برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

«روشنایی شهر» روی دیوار‌های شهر

  • کد خبر: ۹۴۶۸
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۴
«روشنایی شهر» روی دیوار‌های شهر
مراسم رونمایی از دیوارنگاره‌های شهدا و آتش‌نشانان فداکار با حضور مسئولان شهری برگزار شد
شکیبا افخمی‌راد- سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد با هدف زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا از دو ماه گذشته طرح نقاشی‌دیواری «روشنایی شهر» را ویژه شهدای مدافع حرم، جنگ تحمیلی و آتش‌نشان آغاز کرده است. با استقبال طراحان و نقاشان از این فراخوان، درنهایت داوران هشت طرح را برای اجرا در شهر انتخاب کردند که از میان آن‌ها پنج طرح روز گذشته با حضور برخی مسئولان شهری رونمایی شد.

یادبودی در شهر
اولین نقاشی که روز گذشته رونمایی شد، به تصویر چهره پنج آتش‌نشان فداکار اختصاص داشت؛ نقاشی‌ای که در ایستگاه شماره ۱۰ سازمان آتش‌نشانی مشهد در نبش حرعاملی ۲۷ نقش بسته بود. در این نقاشی چهره مصطفی مختارزاده، محمدرضا روشن‌قیاس، سیدرضا رجایی و غلامرضا حمیده‌پور، از شهدای فاجعه قطار نیشابور در ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ و حمید نوروزی که در حادثه پل عسگریه به شهادت رسید، با طراحی بهاره قادری و نفیسه خوش‌اندام کشیده شده است؛ البته به‌گفته رضا حیدری، رئیس روابط‌عمومی آتش‌نشانی مشهد، هنوز نهاد‌های بالادستی عنوان شهید را برای این افراد لحاظ نکرده‌اند، اما طبق مصوبه شورای اسلامی پنجم، قرار است لقب آتش‌نشان فداکار به این افراد داده شود.
در ادامه این مراسم، تصویر دو شهید مدافع حرم، میرزامحمود تقی‌پور و حسین حریری، به‌ترتیب در تقاطع آموزگار و سیدرضی و در خیابان رازی منطقه قاسم‌آباد با حضور خانواده‌هایشان رونمایی شد. همچنین روز گذشته از تصویر شهید فرامرز عباسی بر دیوار مجتمع تجاری بهارستان در ابتدای بولوار فرامرز، با طراحی مریم یادگاری و از تصویر شهید مصطفی چمران با طراحی ساره شریفی در ساختمانی روبه‌روی خیابان پاسداران بازدید شد.

لزوم زنده نگه داشتن یاد شهدا
در حاشیه بازدید از نقاشی‌های دیواری در سطح شهر، احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، درباره هدف اجرای طرح «روشنایی شهر» توضیح داد: آنچه در این طرح دنبال می‌شود، ترسیم مفهوم ایثار، شهادت و ازخودگذشتگی مقابل چشم خودمان و شهروندان است تا ببینیم که برای برقراری نظم و امنیت و توسعه آرامش در شهر و کشورمان چه خون‌های پاکی به زمین ریخته شده است. او با بیان اینکه شهدا چشم‌وچراغ شهر هستند، از مسئولان حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تقاضا کرد که این‌گونه طرح‌ها را در معابر و ساختمان‌های مختلف و با موضوعات گوناگون، توسعه دهند.
اصولی همچنین از اختصاص اعتبارات ویژه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همچون گذشته برای این طرح‌ها خبر داد تا یاد و نام این شهدا همواره برقرار باشد.

جایگاه خوب مشهد در رشته نقاشی‌دیواری
محسن مصحفی، سرپرست سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری، نیز در حاشیه این بازدید گفت: زیباسازی شهر با درنظر گرفتن مقام شهدا از گذشته در مشهد رواج داشته است، اما به‌تازگی این برنامه‌ها با نظم بهتر و درقالب فراخوان و جشنواره برگزار می‌شود. بر این اساس، درمیان اهل هنر هر فردی که علاقه دارد، می‌تواند کارش را ارائه کند تا اثرش، انتخاب و با کیفیت خوب در شهر اجرا شود. مصحفی با اشاره به جایگاه خوب مشهد درمیان شهر‌های کشور در حوزه نقاشی‌دیواری، ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از این هنر همواره آنچه شهدا و قهرمانان کشور برای کشور انجام داده‌اند، در گوشه ذهن شهروندان بماند و به‌نوعی راه آن‌ها ادامه یابد.
صدرا یوسفی، رئیس اداره هنری شهرداری، نیز در در ادامه این بازدید گفت: رشادت شهدا و قهرمانان شهرمان، خیلی بیشتر و تاثیرگذارتر از نقوش روی دیوار است، اما آنچه از دست ما برمی‌آید، عینی‌سازی موضوعات مرتبط با ایثار و شهادت است.
جواد حامدزاده، معاون فرهنگی بنیادشهید و رضا دانایی‌سیج، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری، حجت‌الاسلام حسن منصوریان، مشاور شهردارو حسین حسامی، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای شهرداری از دیگر حاضران در این مراسم رونمایی بودند.
 
دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره دیوارنگاره
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->