پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟

  • کد خبر: ۹۳۵۸۲
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟
شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ احتمالا تا این لحظه، خبر را شنیده اید. شورای رقابت به طور رسمی دیگر در قیمت گذاری خودرو مسئولیتی ندارد. از مدتی پیش اعلام شده بود که قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است، ولی اعضای شورای رقابت با رد این موضوع تاکید کردند که هیچ ابلاغ رسمی به آن‌ها نشده است، حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفت.

با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته، نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دارد. طبق مصوبه شصت وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار، فعلا برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند، وگرنه در شرایط عادی و در بازاری برابر، شاید هیچ کس به خودرو‌های داخلی نگاه هم نمی‌کرد، چه رسد به اینکه خریدار آن باشد. واقعیت هم همین است.

شورای رقابت با وجود اینکه طی ۱۰ سال گذشته مدعی بود مقابل انحصارطلبی خودروسازی ایستاده است، در عمل دستاوردی نداشت و خودرو‌های پرتیراژ داخلی، هرسال بر قیمتشان افزوده و از کیفیتشان کاسته شد. در این میان، طبق تازه‌ترین آمارها، استخدام تحمیلی بیش از ۳۵ هزار نیروی سفارشی در شرکت‌های دو غول خودروسازی کشور، مدیریت فاجعه بار و نبود هرگونه تلاش برای ارتقای سطح فناوری باعث شده است که هزینه‌های تولید خودرو در کشور روزبه روز افزایش یابد.

مدیران خودروسازی نیز در پاسخ به انتقاد‌ها درباره قیمت محصولاتی نظیر پراید در برنامه زنده تلویزیونی می‌گویند که ما فناوری این خودرو را به مردم می‌فروشیم و این گونه، ضعف مدیریتشان و هزینه‌های گزاف تولیداتشان را توجیه می‌کنند. بدون تردید تغییر نهاد متولی قیمت گذاری خودرو بر سرنوشت صنعت خودرو ایران و آینده مشتریان اجباری این بازار تأثیر ملموسی نمی‌گذارد. بعید است که با روند کنونی قیمت گذاری، شاهد برچیده شدن بخت آزمایی‌ها یا همان قرعه کشی‌های خودرو باشیم و همچنان فاصله قیمت میان بازار و نرخ کارخانه وجود خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->