قیمت امروز انواع موبایل در مشهد | کدام گوشی‌های تلفن‌ همراه ارزان و کدام گران شدند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای واریز علی‌الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به حساب کارمندان شهرداری چه بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) برق ادارات پر‌مصرف در مشهد قطع می‌شود آپارتمان‌های دوخوابه با رهن و اجاره مناسب در کدام مناطق مشهد یافت می‌شوند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پرداخت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال وام ازدواج در خراسان رضوی غلبه عرضه بر تقاضا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ریال دیجیتال چیست؟ + جزئیات و نحوه استفاده برداشت بیش‌از ۳ هزار تُن گل‌محمدی در خراسان‌رضوی اطلاعات بازار سهام (میزان سودآوری و وضعیت مالی) را کجا ببینیم؟ نوسان قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در مشهد، امروز چگونه است؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) جدیدترین وضعیت سد‌های کشور | آخرین وضعیت سد دوستی و طرق در مشهد و خراسان رضوی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز و حباب سکه | ریزش سنگین قیمت رمزارز‌ها + نمای بازار ارز دیجیتال آمار تجارت خراسان رضوی در دو ماه نخست ۱۴۰۳ اعلام شد زعفران به کام هر کشوری جز ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودرو‌های خارجی چقدر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف ۳۸۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار آزاد تارا اتوماتیک آغاز ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودرو‌های نوشماره پژمانفر: میزان خرابی خودرو‌های داخلی تقریبا ۳ برابر سایر کشورهاست هزینه ساخت مسکن متری چند میلیون است؟ سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه واکنش قیمت دلار به اولین مناظره کاندیدا‌ها چه خواهد بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کدام دسته از کولر‌های آبی کارایی بهتری دارند؟ بازار خودرو در سراشیبی قیمت قرار گرفت (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد شیب نزولی قیمت گوشت قرمز در مشهد (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) ۱۰ نوع واریزی به حساب مالیات ندارد + جزئیات
سرخط خبرها

پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!

  • کد خبر: ۹۳۱۰۶
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
  • ۱
پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!
پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.
پیکان در سال ۱۳۴۶ به عنوان خودروی ملی وارد خط تولید شرکت ایران خودرو شد و همچنان با وجود گذشت ۵۶ سال تولید آن ادامه دارد. این خودرو محصول یک شرکت ورشکسته انگلیسی است که در طول شش دهه با فرم و ظاهر‌های متفاوت وارد خیابان‌های کشور شده است. شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که مگر تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف نشد؟ در پاسخ باید گفت،  درست است پیکان ۱۶ سال پیش با خط تولید ایران خودرو وداع کرد،  اما در باطن تولید آن همچنان ادامه دارد.

شاید ظاهر این خودرو‌ها با پیکان متفاوت باشد،  اما در باطن همان پیکان با لباس امروزی هستند. جالب توجه است که خودرو‌های جدیدی از جمله وانت آریسان همچنان از پلتفرم و قطعات اصلی بهینه شده پیکان استفاده می‌کنند. تولید وانت پیکان نیز از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ متوقف شد، اما این خودرو هیچ گاه بازار کشور را رها نکرد و همواره با ظاهر‌های جدید وارد خیابان‌ها شد.
پژو آردی نخستین خودرویی بود که با باطن پیکان و در سال ۱۳۷۸ پا به خیابان‌های کشور گذاشت. این سدان دارای بدنه پژو ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بود. پژو آردی با توجه به دیفرانسیل عقب بودن و مخفف Rear Drive، پژو RD نام گرفت.

در سال ۱۳۸۲ نیز پژو RDi روانه بازار کشور شد. این نسخه از آردی به فرمان هیدرولیک،  کولر و سیستم انژکتوری مجهز شده بود و تولید آن تا سال ۱۳۸۵ ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۸۵ نیز تولید پژو روآ آغاز شد. این خودرو در ظاهر تفاوت چندانی با آردی نداشت،  اما از لحاظ فنی با تغییرات عمده‌ای روبه رو شده بود. پژو روآ با پیشرانه تقویت شده پیکان که توانی برابر با ۸۵ اسب بخار را به تولید می‌رساند به بازار کشور عرضه شد. پس از گذشت مدتی نیز نسخه جدیدی از روآ تحت عنوان روآ سال وارد خیابان‌های کشور شد.

این نسخه از پژو روآ در سال ۱۳۸۸ و با موتور ۱۷۰۰ سی سی که توانی برابر با ۸۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند، روانه بازار کشور شد. ظاهر پژو روآ شبیه به ۴۰۵ بود و نمای عقب و چراغ هایش دیگر به مدل جی ال شباهت نداشت. تنها تفاوت این نسخه با ۴۰۵ سپر‌های مشکی و البته فنر‌های شمش عقبش بود. شرکت ایران خودرو سرانجام در سال ۱۳۹۰ تولید این نسخه را متوقف کرد،  اما این پایان کار پیکان نبود.

شرکت ایران خودرو به دنبال توقف تولید پیکان وانت،  از آریسان رونمایی کرد. قسمت جلوی وانت آریسان با الگوبرداری از پژو ۴۰۵ طراحی شده و قسمت عقب آن نیز شبیه به پیکان است. اکنون مشخص نیست که پس از آریسان که در آغاز ورود به بازار کشور بحث‌های زیادی پیرامون شکسته شدنش از وسط مطرح شد، چه محصولی با الگوبرداری از پیکان تولید خواهد شد.

اگرچه ایران خودرو قصد دارد آریسان را با پیشرانه جدید و بهینه شده پژو به بازار عرضه کند،  اما باز هم این خودرو رنگ و بویی از پیکان دارد و همچنان با شمش‌ها و پلتفرم ارتقا یافته پیکان به حیات خود ادامه خواهد داد. با توجه به این مسائل،  شاید روزی دنا وانت نیز با پیشرانه پیکان روانه بازار شود! هرچند بر این امید هستیم که با توسعه صنعت خودرو ایران و همچنین ورود پلتفرم‌های جدید به کشور، شاهد رشد صنعت خودرو سازی کشورمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
چراخود پیکان وانت یاسواری باهمان شکل وظاهرقدیمی خودش ولی تقویت شده بااپشن مد روز کولر دار تولید نمیکنی هنوز طرف داردارد اما باقیمت مناسب باتوان خرید افراد کم درامد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->