هفت داستان برای مهاجر طردشده | کوتاه درباره مجموعه داستان چشم سگ اثر عالیه عطایی عاشقی به روایت مرگ | درباره نمایش «روان دوست داشتنی» تعویق در برگزاری جوایز گرمی، در پی آتش‌سوزی گسترده لس‌آنجلس فیلم سینمایی خواب سفید به مناسبت روز پدر، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش جعبه سیاه خاطرات نگاهی به آثار راه یافته به چهل وسومین دوره جشنواره ملی فیلم فجر | مشهدی‌ها دست پر به کاخ جشنواره می‌روند «شاهکار» مدیری در فیلم‌نت؛ احیای یه‌قل دو‌قل با چاشنی رقابت صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها با «ماریا» در راه جشنواره فیلم فجر شاعر نیشابوری، برگزیده دومین جشنواره ملی شعر سرباز وطن شد یک دقیقه سکوت به یاد «فریدون شهبازیان» در کنسرت گروه کامکار فهرست نهایی آثار راه‌یافته به ۳ بخش جشنواره تئاتر فجر آموزش داستان‌نویسی | جمله ای به  تمام زبان های دنیا (بخش اول) معرفی کوتاهی از نامزدهای نهایی هشتمین دوره «جایزه ابوالحسن نجفی» | مصاف ترجمه ها درگذشت مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد + علت فوت سریال پایتخت ۷ چه زمانی پخش می‌شود؟ + ویدئو وزیر ارشاد: برای مسکن خبرنگاران کاری انجام ندادیم | امضای تفاهم‌نامه گذر فرهنگ و هنر در نیشابور جزئیات برگزاری برنامه کارناوال رامبد جوان در پارک ارم
سرخط خبرها

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم

  • کد خبر: ۹۸۱۵۳
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم
آنچه در کارتون شهر امروز می‌بینید، کاری است از محمد تجویدی، نقاش و طراح مطرح کشورمان. این اثر در بهمن ۱۳۵۷ و در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات کشور منتشر شد.

مجید ادیبی | شهرآرانیوز - ایران از میانه سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶، شاهد رشد روزافزون صنایع و اوج گیری قیمت نفت بود. اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی به واسطه درآمد‌های هنگفت ناشی از افزایش قیمت نفت، دست شاه را برای مدرن کردن اقتصاد ایران باز گذاشته بود، درحالی که این رشد و توسعه صنایع و اقتصاد، هیچ همخوانی با زندگی مردم نداشت و با وجود افزایش قیمت نفت، دولت‌های ایران و در راس همه آن‌ها محمدرضا پهلوی، دچار توهم و غروری کاذب شدند؛ از یک سو دم از توسعه ایران و برنامه‌های بی پروای اقتصادی می‌زدند و ازسوی دیگر، گره‌های اقتصادی مردم هر روز بیشتر می‌شد، تاجایی که افزایش نرخ تورم و ناکارآمدی اقتصاد ایران، میزان نارضایتی مردم از حکومت پهلوی را بیشتر کرد و افزایش درآمد‌های نفتی نیز تأثیری بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم نگذاشت و آنچه نصیب آن‌ها می‌شد، سیاست‌های ریاضتی بود که دولت به مردم تحمیل می‌کرد. در این شرایط، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی روزبه روز نحیف‌تر می‎شد.

توسعه نامتوازن شهری نیز به ایجاد شکاف طبقاتی بیشتر دامن می‌زد. علاوه بر این ها، وابستگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، حکومت پهلوی را به حکومت سرسپرده اربابان غربی خود تبدیل کرده بود. اما در این مدت، میزان خفقان و برخورد‌های امنیتی با اقشار مختلف مردم و به ویژه نخبگان جامعه، بیش از پیش افزایش یافت. با افزایش نارضایتی مردم، حکومت پهلوی تلاش می‌کرد با اعمال قدرت توسط ساواک (سازمان امنیت و اطلاعات کشور) حجم رو به فزونی نارضایتی‌های مردم را کنترل و درنهایت سرکوب کند. شاه ایران غرق در توهم قدرت بود و هزینه این اقتدار پوشالی اش را از جان و مال مردم پرداخت می‌کرد.

آنچه در کارتون شهر امروز می‌بینید، کاری است از محمد تجویدی، نقاش و طراح مطرح کشورمان. این اثر در بهمن ۱۳۵۷ و در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات کشور منتشر شد. تجویدی در این اثر، با قلم تحسین برانگیزش تصویری گویا و حقیقی از ایران در بند و ستمدیده را نقش زده و شاه ایران را به مثابه «ضحاک زمان»، خون ریز، مستبد و غرق در قدرت و توهم به تصویر کشیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->