آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

تاثیر عجیب کم خوابی در تمایل به شیرینی جات

  • کد خبر: ۹۶۰۳۹
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
تاثیر عجیب کم خوابی در تمایل به شیرینی جات
بسیاری از مردم همواره در حال طراحی رژیم غذایی هستند و متاسفانه در بیشتر موارد در اجرای این طرح ها شکست می خورند. یکی از مهمترین دلایل شکست رژیم های غذایی، وسوسه غیر قابل مهار خوردن شیرینی جات است.

به گزارش شهرآرانیوز، شیرینی و شکلات‌ها همواره برای افراد مختلف از کودک گرفته تا کهنسالان، جذاب بوده و به عنوان یک وسوسه در الگوی غذایی آن‌ها حضور دارد. از سوی دیگر این خوراکی‌ها عامل اصلی چاقی و دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شوند.
در این میان کارشناسان برای داشتن بدنی سالم، توصیه‌های مهمی دارند که به کار بستن آن‌ها می‌تواند تضمین کننده سلامت شما باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

کمتر بخورید، بیشتر ورزش کنید
خوردن آگاهانه را تمرین کرده و سعی کنید هر لقمه را بچشید
کربوهیدرات‌ها را تا حد ممکن حذف کنید
چربی رژیم غذایی خود را کاهش دهید
بیشتر از غذا‌های گیاهی استفاده کنید

متاسفانه این استراتژی‌های ساده به راحتی قابل اجرا نبوده و موارد وسوسه آمیز متعددی ما را به تخطی از قوانین فوق وادار می‌کند. به طور کلی مقوله‌های اشتها، چربی بدن، توده عضلانی و وزن در واقع مواردی فوق العاده پیچیده هستند.

همه آن‌ها حول محور موضوعی که ما آن را متابولیسم می‌نامیم، می‌چرخند. متابولیسم عمدتا تابع ژنتیک، رژیم غذایی و میزان حرکت ما است. البته هورمون ها، انتقال دهنده‌های عصبی، استرس، دمای محیط و عوامل بی شمار دیگری نیز در متابولیسم نقش دارند. در این میان نقش خواب بسیار با اهمیت است.

در این مطالعه محققان ۹۳ نوجوان را انتخاب کرده و آن‌ها را وادار به داشته پنج شب خواب سالم (۹ و نیم ساعت خواب) و پنج شب جداگانه خواب کوتاه (۶ و نیم ساعت خواب) کردند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد کم خوابی به طرز قابل توجهی میل افراد به خوردن شیرینی جات را افزایش می‌دهد در واقع بررسی تغذیه این افراد نشان داد، نوجوانان در زمان کم خوابی کربوهیدرات، قند‌های اضافه شده و نوشیدنی‌های شیرین بیشتری مصرف و میوه‌ها و سبزیجات کمتری می‌خوردند. تفاوت مصرف در کالری، چربی و کربوهیدرات‌ها به ویژه بعد از ساعت ۹ شب آشکار بود.

این تحقیق نشان می‌دهد وقتی استرس داریم یا خسته هستیم، شب‌ها بیشتر غذا می‌خوریم و میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنیم. متاسفانه این غذا‌های ناسالم عموما خوشمزه بوده و ما را آرام می‌کند. از سوی دیگر  ما اغلب این کار را زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستیم انجام می‌دهیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی خواب (Sleep) منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->