برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

گفتگو با محمدتقی باقری، داور بخش آذین بندی جشنواره بین المللی هنر‌های  شهری مشهد

  • کد خبر: ۹۵۰۱۰
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
گفتگو با محمدتقی باقری، داور بخش آذین بندی جشنواره بین المللی هنر‌های  شهری مشهد
نوروز ۱۴۰۱ شاهد ۳۱ اثر آذین بندی از ۲۴ هنرمند در شهر خواهیم بود. این آثار از میان ۲۷۷ اثر راه یافته به جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد با گذشت از ۳ مرحله داوری برای اجرا و جانمایی در شهر انتخاب شده اند. محمدتقی باقری، هنرمند معمار مشهدی و مدرس دانشگاه یکی از داوران این بخش بود که گپ و گفتی با او داشتیم.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - نوروز ۱۴۰۱ شاهد ۳۱ اثر آذین بندی از ۲۴ هنرمند در شهر خواهیم بود. این آثار از میان ۲۷۷ اثر راه یافته به جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد با گذشت از ۳ مرحله داوری برای اجرا و جانمایی در شهر انتخاب شده اند که با تأکید بر نماد‌هایی مانند نقوش اسلامی، زائران و امام رضا (ع) به نوعی هویت مشهد را نشان می‌دهند. ضمن اینکه کیفیت بعضی از آثار به گونه‌ای است که برای یک سال در نظر گرفته شده‌اند. محمدتقی باقری، هنرمند معمار مشهدی و مدرس دانشگاه یکی از داوران این بخش بود که گپ و گفتی با او داشتیم.

توجه به هویت شهر

محمدتقی باقری با اشاره به روند داوری آثار در بخش آذین بندی می‌گوید:در این بخش ۳۱ اثر از ۲۴ هنرمند که عموما از شهر مشهد و یا شهرستان‌های اطراف هستند انتخاب شده و صورت جلسه داوری نیز تدوین و تحویل دبیرخانه جشنواره شد.

او در مورد محتوای آثار انتخابی بیان می‌کند: هنرمندان در این بخش به آسیب‌های شهری توجه کرده بودند و به همین دلیل بیشتر کار‌ها به زیباسازی پل ها، نرده‌ها و معابر شهری می‌پردازد.

به گفته این هنرمند بیش از نیمی از آثار در چارچوب و موازین جشنواره ارائه شده است. او ادامه می‌دهد: کار‌ها به لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته دارای کیفیت مناسب تری هستند. از طرف دیگر به دلیل آنکه جشنواره در چند بخش اجرا و ساماندهی شده بود به لحاظ فنی نیز آثار مناسبی ارائه شد و اتفاق خوبی در این باره رقم خورد.

تقویت حس نشاط جمعی

او با اشاره به پیشینه جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد می‌گوید: استقبال مردم از دوره‌های قبلی این جشنواره به ویژه در حوزه آذین بندی، گل آرایی، زیباسازی نرده‌ها و المان‌ها ثابت کرده است که شهروندان با آن ارتباط قوی برقرار کرده اند.

باقری ادامه می‌دهد: امسال نیز با بازخورد خوبی روبه رو خواهیم شد، زیرا توجه ویژه‌ای به دوران پساکرونا شده است. به این معنا که با ناراحتی‌های به وجود آمده از کرونا مردم به نشاط جمعی، شادی و رنگ نیاز دارند. ما نیز تلاش کرده ا یم آثار، رنگ‌های جذاب و شادی داشته و حس شادابی را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

به گفته داور بخش آذین بندی جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد، در انتخاب آثار علاوه بر زیبایی و جنبه‌های بصری به تعیین سازه مناسب، محل جانمایی، نگهداری و هزینه‌ها توجه شده است تا در نهایت کار اجرایی حداکثر تعامل را با شهروند برقرار کند.

