اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قهوه برای سلامتی مضر است یا نه؟

  • کد خبر: ۹۴۰۰۸
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
قهوه برای سلامتی مضر است یا نه؟
درحالی که عموما گفته می‌شود قهوه برای سلامتی مفید است، به دلیل ترکیبات مختلف موجود در آن و تأثیر عوامل مختلف بر محتویاتش، اثر‌های متفاوتی روی سلامتی می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی که عموما گفته می‌شود قهوه برای سلامتی مفید است، به دلیل ترکیبات مختلف موجود در آن و تأثیر عوامل مختلف بر محتویاتش، اثر‌های متفاوتی روی سلامتی می‌گذارد.

از طرفی، گفته می‌شود مصرف سه تا پنج فنجان قهوه در روز با فواید سلامتی مطلوب همراه است، ولی این موضوع چندان هم ساده نیست. قهوه از نظر شیمیایی پیچیده است و اجزای زیادی دارد که می‌توانند به طرق مختلف بر سلامتی اثر بگذارند.

کافئین شناخته شده‌ترین ترکیب موجود در قهوه است؛ ولی قهوه اجزای دیگری هم دارد. در ادامه، به چند ترکیب دیگر موجود در قهوه اشاره شده که ممکن است بر سلامتی اثر بگذارند.

آلکالوئیدها| علاوه بر کافئین، تریگونلین یکی دیگر از آلکالوئید‌های مهم موجود در قهوه است. تریگونلین کمتر از کافئین مطالعه شده است؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است فواید سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو داشته باشد.

پلی فنول ها|برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند این ترکیبات که در بسیاری از گیاهان، از جمله کاکائو و بلوبری یافت می‌شوند، برای قلب و عروق مفید هستند و ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های تخریب کننده عصب مانند آلزایمر کمک کنند. قهوه عمدتا حاوی گروهی از پلی فنول‌ها به نام کلروژنیک اسیدهاست. عبارت اسید کلروژنیک، تنها به ترکیبی خاص اشاره نمی‌کند؛ بلکه عنوان خانواده‌ای از ایزومر‌های مختلف است.

دی ترپن ها| قهوه حاوی دو دی ترپن است (کفستول و کاهول) که روغن قهوه را تشکیل می‌دهند و همان ماده چرب طبیعی است که حین دم کردن آزاد می‌شود. دی ترپن‌ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.

ملانوئیدین ها| این ترکیبات که در دمای زیاد و حین فرایند برشته کردن قهوه تولید می‌شوند، دلیل رنگ قهوه هستند و طعم و عطر مشخص قهوه نیز به دلیل آن‌ها است. آن‌ها ممکن است اثر پریبیوتیک نیز داشته باشند؛ یعنی باکتری‌های مفید روده را افزایش دهند که برای سلامت عمومی مفید هستند.

روش پرورش قهوه و دم کردن و سروکردن همه می‌توانند بر ترکیبات موجود در قهوه و نیز فواید سلامتی آن تأثیرگذار باشند.
شرایط پرورش می‌تواند بر مقدار کافئین و اسیدکلروژنیک موجود در قهوه اثر بگذارد. برای مثال، قهوه‌ای که در ارتفاعات رشد می‌کند، کافئین و اسید کلروژنیک کمتری خواهد داشت. دو نوع دانه قهوه، یعنی قهوه عربیکا و روبوستا، نیز میزان متفاوتی کافئین و اسیدکلروژنیک و تریگونلین دارند. گفتنی است این موضوع بررسی نشده که کدام یک ممکن است برای سلامتی مفیدتر باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->