با پیاده‌روی به خودمان کمک کنیم

  • کد خبر: ۹۶۱۰
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
ریحانه سلیمان‌نوری کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت ثامن
این جمله را که هرروز تنبل‌تر می‌شویم، بار‌ها شنیده‌ایم؛ تنبلی‌ای که در کم‌تحرکی خلاصه می‌شود. به همین علت است که سازمان بهداشت جهانی از همین حالا نگران شده و برنامه ابلاغی‌اش را برای ۱۰ سال آینده با تأکید بر کاهش کم‌تحرکی به میزان ۱۵ درصد قرار داده است. کم‌تحرکی و به تبع آن چاقی، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون و دیابت است. به‌دنبال همین موضوع در راستای استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت‌های ملی سلامت، امسال نیز «ترویج فعالیت بدنی برای شادابی و تندرستی زنان ایران» به‌عنوان موضوع اصلی اقدامات هفته سلامت زنان با شعار «ورزش، شادابی، آرامش» مدنظر قرار گرفت. حال آنکه هر فرد به راحتی و با کمترین هزینه می‌تواند چنین برنامه‌ای را در زندگی داشته باشد که به پیاده‌روی منظم به میزان ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط خلاصه می‌شود. منظور از شدت متوسط یعنی دست‌کم ۳ بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه پیاده‌روی کنیم، به‌نحوی که باعث افزایش ضربان قلب شود، ولی فرد توان صحبت کردن داشته باشد. همچنین اگر فرد ورزش‌های حرفه‌ای انجام می‌دهد که باعث افزایش ضربان قلب و نفس‌نفس زدن می‌شود، به‌نحوی که فرد قادر به صحبت‌کردن نباشد (شدت زیاد)، میزان فعالیت‌بدنی لازم بدن که مطلوب به حساب می‌آید، دست‌کم ۷۵ دقیقه در هفته است. پیاده‌روی در هر سنی سودمند است، لیکن برای افراد میان‌سال و سالمند که در منطقه ثامن به دلیل بافت قدیمی، شمار زیادی از آن‌ها هم ساکن هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع بی‌تحرکی باعث کندی روند سوخت‌وساز یا متابولیسم بدن می‌شود و کندی سوخت‌وساز نیز مصرف کالری را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی به‌ویژه در مقاطع میان‌سالی و سالمندی بسیار مفید و در تأمین سلامت بدن مؤثر است و این از امتیازات آن است؛ چراکه به دلیل بالا بودن قابلیت هوازی پس از پیاده‌روی روزانه، افراد نیرو و توان بیشتری در خود احساس می‌کنند. از دیگر مزایای مهم پیاده‌روی به‌ویژه برای افراد سالمند، تحکیم مفصل‌ها و کمک به استحکام استخوان‌بندی به‌ویژه در زنان میان‌سال و سالمند است و به تناسب اندام کمک می‌کند. با خم‌وراست کردن عضلات در ورزش منظم، میزان سوخت‌وساز فزونی می‌گیرد که نقش بسزایی در کاهش وزن و تناسب اندام دارد. همچنین پیاده‌روی با کاهش تنش‌های روحی که از عوامل اصلی فشار‌خون بالا و تندشدن ضربان قلب است و با شور و نشاطی که پس از پیاده‌روی به افراد دست می‌دهد، بسیاری از آلام روحی و روانی تسکین می‌یابد. به‌گفته پژوهشگران علوم پزشکی، فشار روانی حاد، دستگاه دفاعی بدن را چنان سست و فرسوده می‌کند که فرد، مستعد هرگونه بیماری از سرماخوردگی ساده تا سرطان می‌شود. در این موقع نیز پیاده‌روی نقش چشمگیری دارد و باعث کاهش افسردگی و نگرانی و استرس می‌شود. از دیگر فواید مهم پیاده‌روی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوناگون است و آمار سازمان بهداشت جهانی حکایت از آن دارد که احتمال مرگ ناشی از سرطان در زنانی که ورزش‌های سبکی همچون پیاده‌روی انجام داده‌اند، در مقایسه با زنان بی‌تحرک بسیار کمتر است. علاوه‌بر این با پیاده‌روی می‌توان از شلی عضلات در میان‌سالی نیز به‌طور چشمگیری پیشگیری کرد. همه این‌ها را گفتیم تا تأکید کنیم که با پیاده‌روی، خودمان به خودمان کمک می‌کنیم تا سالم‌تر بمانیم.
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
سرخط خبرها
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}