آیا بورس فردا شنبه(۶ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کشف ۹۰ تن مرغ منجمد قاچاق در گمرک| سودای قاچاقچیان پرپر شد آیا بانک‌ها فردا (شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ سد‌های داخلی مشهد در پیک گرما وارد مدار شدند مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی: تمام تدابیر لازم برای روزهای گرم سنجیده شده است قطعی برق در صنایع خراسان رضوی به ۲ روز در هفته افزایش یافت کاهش ساعت کاری برخی ادارات استان قم طی فردا (۶ مرداد ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق: ۵۵ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود آیا ادارات خراسان رضوی طی ۲ روز آینده (۶ و ۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شوند؟ + فیلم پیش‌بینی کارشناس بازار طلا از قیمت طلا در روز‌های آینده (۵ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش یا کاهش قیمت طلا؟ قیمت جهانی طلا امروز چند؟ (۵ مرداد ۱۴۰۳) | آیا طلا گران می‌شود؟ دوازدهمین آزمون استخدامی دولت، جمعه هفته آینده (۱۲ مرداد) برگزار می‌شود وزیر نیرو: تا فردا (۶ مرداد ۱۴۰۳) همه ظرفیت تولید برق فعال می‌شود وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت (۵ مرداد ۱۴۰۳) | چرخش عجیب بازار طلا و سکه پس از یک هفته تعطیلی قیمت جدید سورن پلاس دوگانه سوز ایران خودرو اعلام شد + جدول قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۵ مرداد ۱۴۰۳) شرکت‌های بورسی به حذف قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌شوند مصرف چشمگیر برق در بخش خانگی | گرما، اوج مصرف را از شب به روز منتقل کرد آخرین وضعیت مصرف برق در کشور (۵ مرداد ۱۴۰۳) زمان برگزاری چهلمین حراج شمش طلا | تغییر ساعت کاری بانک‌ها خللی در فرایند خرید شمش طلا ایجاد نمی‌کند اولین رویکرد وزیر پیشنهادی کار توجه به معیشت کارگران باشد روایت صنعتگران از مشکلات ناترازی برق | از توزیع ناعادلانه تا کمبود در تولید + ویدئو کارگاه تولید همبرگر تقلبی در توس مشهد پلمب شد (۴ مرداد۱۴۰۳) وزارت صمت: مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر نشده است رکورد مصرف برق کشور شکسته شد (۴ مرداد ۱۴۰۳) قیمت موبایل‌های سامسونگ و شیائومی (۴ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!

  • کد خبر: ۹۳۱۰۶
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
  • ۱
پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!
پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.
پیکان در سال ۱۳۴۶ به عنوان خودروی ملی وارد خط تولید شرکت ایران خودرو شد و همچنان با وجود گذشت ۵۶ سال تولید آن ادامه دارد. این خودرو محصول یک شرکت ورشکسته انگلیسی است که در طول شش دهه با فرم و ظاهر‌های متفاوت وارد خیابان‌های کشور شده است. شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که مگر تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف نشد؟ در پاسخ باید گفت،  درست است پیکان ۱۶ سال پیش با خط تولید ایران خودرو وداع کرد،  اما در باطن تولید آن همچنان ادامه دارد.

شاید ظاهر این خودرو‌ها با پیکان متفاوت باشد،  اما در باطن همان پیکان با لباس امروزی هستند. جالب توجه است که خودرو‌های جدیدی از جمله وانت آریسان همچنان از پلتفرم و قطعات اصلی بهینه شده پیکان استفاده می‌کنند. تولید وانت پیکان نیز از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ متوقف شد، اما این خودرو هیچ گاه بازار کشور را رها نکرد و همواره با ظاهر‌های جدید وارد خیابان‌ها شد.
پژو آردی نخستین خودرویی بود که با باطن پیکان و در سال ۱۳۷۸ پا به خیابان‌های کشور گذاشت. این سدان دارای بدنه پژو ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بود. پژو آردی با توجه به دیفرانسیل عقب بودن و مخفف Rear Drive، پژو RD نام گرفت.

در سال ۱۳۸۲ نیز پژو RDi روانه بازار کشور شد. این نسخه از آردی به فرمان هیدرولیک،  کولر و سیستم انژکتوری مجهز شده بود و تولید آن تا سال ۱۳۸۵ ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۸۵ نیز تولید پژو روآ آغاز شد. این خودرو در ظاهر تفاوت چندانی با آردی نداشت،  اما از لحاظ فنی با تغییرات عمده‌ای روبه رو شده بود. پژو روآ با پیشرانه تقویت شده پیکان که توانی برابر با ۸۵ اسب بخار را به تولید می‌رساند به بازار کشور عرضه شد. پس از گذشت مدتی نیز نسخه جدیدی از روآ تحت عنوان روآ سال وارد خیابان‌های کشور شد.

این نسخه از پژو روآ در سال ۱۳۸۸ و با موتور ۱۷۰۰ سی سی که توانی برابر با ۸۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند، روانه بازار کشور شد. ظاهر پژو روآ شبیه به ۴۰۵ بود و نمای عقب و چراغ هایش دیگر به مدل جی ال شباهت نداشت. تنها تفاوت این نسخه با ۴۰۵ سپر‌های مشکی و البته فنر‌های شمش عقبش بود. شرکت ایران خودرو سرانجام در سال ۱۳۹۰ تولید این نسخه را متوقف کرد،  اما این پایان کار پیکان نبود.

شرکت ایران خودرو به دنبال توقف تولید پیکان وانت،  از آریسان رونمایی کرد. قسمت جلوی وانت آریسان با الگوبرداری از پژو ۴۰۵ طراحی شده و قسمت عقب آن نیز شبیه به پیکان است. اکنون مشخص نیست که پس از آریسان که در آغاز ورود به بازار کشور بحث‌های زیادی پیرامون شکسته شدنش از وسط مطرح شد، چه محصولی با الگوبرداری از پیکان تولید خواهد شد.

اگرچه ایران خودرو قصد دارد آریسان را با پیشرانه جدید و بهینه شده پژو به بازار عرضه کند،  اما باز هم این خودرو رنگ و بویی از پیکان دارد و همچنان با شمش‌ها و پلتفرم ارتقا یافته پیکان به حیات خود ادامه خواهد داد. با توجه به این مسائل،  شاید روزی دنا وانت نیز با پیشرانه پیکان روانه بازار شود! هرچند بر این امید هستیم که با توسعه صنعت خودرو ایران و همچنین ورود پلتفرم‌های جدید به کشور، شاهد رشد صنعت خودرو سازی کشورمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
چراخود پیکان وانت یاسواری باهمان شکل وظاهرقدیمی خودش ولی تقویت شده بااپشن مد روز کولر دار تولید نمیکنی هنوز طرف داردارد اما باقیمت مناسب باتوان خرید افراد کم درامد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->