جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

اختصاص ۲۸۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۹۳۸۵۶
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
اختصاص ۲۸۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر مشهد
گام اول شورای اسلامی شهر برای اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق کم برخوردار مشهد با نظر مردم محقق شد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ اعضای شورای اسلامی شهر در ادامه بازدید‌ها و جلسه‌های هفتگی با اهالی حاشیه شهر مشهد، این بار در اولین نشست از سلسله نشست‌های «پای‌حرف‌مردم» در مسجد امام سجاد (ع) شهرک شهیدرجایی، حضور یافتند و حدود ۲ ساعت پای صحبت‌ها و مشکلات مردم این منطقه نشستند.

در ابتدای این نشست اهالی شهرک شهیدرجایی از مشکلات و معضلات محله صحبت کردند و پس از طرح مشکلات، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در هیئت رئیسه شورا تصمیم گرفته شد تا مشکلات محلات شهر مشهد به ویژه در حاشیه شهر در جلساتی با حضور اهالی و اعضای شورا به صورت هفتگی و از طریق دبیرخانه‌ای متمرکز و مستقل بررسی شود، گفت: ضمانت پیگیری مشکلات مردم در محله ها، خود اعضای شورا هستند و موضوعات خرد را هم یک به یک پیگیر می‌شویم تا در نوبت بعدی مراجعه ما به این محله بخشی از آن‌ها حل و فصل شده باشد.

مهدی ناصحی افزود: البته ما به مشکلات محلات آشنا هستیم و دوباره شنیدن آن‌ها از زبان مردم در تصمیم گیری‌های کلان اثرگذار بوده و بعید است که ما روزی در شورا طرحی یا لایحه‌ای مربوط به حاشیه شهر نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری تنها سازمان و عنصر مؤثر در اداره شهر نیست، ادامه داد: فقط در حوزه فرهنگ ۲۸ سازمان و دستگاه اجرایی مسئول هستند، درحالی که همه شهرداری را مسئول امور شهر می‌دانند و تعامل خوبی هم با ما ندارند.

مثلا به یکی از سازمان‌های مربوط گفتیم که در راستای تعامل با شهرداری و مردم شهر، راه مردم را باز کنید و زمینی که این مسیر را بن بست کرده است، در اختیار شهرداری قرار بدهید، اما آن سازمان اعلام کرده است که در عوض این اقدام باید در حاشیه همان خیابان شهرداری به آن‌ها کاربری تجاری بدهد تا راه را باز کند. آیا این اسمش تعامل است؟!

اولین گام در تحقق وعده شورا

وی با اشاره به آخرین وضعیت تصویب بودجه برای پروژه‌های ۱۰ میلیاردی و زودبازده در حاشیه شهر مشهد بیان کرد: این مسئله، چون خارج از بودجه مصوب ۱۴۰۰ شهرداری بود، امسال توانستیم فقط ۲۸۰ میلیارد تومان از ۷۰۰ میلیارد تومان را در اصلاح بودجه بیاوریم و شهرداری را مکلف کردیم تا برخی پروژه‌های غیرضروری را حذف کند تا این اعتبار تأمین و در حاشیه شهر مشهد و با نظر مردم خرج شود.

ناصحی در بخش دیگری از صحبت هایش به مسئله ترافیک برخی معابر شهرک شهیدرجایی اشاره کرد و گفت: تعریض خیابانی مثل حر ۱۳ با این حجم زیاد از تجاری شاید شدنی نباشد، اما یکی از راه‌ها برای حل مشکل ترافیک این خیابان، تبدیل آن به پیاده راه در برخی ساعت‌های روز باشد. طرح‌های اجرایی حتما نباید میلیارد‌ها تومان هزینه داشته باشد یا اجرای آن در توان شهرداری نباشد. این طرح در شورا در حال پیگیری است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از تخصیص سقف بودجه برای آسفالت معابر حاشیه شهر خبر داد و تصریح کرد: اینکه آسفالت کردن کوچه‌ها و خیابان‌ها گاهی عقب می‌افتد، به این دلیل است که دولت امکان تهیه قیر ندارد که طبیعی است. این مشکلات یک روزه به وجود نیامده است که یکی دوروزه هم حل شود.

وی افزود: با مدیران آبفا جلسه‌ای داشتیم و تعهداتی داده اند که طرح اگو در محلاتی مثل شهرک شهیدرجایی اجرا شود، ولی این تعهدات دردی از ما دوا نمی‌کند. اکنون در حال تلاشیم تا بتوانیم آسفالت معابر را منوط به اجرای این طرح نکنیم، مگر در موارد خاص.

اختصاص ۲۸۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر

پاسخگویی به شرط دریافت سند

وی شرط پاسخگویی شهرداری به مردم برای منازلشان را دریافت سند بیان کرد و با اشاره به طرح خوب آستان قدس رضوی برای سنددارکردن املاک شهرک شهیدرجایی و شهیدباهنر، گفت: کسانی که امکان دریافت سند دارند، این کار را بکنند.

چون شهرداری و شورا براساس قانون، بدون سند نمی‌تواند پاسخگوی مردم باشد. آستان قدس ۷۰ درصد بخشودگی لحاظ کرده است و ۳۰ درصد باقی مانده را هم در زمان انتقال ملک از مالک دریافت می‌کند و اکنون نیاز نیست پولی پرداخت شود. اکنون وضعیت برای دریافت سند مهیاست و از مردم تقاضا می‌کنم که حتما این کار را انجام دهند.

