گذری بر مهربانی

  • کد خبر: ۹۵۱۱
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۷
گذری بر مهربانی
اردوی نیم‌روزه کودکان کار به مناسبت میلاد پیامبر رحمت و مهربانی
نجمه موسوی کاهانی - جشن میلاد خجسته پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) در منطقه ما زیباتر از همیشه برگزار شد. جشنی که میهمانانش نه مدیران شهری بودند و نه مسئولان عالی‌رتبه، بلکه کودکانی بودند که بار مسئولیت زندگی بر دوش آن‌هاست و روز‌های کودکی خود را با کارکردن می‌گذرانند؛ این کودکان پرتلاش که بیشتر آن‌ها از حمایت‌شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز بودند در این جشن به باغ وکیل‌آباد دعوت شدند تا لحظاتی را در کنار خانواده خود به شادی سپری کنند.
 روز پنجشنبه ۲۳ آبان معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با مشارکت شهرداری منطقه و همکاری سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد منطقه جشنی را در باغ بزرگ وکیل‌آباد برگزار کرد. این جشن با حضور ۳۰۰ نفر از کودکان کار و حاشیه شهر و خانواده‌هایشان در قالب اردویی نیم‌روزه برگزار شد و کارشناسان معاونت فرهنگی منطقه تلاش کردند با برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع روزی متفاوت را برای این کودکان رقم بزنند. از خیرانی که در فکر تدارک صبحانه‌ای گرم بودند تا استادانی که در کارگاه‌های مهارت‌آموزی در کنار این کودکان مشغول آموزش شدند همگی تلاش می‌کردند تا در کنار کارشناسان فرهنگی منطقه جشن کودکانه آن‌ها را خاطره‌انگیزتر کنند. برنامه‌های متنوعی، چون مسابقه طناب‌کشی، گل کوچیک، انواع مسابقات هیجان‌انگیز و همچنین ورکشاپ‌های نقاشی و اوریگامی و کار‌های دستی از جمله برنامه‌هایی بود که خانواده‌های این کودکان را در کنار هم جمع کرده و برای آن‌ها لحظات شادی را فراهم ساخت.
عقیل قدرتی، رئیس اداره معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه، درباره برگزاری این جشن گفت: یکی از صفات برجسته پیامبر ما  ایجاد مودت و مهربانی است و توجه آن حضرت به کودکان در احادیث و روایات مختلف نقل شده است. از همین رو در معاونت فرهنگی تلاش می‌کنیم تا به سیره آن حضرت اقتدا کرده و در انجام برنامه‌های خود به نکات فرهنگی دین اسلام که ایجاد مودت و مهربانی در میان خانواده‌هاست توجه ویژه داشته باشیم. از انجایی که کودکان کار و کودکان حاشیه شهر در بسیاری از مسائل روزمره غرق می‌شوند و شاید روز‌های کودکی‌شان به دور از سرخوشی‌ها و شادمانی‌های مناسب سن و سالشان سپری شود در تبادل نظری که با کارشناسان خود داشتیم یکی از رویداد‌هایی که به نظر ما مناسب آمد، این بود که جلوه‌های مهربانی و رأفت را در قالبی حساب شده به منصه ظهور برسانیم.
قدرتی با تأکید بر حفظ شأن و آبروی افراد افزود: مهم‌ترین نکته در جشن میلاد رسول این بود که در اجرای این رویداد به کرامت انسانی این کودکان و خانواده‌هایشان آسیبی وارد نشود از همین رو تصمیم گرفتیم با تمام تشکل‌ها و سمن‌ها و حتی مجموعه‌های خصوصی که با آن‌ها کار می‌کنیم وارد مذاکره شویم و ماهیت موضوع را با آن‌ها در میان بگذاریم.
وی ادامه داد: در مذاکره خود با تشکل‌های مختلف این‌طور بیان کردیم که ما قرار است در خدمت گروهی از جامعه باشیم که به هر علتی دچار مشکلی هستند یا سرپرست ندارند یا زیرپوشش سازمانی خاص هستند. ما نمی‌خواهیم با کیسه برنج یا کمی ارزاق روزانه این جشن را به آن‌ها تبریک بگوییم. بلکه به‌نوعی متفاوت درصدد هستیم که روزی شاد را برای آن‌ها رقم بزنیم.
قدرتی افزود: ما از پیمانکارانمان خواستیم بدون دریافت وجه به کمک ما بیایند و برای ساختن یک روز شاد ما را همراهی کنند که به لطف خدا جشنی بسیار شاد و مفرح با پذیرایی مناسب و حتی دادن هدیه‌های کوچک به این کودکان برگزار شد و درنهایت در این نیم روز رضایت و شادمانی کودکان و خانواده‌ها را به همراه داشت.
وی درباره برگزاری ورکشاپ‌های مهارتی گفت: سیاست‌های ما در راستای ایجاد لبخند، شادی، امید به زندگی و نشاط در جامعه باید در برنامه‌هایمان ادامه داشته باشد. ما به دنبال ایجاد شادی بی‌هدف نیستیم و در این برنامه هدف ما ایجاد تعاملات کودکانه بود. نشاط معنوی نیز مد نظر ماست،
از همین رو آموزش در کنار بازی را هم در برنامه‌های خود قرار دادیم.
قدرتی تأکید کرد: از نگاه ما مهم‌ترین دستاورد این جشن دورهم بودن خانواده‌ها بود، بی‌شک گذراندن اوقاتی در کنار خانواده از نظر روان‌شناختی باعث آرامش درونی است که نیاز امروز جامعه و به‌ویژه کودکان حاشیه‌ای است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->