سرخط خبرها

ارادت هنرمندان محله طلاب به سردار

  • کد خبر: ۹۴۳۹۰
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
ارادت هنرمندان محله طلاب به سردار
بیشتر بازیگران نماهنگ «افطار آسمانی» که از شبکه‌های سراسری پخش شده‌است، ساکن منطقه ۴ هستند

سعید جلائیان | شهرآرانیوز؛ یک شهید درحالی که روی صندلی چرخ دار در حرم امام رضا (ع) نشسته است، می‌کوشد سفره افطاری را برای میزبانی از شهدا فراهم کند. با ورود ۲ شهید آتش نشان به حرم و عرض ارادت آن‌ها به پیشگاه امام مهربانی ها، میهمانی شهدا آغاز می‌شود. در تصویر بعد ۲ مرزبان و ۳ شهید دفاع مقدس با شستن میوه‌ها و آوردن افطاری در این ضیافت آسمانی مشارکت می‌کنند.

دوربین در سکانس بعد روی «مرد میدان» فوکوس می‌کند که فانوس را به دست شهدای میهمان می‌سپارد. فقط چنددقیقه تا بلندشدن صدای ملکوتی اذان مانده است. اشک در چشم هر تماشاگری حلقه می‌زند، وقتی بازیگر نقش سردارشهیدحاج قاسم سلیمانی فانوس را به دست شهیدحججی می‌سپارد و از شهدا برای نشستن کنار سفره افطار دعوت می‌کند.

ده‌ها شهید در کنار سفره افطار گرم صحبت با یکدیگر هستند که «مرد میدان» به احترام ورود ۲ شهید مدافع سلامت از جا برمی خیزد و شهدا به تبعیت از او به استقبال شهدای کادر درمان می‌روند. این بخشی از نماهنگی است که از اواخر ماه رمضان سال ۱۳۹۹ هرشب بر صفحه جادویی خانه‌ها می‌نشست و روزه داران همه شهر‌ها با تماشای آن به استقبال اذان مغرب و افطار می‌رفتند؛ نماهنگی که بیشتر بازیگران آن را هنرآموزان یک مؤسسه سینمایی در محدوده محله طلاب تشکیل می‌دادند.

اردیبهشت سال ۱۳۹۹، زمانی که به علت شیوع ویروس منحوس کرونا مدتی در‌های حرم مطهر امام رضا (ع) به روی عاشقان اهل بیت پیامبر (ص) بسته بود، سعید دانشی، کارگردان سینمای کشورمان، با یک مؤسسه آموزش بازیگری در محله طلاب ارتباط برقرار کرد و از مهدی نجیبان، مسئول آن، برای تهیه نماهنگی در حرم مطهر امام رضا (ع) تقاضای همکاری کرد، آن هم با موضوع تجلیل از کادر درمان. مهدی نجیبان بازیگران را معرفی کرد؛ کسانی که بتوانند به جای شهدای آتش نشان، مرزبان، خلبان، نیروی دریایی، نیروی انتظامی، سپاه، دانشمند هسته ای، شهدای دهه ۶۰، مدافعان حرم و... ایفای نقش کنند.
مؤسسه از میان هنرآموزان تصاویر بیش از ۱۵۰ نفر را برای عوامل ساخت این نماهنگ ارسال کرد و از میان آن‌ها ۲۵ هنرآموز که بیشترشان ساکن محله طلاب بودند، برای ایفای نقش شهدا انتخاب شدند و از آن‌ها برای حضور در صحنه فیلم برداری این نماهنگ دعوت شد.

معرفی سردار به واسطه آقا

در روز‌های نخست ماه مبارک رمضان گروه تهیه نماهنگ «افطار آسمانی» همراه با ۴ بازیگری که از پیش برای ایفای نقش‌های امام خمینی (ره)، شهیدمحسن حججی و شهدای کادر درمان انتخاب شده بودند، از دیگر شهر‌های کشور به مشهد آمدند و گروه با ۲۹ بازیگر کارش را آغاز کرد. در این میان جای خالی بازیگر اصلی این نماهنگ که می‌بایست در نقش سردارشهید حاج قاسم سلیمانی بازی می‌کرد، همچنان خالی بود، به طوری که حتی کارگردان قصد نشان دادن چهره «مرد میدان» را به مخاطب نداشت، اما میزبان کریم این گروه، امام علی بن موسی الرضا (ع)، راهی دیگر پیش پای آن‌ها قرار داد که باعث بهتر دیده شدن این نماهنگ شد.

