اعمال قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد
سرخط خبرها

فاطمه فاطمه است

  • کد خبر: ۹۴۷۸۱
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
فاطمه فاطمه است
فاطمه سلیمی - عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد

حضرت فاطمه زهرا (س) در کنار مجموعه صفات ایمانی و اعتقادی که مختص زن مسلمان است، در مقام یک زن، ویژگی‌هایی عمومی دارد که برای همه گروه‌ها می‌تواند الگو باشد. ایشان در سبک زندگی خود، یعنی نقش و جایگاه فردی، در نقش خانوادگی خود، یعنی مادری و همسری و در نقش اجتماعی و سیاسی خود مصداق اعلای یک زن کامل است. این بانوی بزرگوار به عنوان یک فرد، آینه تمام‌نمای زندگی انسانی، نوع‌دوستی و احسان، صبر و گذشت، عفت و حیا و قدرت و صلابت است.

روش و سبک زندگی فاطمی بهترین شیوه و الگو برای ما زنان در جهت ساختن نسلِ پاک و سعادتمند است.
حضرت زهرا (س) شخصیتی بزرگوار است که در همه ابعاد زندگی برتر است. با بررسی شیوه‌های مدیریتی زندگی در ابعاد و مسائل مختلف، خواهیم توانست به جامعیت این اسوه جهانیان پی ببریم.

در بحث مدیریت اجتماعی و سیاسی حضرت، می‌توان گفت ایشان پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، محور پایه‌ریزی جریان و حرکت سیاسی در مسیر پاسداری از حریم ولایت بود که از سوی خودش هدایت می‌شد.

حضرت کانونی برای مقابله با ناهنجاری‌ها و انحرافات شد و نیز جنگ، سخنرانی در مسجد و پاسخ‌گویی به شبهه‌های زنان و مردان جامعه، نشان‌دهنده وجود چهارچوب‌هایی برای حضور زنان در جامعه است.

ایشان در زمان حیات پیامبر (ص) پس از غزوه‌ها، یار و غم‌خوار پدر و همچنین همسر بود و نقش امدادگری را ایفا می‌کرد. نقش ایشان در ماجرای مباهله مسیحیان نجران به همراه پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و حسنین (ع) که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، حضور سیاسی ایشان را در زمان پیامبر نشان می‌دهد.

حضرت برای روشن ساختن افکار عمومی درخصوص انحراف مسیر امامت، ۴۰ شبانه‌روز دست حسن و حسین (ع) را می‌گرفت و همراه با حضرت علی (ع) به خانه مهاجر و انصار می‌رفت تا در جهت بیداری و هوشیاری، تکلیف اجتماعی خویش را این‌گونه انجام دهد.

مدیریت ایشان در زندگی و ارتباط با همسر و فرزندان به صورت استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای نامیدن همسر که باعث ایجاد روابط مثبت و محیطی آکنده از صمیمیت و پیدایش علاقه و احترام در خانواده‌شان بود.

در زندگی مشترک حضرت فاطمه (س) با حضرت علی (ع) سخنان و کلمه‌های محبت‌آمیز بسیار است. هم‌چنین در بعد مدیریت اقتصادی خانواده، بسیاری از کار‌های خانواده را خود عهده‌دار بود.

توجه به آموزش فرزندان، پرورش روحیه عبادی، بازی با کودکان، ارتباط کلامی عاطفی با فرزندان، پرورش روحیه بخشش، اطعام به مسکین و یتیم‌نوازی، توجه به عدالت، مدیریت آداب و سنن حسنه مثل عقیقه و صدقه که در اسلام تأکید شده است و مدیریت عفاف، همه، از مواردی هستند که در زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان الگوی مدیریتی و جامع و کامل برای انسانیت، مورد توجه‌اند.

زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) سرشار از آموزه‌های دینی و قرآنی است که هر انسانی از آن الگوبرداری کند گوی سعادت را می‌رباید و خود و انسان‌های پیرامون خود را به سرمنزل مقصود حیات می‌رساند.

اکنون نیز یکی از رویکرد‌های شورای ششم شهر در کمیسیون بانوان و خانواده نیز تلاش برای بسترسازی و تحکیم الگو‌ها در همه سطوح زنان و با بیان متفاوت و قابل درک برای جامعه در مسیر اعتلا و تمدن‌سازی خواهد بود.

اگر نگاه کلان‌نگر بر عملکرد و رفتار فردی و اجتماعی و میراث علمی حضرت زهرا (س) متمرکز شویم و در فراز‌های تمدنی خطبه فدکیه بیندیشیم، متوجه مقیاس جهانی آن خواهیم شد.

ضمن تسلیت ایام، تشکیل کمیسیون بانوان و خانواده در ایام فاطمیه را به فال نیک می‌گیریم و با استعانت از درگاه الهی و پشتبانی بانوی ۲ عالم، حضرت فاطمه (س)، جهان‌شهر برکت و کرامت را بستری برای آغاز تلاش‌ها در راستای شکل‌دهی شبکه زنان در جهت تقویت یکدیگر و الگوبرداری و الگوسازی و تمدن‌سازی در مقیاس جهانی برمی‌شمریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->