ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ آمار دقیقی از افرادی که از طریق مشاغل خانگی در خراسانرضوی صاحب شغل شدهاند، وجود ندارد و اینکه آیا این عدد کم است یا زیاد؛ باید بگوییم در شرایط این روزهای اشتغال، ایجاد حتی یک شغل و نانآوری برای یک خانواده هم جای شکر دارد؛ مثلا جهاددانشگاهی از سال ۹۶ تاکنون توانسته است حدود ۸ هزار شغل ایجاد کند یا طبق آخرین حرفهای مدیر اشتغالوکارآفرینی ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسانرضوی، در سه ماه اخیر هزارو۶۳۸طرح مشاغل خانگی استان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدهاند.
این یعنی مشاغل خانگی یکی از نقطههای امیدبخش مردم است، حتی شاید توجه به این بخش، بتواند نجاتبخش حاشیهنشینان و اقشار ضعیف جامعه باشد. حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، نیز چندی پیش گفته بود که شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه مشاغل خرد و خانگی بهویژه در حاشیه شهر و همچنین در حوزه توانمندسازی و کارآفرینی در نقاط محروم، اقدامات جدی انجام خواهد داد.
در این گزارش به بهانه وعده اخیر معاون اشتغال وزارت کار درباره تدوین بستههای توسعه بازار مشاغل خانگی مختص هر استان و امید برای جان گرفتن مشاغل خانگی با تزریق منابع و تسهیلات مالی، بهسراغ بخشهای مختلف فعال در این حوزه رفتهایم و در اینفوگرافی مطلب نیز برایتان راه و روش ایجاد یک شغل خانگی را به تصویر کشیدهایم؛ البته کارشناسان این حوزه تاکید میکنند که اجرای بستههای حمایتی بهتنهایی نمیتواند به پیشرفت این حوزه کمک کند، مگر اینکه دستگاههای مرتبط، اتاقها و بخش خصوصی در کنار مردم قرار گیرند.
مدیرکل دفتر اشتغالوسرمایهگذاری استانداری خراسانرضوی در اینباره به شهرآرانیوز گفت: قرار است یک بسته بومی خاص برای حمایت از فعالان حوزه مشاغل خانگی هر استان متناسب با ظرفیتهای هر منطقه ارائه شود؛ البته هنوز دستورالعملی در این زمینه به استان ابلاغ نشده است.
مهدی تقوایی با اشاره به بخشهای مختلف این بسته حمایتی اظهار کرد: صدور ۳روزه و خودکار مجوزها و تغییر رویکرد در مشاغل خانگی از مجوزمحور بودن به ثبتاعلانمحور بودن و تعیین وظایفی برای دستگاههای مرتبط بهمنظور اجرایی شدن سریع مصوبات، با هدف کمک به آسانسازی شروع کسبوکار، جزو مصوبات جلسه اخیر ستاد ملی ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است.
او در ادامه با اشاره به بخش تامین مالی و پرداخت تسهیلات در این حوزه اظهار کرد: وزارت کار علاوهبر منابع قرضالحسنه، بهدنبال راههایی برای پرداخت تسهیلات تبصرهای به مشاغل خانگی است. تسهیلات تبصرهای، ارزانقیمت است، اما قرضالحسنه نخواهد بود.
مدیرکل دفتر اشتغالوسرمایهگذاری استانداری استان درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه بازار هم گفت: در این بستهها، دیدگاههای فعالان اقتصادی هراستان مثل اتاقهای بازرگانی، اصناف و تعاون آن استان شنیده میشود و برای ارتباط مستقیم آنها با مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازوکارهایی ایجاد خواهد شد. همچنین در صحبتهایی که با بخش خصوصی میشود و پس از شناخت نیازهای واقعی آنها، نوع کمک به آن استان مشخص میشود.
بهگفته تقوایی، تمام ظرفیتهای موجود، جمعبندی و بررسی میشود و بعد از تهیه بستهای کامل، از همه امکانات موجود در بخشهای مختلف دستگاههای مرتبط، اتاقها و بخش خصوصی، استفاده میشود و متناسب با ظرفیتهای هرمنطقه، یک بسته بومی خاص برای هر استان تهیه و این عملیات اجرا خواهد شد.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی به تلاش شهردار مشهد در حوزه توانمندسازی مردم حاشیه شهر اشاره کرد و به شهرآرانیوز گفت: توانمندسازی مردم حاشیه شهر یکی از برنامهها و سیاستهای اجرایی و اولویتدار شهردار مشهد است. بر این اساس طی جلسات و مذاکرات مختلف تاکید شد که ما تلاش کنیم از طریق ظرفیت شهرداری، بخش خصوصی و مشارکت مردم، توانمندسازی مردم حاشیه شهر را دنبال کنیم.
طبق گفتههای علی اکبر لبافی، حالا قرار است رضا حمیدی، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسانرضوی، ظرفیتهای بخش خصوصی را که میتواند به کمک حاشیه شهر مشهد بیاید، با شناسایی یک فعال اقتصادی بهعنوان پرچمدار توسعه، معرفی کند و مذاکراتی با این افراد صورت بگیرد.
درنهایت باید یک بسته را مثل بسته اقتصاد روستایی برای توسعه و توانمندسازی مردم حاشیه شهر تهیه کنیم که درون آن میتواند انواع فعالیتهای اقتصادی کوچک باتوجهبه ویژگیهای هرمنطقه و افرادی که در آن ساکن هستند، وجود داشته باشد.
همچنین مدیر مرکز تجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی خراسانرضوی گفت: در حوزه مشاغل خانگی از سال ۹۶ تاکنون از طریق فعالیتهای جهاددانشگاهی، نزدیک به ۸ هزار نفر توسط ۲۵۰ پیشران در ۲۳ رشته شغلی مشغول فعالیت شدند.
جواد سخدری در توضیح نحوه راهاندازی خوشههای مختلف مشاغل خانگی به شهرآرانیوز گفت: این اقدام در سه فاز انجام میشود. در فاز اول، زمینهها و فرصتهای مولد را شناسایی میکنیم. همچنین بهسراغ پیشرانهای موفق در این زمینهها و افراد علاقهمند و دارای مهارتهای اولیه شناسایی میرویم.
بعد از آن در فاز توانمندسازی، پیشرانها را در توسعه برند و بازار از طریق کمک به تامین مالی، تامین نهاده و افزایش مهارتهای مدیریتی، توانمند میکنیم و بعد توانمندسازی مستقلین (افراد زیرشاخه) از طریق پیشرانها انجام میشود تا شبکه و خوشه شکل بگیرد. فاز سوم، اتصال به بازار است که کمک میکنیم در نمایشگاهها و بازارهای داخلی، منطقهای و گاهی بینالمللی حضور پیدا کنند.
وی تاکید کرد: بستههای حمایتی میتواند کمککننده باشد، اما درصورتیکه براساس نقشه راه مشخصشده برای ایجاد مشاغل خانگی باشد.