محسن دهقان، نجار ساده است و خادم بارگاه امام هشتم (ع). چهره او شباهتی عجیب با «سردار دل ها» دارد، به طوری که شاید در نگاه اول مخاطب متوجه تفاوت بین این ۲ نفر نشود. شباهت عجیب محسن دهقان با سردارشهیدسلیمانی باعث شد بلافاصله از او برای ایفای این نقش دعوت کنند.

او درباره چگونگی ورودش برای بازی در این نماهنگ تعریف می‌کند: روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) بود و من در حرم به سمت محل کشیکم می‌رفتم که ۲ نفر جلوم را گرفتند و ذوق زده نگاهم می‌کردند. آن‌ها گفتند مشغول ضبط نماهنگ در حرم مطهر هستند که یکی از شخصیت‌های اصلی آن سردارسلیمانی است و در آخر پیشنهاد بازی در این نقش را به من دادند.

پس از شنیدن نام «سردار دل ها» این قلب من بود که فرمان می‌داد برای همکاری با آن‌ها اعلام آمادگی کنم. محسن دهقان با اشتیاق این عبارت را می‌گوید و تعریف می‌کند: شماره تلفنم و چند عکس از خودم را به آن‌ها دادم. من هیچ تجربه‌ای در بازیگری ندارم و تا آن‌روز جلو هیچ دوربینی نرفته  بودم. مضطرب بودم و این را به آن‌ها هم گفتم، اما آرامم کردند و گفتند اهمیتی ندارد و کارم آسان است. به محل کشیکم رفتم.

پیش از اذان مغرب شیفتم تمام شد. داشتم از حرم بیرون می‌آمدم که یکی دیگر از عوامل گروه فیلم برداری سراسیمه جلوم را گرفت. او خودش را معرفی کرد و گفت چندساعت است دنبال من می‌گردند. با هم راهی محل ضبط نماهنگ در مسجد گوهرشاد شدیم. اولین بار کارگردان نماهنگ را می‌دیدم. سعید دانشی ابتدا درباره چگونگی کار و نقش من توضیحات مختصری داد و همان لحظه از من خواست لباسم را عوض کنم و به اتاق گریم بروم. عوامل فیلم برداری می‌گفتند تنهاتفاوت ظاهری من با سردارشهیدسلیمانی کمتربودن مو‌های سفید سرم است و به همین دلیل کارگردان از چهره پرداز خواست فقط کمی مو‌های سرم را سفید کند.

حاج محسن در نقش سردار

حاج محسن یک لحظه سکوت می‌کند. شاید از اشتیاق و ذوق یادآوری این خاطرات باشد. بعد آرام ادامه می‌دهد: بعد از گریم بدون نگرانی اولین بار جلو دوربین رفتم. در همه مدت فیلم برداری با خودم فکر می‌کردم به چه افتخاری دست پیدا کرده ام که می‌توانم در نقش حاج قاسم، آن هم در حرم امام رضا (ع) بازی کنم. ذوق زده بودم و شاکر. پیش از شروع کار مقابل گنبد طلا تعظیم کردم و از امام هشتم (ع) خواستم برای موفقیت در این کار به من کمک کند.

خوشبختانه به لطف آقا این گونه نیز شد و به خوبی از عهده کار‌هایی که کارگردان از من می‌خواست، برآمدم. فیلم برداری نماهنگ پس از ۳ روز تمام شد. اشتیاق و ذوق همراهی با آن گروه و ایفای نقش به قدری بود که همان شب خواب سردار را دیدم. حاج قاسم لبخندزنان با مرد جوانی به استقبال من می‌آمد. درست شبیه سکانسی که ما در نماهنگ هنگام ورود ۲ شهید سلامت اجرا کردیم.