ناصحی با بیان اینکه برای تأمین امنیت محله‌های حاشیه شهر مشهد جلسات زیادی برگزار شده است، ادامه داد: علاقه مندیم حداکثر امکانات را در برخی از مناطق شهر داشته باشیم. برای مدیریت شهری فرقی بین کودک بدون شناسنامه که در این محله زندگی می‌کند، با کودک دیگری که در خیابان دلاوران زندگی می‌کند، وجود ندارد و حتما برای آن‌ها هم کار خواهیم کرد و در این مسیر تلاش می‌کنیم، اما تنها عنصر تصمیم گیرنده در این شهر فقط شهرداری نیست.

بدهی ۶۰ هزارمیلیاردی مدیریت شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست با اشاره به مشکلات مالی و بدهی‌های شهرداری مشهد گفت: شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری مشهد یک ویرانه بودجه‌ای و مالی تحویل گرفته و شهر کاملا قفل شده است. شهرداری مشهد ۶۰ هزارمیلیارد تومان بدهی دارد و تا شب عید دست کم باید ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیاردتومان از بدهی هایش را پرداخت کند و اگر این اتفاق نیفتد، همه حساب‌های شهرداری بسته خواهد شد و هیچ اتفاقی در شهر نخواهد افتاد.

موسی الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه تا پول و اعتبار نداشته باشیم، نمی‌توانیم در شهر کار خاصی انجام بدهیم، ادامه داد: به دنبال راهکار و تأمین اعتبار و سروسامان دادن به وضعیت مالی شهرداری هستیم و وقتی که شهرداری پول و اعتبار داشته باشد، ما به عنوان عضو شورا با دست پر و شوق بیشتری به این محله‌ها می‌آییم تا مشکلات را حل کنیم. نمی‌توانیم قولی بدهیم و به آن عمل نکنیم، اما مطمئن باشید که شیب بودجه مدیریت شهری و شهرداری به سمت حاشیه شهر مشهد خواهد بود.

اختصاص ۲۸۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر

اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی برای کارآفرینی در حاشیه شهر

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد هم با بیان اینکه اعضای شورا در تخصیص اعتبارات کنار مردم هستند و از حق آن‌ها دفاع می‌کنند، تصریح کرد: شورا در کنار مردم است تا از حق حاشیه شهر دفاع و بتواند مشکلات این مناطق را حل کند. حاشیه شهر برای شورای ششم اهمیت موضوعی دارد و ما هم از شهرداری در این زمینه مطالبه داریم و هم از دیگر سازمان‌هایی که متولی امور شهر هستند و باید در حاشیه شهر کار کنند.

فاطمه سلیمی با اشاره به تعیین تکلیف بخشی از اعتبار پروژه‌های زودبازده در اصلاح بودجه ۱۴۰۰ گفت: پروژه‌های ۱۰ میلیاردی دوساله است و در شورا سیاست گذاری شد تا با نظر خود مردم پروژه‌ها مشخص شود. البته در این منطقه ۲۰۰ میلیون تومان هم در شهرک شهیدرجایی و شهیدباهنر برای اشتغال و کارآفرینی مصوب شد تا علاوه بر مسائل عمرانی و کالبدی شهر، به مسائل اجتماعی هم توجه کرده باشیم.

وی ادامه داد: ساخت فضای سبز در این منطقه مشکل است. چون زمینی برای تملک وجود ندارد و پیداکردن زمین مناسب برای این کار سخت است. البته ساخت بوستان‌های بزرگ مقیاس در این محله تأثیری در سرانه فضای سبز مردم ندارد و نیاز است که در اینجا بوستان‌های کوچک در نقاط مختلف محله ساخته شود.

سلیمی تصریح کرد: امسال اولین بار، نقشه پراکندگی تملکات شهرداری تهیه می‌شود تا بدانیم ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در چه نقاطی هزینه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد از طرح در دست بررسی شورا برای تسهیل دریافت تجاری دائم خبر داد و افزود: درباره تبدیل تجاری موقت به دائم هم در شورای اسلامی شهر طرحی در دست بررسی است که مالکان تجاری، مبلغ تجاری دائم را به صورت قسطی و شبیه اجاره به شرط تملیک به شهرداری پرداخت کنند تا این مشکل مشهد هم حل شود.

حل برخی مشکلات در آینده نزدیک

سیدعلی حسین پور، شهردار منطقه ۶ هم در این نشست وعده داد که برخی مسائل مهم شهرک شهیدرجایی مثل تعریض معابر پورسینا، خوش سیما و حر ۳۱، جمع‌آوری کارتن خواب‌ها و برخورد با انبار‌های غیرمجاز ضایعات در آینده نزدیک حل خواهد شد و با اشاره به لزوم تعامل میان دستگاه‌ها برای رفع و رجوع قطعی معضلات محلات حاشیه شهر گفت: بخشی از مشکلات این محلات به دست شهرداری حل نمی‌شود و سازمان‌های دیگر باید در این جلسات حضور داشته باشند و به مردم پاسخ بدهند و معضلاتی را که هست، حل کنند تا ببینیم کدام سازمان پای کار حل مشکلات حاشیه شهر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->