فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

خطی بر قرآن به خط امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۹۵۵۰۹
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
خطی بر قرآن به خط امام رضا (ع)
کتابت قرآن کریم، کتاب آسمانی مسلمانان جهان، از زمان حیات پیامبر اسلام آغاز شد؛ زیرا حفظ قرآن در حافظه‌ها نمی‌توانست راه مطمئنی برای حفاظت و انتقال مفاهیم آن باشد

به گزارش شهرآرانیوز - کتابت قرآن کریم، کتاب آسمانی مسلمانان جهان، از زمان حیات پیامبر اسلام آغاز شد؛ زیرا حفظ قرآن در حافظه‌ها نمی‌توانست راه مطمئنی برای حفاظت و انتقال مفاهیم آن باشد. با نزول هر آیه قرآن، پیغمبر اسلام، آن را برای اصحاب می‌خواند و از میان آنان، کسانی که کتابت می‌دانستند، آیه را بر استخوان، چوب، برگ خرما و چیز‌های معمول آن زمان می‌نوشتند.

بیشتر تاریخ نگاران از چهل نفر به‌عنوان کاتبان وحی نام برده‌اند که نام مبارک حضرت علی (ع)، عثمان بن‌عفان، سالم مولی ابی‌حذیفه، حذیفه بن‌یمان، مغیره بن‌شعبه، ابو‌ایوب انصاری، حنظله بن‌الربیع معروف به حنظله کاتب، زید بن‌ثابت و معاذ بن‌جبل در‌میان آن‌ها آمده است.

اما بعداز حضرت علی (ع)، دیگر ائمه هم این راه را به‌خوبی ادامه دادند تا میراث گران‌بهای پیامبر (ص) یعنی قرآن کریم برای نسل‌های مختلف بدون تحریف و بی کمی و کاستی باقی بماند، تا‌جایی‌که امروز بسیاری از مصاحف تاریخی هستند که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند و منسوب‌به ائمه (ع) هستند. در این‌میان، موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی نیز دستخط‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) را در‌معرض نمایش زائران و علاقه‌مندان قرار داده که از میان آن‌ها، پنج نسخه منسوب‌به امام‌علی (ع)، امام‌حسن (ع)، امام‌حسین (ع)، امام‌سجاد (ع) و امام‌رضا (ع) است.

قرآن‌های قرون اولیه هجری به خط کوفی نوشته می‌شد و کلمات آن معمولا فاقد نقطه و اعراب‌گذاری بودند. پس از گذشت سال‌ها خط کوفی از فرم ساده اولیه بیرون آمد و دارای قواعد معینی شد، به‌طوری‌که این تکامل در قرآن‌های نوشته‌شده در قرن‌های بعدی قابل‌مشاهده است. قرآنی که توسط امام‌رضا (ع) کتابت شده، به همین سیاق با خط کوفی مشرقی و با اعراب و فاقد اعجام (نقطه‌گذاری و تنوین) نگارش یافته است و مربوط به اواخر سده دوم هجری قمری است. این برگ‌های مصحف شریف، آیات هفتم تا دهم سوره مبارکه مجادله و آیات سی‌و‌سوم تا سی‌و‌چهارم سوره مبارکه زخرف را در‌برمی‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->