ارادت هنرمندان محله طلاب به سردار

خیلی به حضرت بدهکارم

حاج محسن محال است شیرینی آن روز‌ها را فراموش کند. با عشق از آن یاد می‌کند و می‌گوید: اواخر ماه مبارک رمضان نماهنگ اولین بار در شبکه ۳ روی آنتن رفت. بازی من در نقش سردار، لطف حضرت رضا (ع) بود و من خیلی به حضرت بدهکار بودم. هربار که نماهنگ پخش می‌شد، خیلی‌ها تبریک می‌گفتند. خادمان من را به نام شهیدسلیمانی صدا می‌زنند و من چقدر آدم خوشبخت و سعادتمندی هستم که نقشی به این محبوبی ایفا کردم.

او بعد از اجرای این نماهنگ واکنش‌های زیادی دیده است. خیلی‌ها به او زنگ زدند و تبریک گفتند، اما می‌گوید ماجرایی که پسرم تعریف می‌کرد، خیلی جالب است: یک روز که پسرم برای دیدن من به حرم آمده بود، متوجه شده بود زوج جوانی با زائران درباره این نماهنگ صحبت می‌کنند و می‌گویند بازیگر نقش حاج قاسم سلیمانی از کشور یمن برای بازی در این نماهنگ آمده است. پسرم وقتی متوجه داغ شدن بحث این زائران شده بود، به آن‌ها گفته بود بازیگر نقش حاج قاسم پدر من است و در آخر وقتی دیده بود کسی حرفش را باور نمی‌کند، مجبور به نشان دادن تصاویری شده بود که در تلفن همراهش از من داشته است.

دعوت برای بازی در روز‌های بسته حرم

در اولین سکانس نماهنگ که تنهابخش دیالوگ دار آن است، ابوالفضل غلامی، هنرمند پیشکسوت شهرمان، روی صندلی چرخ دار نشسته و با دقت در حال فراهم کردن مقدمات میزبانی است. بازیگر این نقش که در میان هنرمندان مشهدی به دایی غلامی معروف است، درباره چگونگی ایفای نقش در نماهنگ توضیح می‌دهد:

متأسفانه چندین سال است به علت بیماری «تنگی کانال نخاعی» هنگام راه رفتن حتی با عصا خیلی اذیت می‌شوم. با این حال، روزی که مدیر آموزشگاه بازیگری با من تماس گرفت و درباره ضبط نماهنگ در حرم مطهر امام رضا (ع) توضیح داد، همه دردهایم را فراموش کردم. در آن لحظه فکرم به سمت زیارت امام رضا (ع) رفت. در‌های حرم مطهر مدتی به روی ما بسته شده بود. دلم به شدت برای حرم تنگ شده بود و به همین دلیل وضعیت جسمانی ام را تشریح و اعلام آمادگی کردم.

غلامی ادامه می‌دهد: وضعیتم خیلی سخت بود، اما هر طوری بود خودم را با عصا به حرم مطهر رساندم. کارگردان همان ابتدا از من خواست لباسم را عوض کنم و برای ایفای نقش شهیدی که قرار است میزبان شهدا در حرم باشد، روی صندلی چرخ دار بنشینم. باور کنید اغراق نمی‌کنم؛ آن لحظه من همه دردهایم را فراموش کردم.

این نقش متفاوت بود

بازی در نقش قهرمانانی که جانشان را برای امنیت، آرامش و سلامتی هم وطنانشان فدا کردند، برای بازیگران این نماهنگ اثرگذار و خاطره انگیز است.
امید آزاد که نقش شهید مرزبانی را در این نماهنگ ایفا کرده، دانشجوی مقطع دکتری است و در بیش از ۸ فیلم سینمایی، سریال و نماهنگ ایفای نقش کرده است. او می‌گوید: من تا امروز فعالیت‌های گوناگونی در حوزه‌های علمی، ورزشی و هنری داشته‌ام، اما هیچ کدام به این اندازه به دلم ننشسته است.
او ادامه می‌دهد: نگاه من به بسیاری از مسائل پس از ایفای نقش در این نماهنگ تغییر کرد. برای من شهدا به ویژه شهیدان مرزبانی ارزش خاصی پیدا کردند و بعد از آن به صورت مداوم پیگیر اخبار و فداکاری‌های آن‌ها هستم.