باقری با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی برای هنرمندان تصریح می‌کند: در این کارگاه عملی تعداد زیادی از هنرمندان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنری شرکت کردند. این افراد در محیط شهر گشت زدند، فضا‌های مناسب برای اجرای کار را مشاهده کردند، آسیب‌های شهری را با چشمان خود دیدند و با آن‌ها آشنا شدند و سرانجام با خلاقیت خود دست به طراحی زدند.

او یادآور می‌شود: بعضی از پروژه‌هایی که انتخاب شده نیز از دل کارگاه آموزشی بوده اند. در واقع هنرمندان به واسطه آن، ایراد‌ها و آسیب‌های موجود در سطح شهر را دیده و توانسته اند به کمک هنر راهکاری برایشان در نظر بگیرند.

باقری با بیان اینکه در میان نمونه‌های منتخب کار‌های فاخری وجود دارد، می‌گوید: ارائه اثر خوب و انتخاب آثار مناسب برای شهر اهمیت ویژه‌ای دارد. بر این اساس سعی کرده ایم در نگاه داوری به این موضوع توجه داشته باشیم. همان طور که زیبایی و تناسب کار با شهر مد نظر ما بوده است به همان میزان به قابلیت ماندگاری اثر هم توجه شده است.

این هنرمند قضاوت کردن در داوری را سخت می‌داند و توضیح می‌دهد: همه تلاش ما بر این بوده است که قضاوت هایمان بی طرفانه و دور از سلیقه باشد. با توجه به ترکیب بندی در داوری، آثار از چندین بعد در زمینه‌های مختلف مانند معماری، گرافیک و ... بررسی شده و تک محور نبوده اند. در واقع تفاوت دیدگاه‌های داوران سبب شده است که در این زمینه کوتاهی نکنیم.به گفته او تخصص، تجربه، دید بصری و زیباشناسی، آشنایی با اجرا و سابقه کار داور‌ها نیز به این امر کمک کرده بود که آذین‌ها منصفانه انتخاب شوند.

اختصاص زمان بیشتر برای جشنواره

باقری جشنواره‌ها و مسابقات هنری را پله‌ای برای کسب تجربه دانشجویان می‌داند و می‌گوید: برای کسب تجربه، کار در محیط حرفه‌ای می‌تواند شروع خوبی باشد. بهترین نقطه برای نسل جدید هنرمندی که قصد دارد وارد بازار کار شود، شرکت در مسابقات است، زیرا این گونه فرد خود را با افراد حرفه‌ای می‌سنجد و نقاط ضعف خود را متوجه می‌شود. در نتیجه آن‌ها را رفع کرده و با تقویت نقاط قوت خود ارتقا پیدا کرده و غنی‌تر می‌شود.

او مشهد را دروازه تمدن شیعه به سراسر دنیا می‌داند و بیان می‌کند: ازآنجایی که مشهد معبر فرهنگی جهان شیعه است مسافران و زائران بسیاری در طی سال به این شهر رفت و آمد می‌کنند. گرچه این موضوع قبل از کرونا بیشتر بوده است، اما با توجه به میزان حضور افراد غیربومی، ما به یک جشنواره ۳۶۵ روزه در مشهدنیاز داریم.

داور بخش آذین بندی ادامه می‌دهد: پروژه‌های قوی و باکیفیت با این هدف انتخاب می‌شوند که طی سال مورد استفاده قرار گیرند. همان طور که بعضی از المان‌ها و آذین‌های امسال هنوز هم در شهر وجود دارند. او به زمان کم جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد از زمان ارائه فراخوان تا اجرا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: زمان بسیار کم جشنواره یک آسیب محسوب می‌شود که باید رفع شود. جشنواره‌ای با این وسعت حداقل به یک سال زمان برای برنامه ریزی نیاز دارد؛ بنابراین در سال‌های بعد اگر فراخوان از مرداد و ثبت نام نیز از شهریور شروع شود نتیجه و تأثیــرگــذاری بیــشــتــری خواهد داشت.


۳۱ اثر برگزیده بخش آذین‌های نوروزی

آثار برگزیده مرحله اول داوری بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد مشخص شدند


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->