توزیع فصل سوم «پدرخوانده» + زمان پخش تخصیص یارانه خرید از نمایشگاه کتاب برای دانش‌آموزان و فرهنگیان آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌یابی نمایش «هیس» به فستیوال کلاسیک روسی سعدی یکی از خود ماست بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری
سرخط خبرها

روایتی از دیدار رهبر معظم انقلاب با هنرمندان تجسمی کشور

  • کد خبر: ۹۴۰۵۰
  • ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
روایتی از دیدار رهبر معظم انقلاب با هنرمندان تجسمی کشور
سیدمسعود شجاعی زنگ می‌زند. مقدمه حرفش این است: «یک خبر خیلی خیلی خوب دارم.» و خبرش را خلاصه می‌کند که: «قرار است با جمع محدودی از بچه‌های تجسمی خدمت رهبر معظم انقلاب برسیم و هر نفر ۳ دقیقه وقت دارد تا از فعالیت‌هایش بگوید.» ...

سیدمحمدرضا میری - طراح و گرافیست | شهرآرانیوز - سیدمسعود شجاعی زنگ می‌زند. مقدمه حرفش این است: «یک خبر خیلی خیلی خوب دارم.» و خبرش را خلاصه می‌کند که: «قرار است با جمع محدودی از بچه‌های تجسمی خدمت رهبر معظم انقلاب برسیم و هر نفر ۳ دقیقه وقت دارد تا از فعالیت‌هایش بگوید.» همه خبر خوب بود، جز این یک کلمه‌اش؛ «محدود!» چانه‌زدن هم فایده‌ای نداشت. چون این همه رفقای هنرمند نهضت مردمی پوستر را نمی‌شود با چانه‌زدن در چنین جلسه‌ای جا داد. ظهر روز پنجشنبه با رفقای اصفهان قرار می‌گذاریم. این‌طوری هم برای حرف‌هایی که می‌خواهیم در جلسه بگوییم، هماهنگ می‌شویم و هم باهم می‌رویم. بالأخره ساعت‌های انتظار سرمی‌رسد و قبل اذان خودمان را به محل قرار می‌رسانیم. استاد نجابتی و بچه‌ها سر وعده منتظر هستند. همه که سرجمع می‌شویم، می‌رویم داخل.

نماز مغرب و عشا را با رهبر معظم انقلاب می‌خوانیم. معظم له نوافل و تعقیبات را از سر صبر و با حال خوش بجا می‌آورند و بلافاصله نوبت دیدار می‌رسد. جمله اول رهبرمعظم انقلاب غافل‌گیرمان می‌کند: «خدا سایه شما جوانان انقلابی را کم نکند. الحمدلله شما جوانید و حقیقتا سال‌های متمادی وقت دارید تا برسید به سنین ما، اما وقت کار و پایه‌گذاری فعالیت‌های همه عمر، جوانی است. به سن ما که برسید، دیگر وقت کار نیست. تصمیم بگیرید که راه درست را -که در کار شما مشهود هم هست که در راه درست هستید- تا آخر، هم ادامه بدهید و هم تکامل ببخشید.

گرافیک و کاریکاتور جزو هنر‌های مهم‌اند. هنر‌ها هرکدام خصوصیتی دارند. البته تعریف از یک هنر، نادیده‌گرفتن قابلیت‌های سایر هنر‌ها نیست، اما هرکدام از هنر‌ها قابلیت‌هایی دارند که هنر‌های دیگر ندارند. یکی از خصوصیت‌های کار گرافیک این است که زبانش بین‌المللی است. شما خیلی از مفاهیم را در یک صفحه می‌گنجانید، بدون اینکه ترجمه بخواهد. آن کسی که در آمریکای لاتین است، یا در آسیای شرقی است، یا در هند و چین است، همه‌شان اثر گرافیکی شما را می‌فهمند. دیگر اینکه کار شما سرعت در تأثیرگذاری دارد. به محض نگاه‌کردنش تأثیر موردنظرتان در مخاطب منعکس می‌شود.

بالأخره استفاده از شعر و رمان و سینما، وقت‌گذاشتن و فکرکردن می‌خواهد. ولی پیام گرافیک -البته به تناسب فهم آدم‌ها- سریع منتقل می‌شود. ویژگی بعدی، کم‌خرج بودن است. کار گرافیکی در مقایسه با سینما و برخی رشته‌های هنری دیگر که خیلی هزینه می‌برد، کار کم‌خرجی است. در هر حال کار شما تیغ تیزی است علیه دشمن و نوازش لذت‌بخشی است برای دوست. البته به این شرط که حادثه را درست بشناسید و به‌سرعت هم عمل کنید. مثل پوستر شهیدحججی…» رهبر معظم انقلاب از خالق طرح شهیدحججی می‌پرسند.

حاضران حسن روح‌الامین را معرفی می‌کنند. معظم له از روح‌الامین تشکر می‌کنند... در ادامه رهبر معظم انقلاب گریزی می‌زنند به واژه پوستر: «پوستر واژه خوبی نیست، بیگانه است. بگویید پرده یا لوح. البته پرده آدم را یاد پرده‌های بزرگ سینما یا پرده‌خوانی‌های کربلا و… می‌اندازد. شاید واژه لوح بد نباشد. یکی از بچه‌ها می‌گوید: «پوستر را اعلان هم می‌گویند.» معظم له می‌گویند: «اعلان قشنگ نیست. نمی‌چسبد. لوح از اعلان بهتر است…» و بلافاصله با خنده، فضای سنگین را با مزاحی می‌شکنند: «حالا هرکس از فردا خلاف لوح حرف زد، بهش نگویید ضد ولایت‌فقیه!» همه می‌خندند.

در ادامه جلسه بچه‌های «نهضت مردمی پوستر انقلاب» معرفی می‌شوند و اینکه از این تشکل کشوری، چندنفر از مشهد و قم و اصفهان در ترکیب این جلسه هستند. وقتی اسم مشهدی‌ها می‌آید، رهبر معظم انقلاب با لبخند و تعبیر «همشهری‌های ما» بهشان خوشامد می‌گویند و به تناسب اسمی که از شهیدفخار به میان می‌آید، از اتفاقات انقلاب مشهد و ۹دی و سخنرانی خودشان در آن روز خاطراتی می‌گویند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->