ارادت هنرمندان محله طلاب به سردار

از این بهتر نمی‌شد

علی نراقی جوان بیست ساله محله طلاب است که نقش شهید آتش نشان را بازی می‌کند که برای نجات جان هم وطنش به دل خطر می‌زند و به مقام شهادت می‌رسد. او درباره ورودش به دنیای بازیگری می‌گوید: از کودکی عاشق بازیگری بودم. سال‌ها به دنبال محلی برای یادگرفتن آن بودم، اما متأسفانه بیشتر کلاس‌های بازیگری در محدوده‌هایی بودند که از محله ما فاصله زیادی داشتند. من با اشتیاق بازیگری سال‌ها رؤیاپردازی می‌کردم تا اینکه سال ۱۳۹۷ متوجه فعالیت آموزشگاه بازیگری در محله طلاب شدم. بی هیچ درنگی در این مجموعه ثبت نام کردم. خیلی چیز‌ها در هنر بازیگری یاد گرفتم.

نراقی هم مثل دیگر بازیگران از پیشنهاد مهدی نجیبان غافل گیر شده است. او تعریف می‌کند: اردیبهشت پارسال و اوایل ماه مبارک رمضان مدیر مؤسسه به من زنگ زد و درباره نماهنگ «افطار آسمانی» گفت. وقتی متوجه شدم برای ایفای نقش شهدا در حرم مطهر انتخاب شده ام، خیلی خوش حال شدم. مدام فکر می‌کردم از این بهتر نمی‌شد که بازیگری را در نقش شهید، آن هم در بارگاه امام رضا (ع) شروع کنم. این خوش حالی وقتی بیشتر شد که نقش آتش نشان را به من دادند. چون بعد از حادثه پلاسکو احترام خاصی برای آتش نشانان قائل بودم.
بازیگر جوان محله طلاب اضافه می‌کند: پس از پخش نماهنگ «افطار آسمانی» در بیشتر شبکه‌های صداوسیما، انگیزه ام برای ادامه دادن مسیر بازیگری بیشتر شد.

اولش مغازه دار بودم

استعداد‌های زیادی در محلات حاشیه شهر نهفته است. جوانان حاشیه شهر می‌توانند با تکیه بر اراده، توانایی و سخت کوشی شان، با اولین فرصت به خوبی استعدادشان را شکوفا کنند و در مسیر موفقیت گام بردارند. ناصر جوینی نقش شهید خلبان را در نماهنگ «افطار آسمانی» ایفا کرده است.

جوینی درباره ورودش به عرصه هنر می‌گوید: مغازه من در طلاب است. سال ۱۳۹۵ یک آموزشگاه سینمایی کنار مغازه ام دایر شد. خیلی زود با مدیر مؤسسه صمیمی شدیم. مهدی نجیبان، مدیر آموزشگاه، مدام به من می‌گفت توان بازیگرشدن را دارم و باید کلاس‌های آموزشی را بگذرانم. من ناخواسته علاقه‌مند شدم. در همه دوره‌های بازیگری شرکت کردم. خوشبختانه ترم ۳ را به پایان نرسانده بودم که زحماتم نتیجه داد و توانستم اولین اجرایم را در یک نمایش تئاتر تجربه کنم. پس از آن نیز در چندین نمایش، نماهنگ، فیلم کوتاه و فیلم سینمایی بازی کردم.

اصلاح موی سر و تغییر نقش

عوامل فیلم برداری و بازیگران تا روز بازی از نقششان آگاهی نداشتند. نقشی که برای جوینی در نظر گرفته شده بود، به دلیل مدل مو و ظاهرش یک شهید دهه ۶۰ بود، اما در روز ضبط مجبور به تعویض نقش او شدند. جوینی درباره علت آن می‌گوید: مدل موی من همیشه به شکلی بود که روی ۲ گوشم قرار می‌گرفت، اما فقط ۳ روز پیش از اینکه برای ضبط نماهنگ برویم، از آنجا که من از زمان فیلم برداری و نقشم در نماهنگ بی خبر بودم، به آرایشگاه رفتم و مو‌های سرم را اصلاح کردم. در اولین روزی که برای ضبط نماهنگ رفتم، گروه فیلم برداری غافل گیر شده بودند و به من نقش خلبان شهید را سپردند.

آغاز بازیگری با حادثه

گاهی خداوند با فراهم کردن امکانات زمینه ساز تحقق آرزو‌های ما می‌شود. مانند کاری که برای روح ا... استاد، برق کار ساختمانی علاقه‌مند به بازیگری کرد. استاد که در نماهنگ «افطار آسمانی» نقش شهید نیروی انتظامی را دارد، درباره ورودش به دنیای هنر می‌گوید: از کودکی عاشق بازیگری و رفتن به جلو دوربین بودم. در دوره نوجوانی همیشه بازیگر اصلی و ثابت نمایش‌های تئاتر در مدارس بودم. هرکجا دوربین و صحنه فیلم برداری می‌دیدم، مجذوبش می‌شدم. یک روز درحال رانندگی بودم و وقتی متوجه فیلم برداری گروه آقای نجیبان شدم، با خودرو یکی از عوامل کار تصادف کردم. خدا رحم کرد کسی آسیب ندید. اولین بار بود که نجیبان را می‌دیدم.

حالم را پرسید و من عذرخواهی کردم و برایش تعریف کردم که از کودکی عاشق بازیگری بوده ام و به همین دلیل وقتی دوربین را دیدم، حواسم پرت شد. نجیبان حرف هایم را که شنید، بدون اینکه از تصادف ناراحت باشد، تعریف کرد که یک مؤسسه آموزش بازیگری دارد و از من برای حضور در کلاس‌های آن دعوت کرد.

استاد ادامه می‌دهد: کمتر از یک هفته بعد در مؤسسه ثبت نام کردم و پیوسته در کلاس‌ها حاضر می‌شدم و گواهی نامه ام را گرفتم. در این مدت من به آرزویم رسیدم و توانستم در چندین برنامه تلویزیونی و فیلم سینمایی ازجمله «بی راهه تا راه» و فیلم سینمایی «گرگاس» که یک فیلم جنایی قوی بود، بازی کنم.
او درباره اتفاقاتی که برایش پس از پخش این نماهنگ رخ داده است، توضیح می‌دهد: بازی در این نماهنگ اثر زیادی بر من گذاشت. من در روستا بزرگ شده ام و برای رسیدن به جایگاه اجتماعی و کاری ام تلاش زیادی کرده ام. وقتی این نماهنگ از شبکه ۳ سیما پخش شد، نتیجه یک عمر تلاشم را با چشمانی نمناک دیدم.

ارادت هنرمندان محله طلاب به سردار

سرمایه گذاری روی استعداد‌های هنری

مهدی نجیبان، مسئول معرفی بازیگران به گروه فیلم برداری این نماهنگ، از سال ۱۳۹۵ به اتفاق ۲ هنرمند دیگر یک مؤسسه آموزش بازیگری را در محله طلاب دایر کرد. شریکان او پس از چندسال تلاش و به نتیجه نرسیدن این کار، میدان را رها کردند، اما نجیبان با ایمانی که به جوانان حاشیه شهر به ویژه محدوده طلاب داشت، همه توانش را برای موفقیت آن‌ها گذاشت و موفق هم شد. نجیبان درباره دلایل تأسیس این آموزشگاه در این محدوده می‌گوید: من در محله طلاب متولد و بزرگ شدم. به همین دلیل با ظرفیت‌ها و کمبود‌های این منطقه آشنا هستم. ضمن اینکه معتقدم استعداد‌های زیادی در اینجا نهفته است که همه شان در صورت پیداشدن فرصت، می‌توانند موفق باشند.

مسئول مؤسسه آموزشگاه بازیگری خوش حال است نماهنگ «افطار آسمانی» با حضور بازیگرانی از این مجموعه دیده شده است. تعریف می‌کند: اواخر فروردین سال ۱۳۹۹ یکی از عوامل تهیه نماهنگ «افطار آسمانی» از طرف کارگردان با من تماس گرفت و از من برای انتخاب بازیگرانی که توانایی ایفای نقش شهدا را دارند، کمک خواست. من هم با شناختی که از هنرآموزانم داشتم، بهترین‌ها را به این گروه معرفی کردم. من در همه مراحل ضبط کار در کنار گروه فیلم برداری بودم و از اینکه می‌دیدم زحمات و صبرم برای این بچه‌ها به خوبی نتیجه داده است، لذت می‌بردم. البته من یقین دارم که به زودی تعداد زیادی از آن‌ها در سطح یک سینمای کشور خواهند درخشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->