معاملات دلار در روز شنبه با چه قیمتی بازگشایی می‌شود؟ سرنوشت بازار طلا در دست مکانیزم ماشه | پیش‌بینی افزایش قیمت طلا تا محدوده ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان! مخالفت سازمان تعزیرات حکومتی با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) بانک‌ها از ابتدای سال تاکنون چقدر وام مسکن پرداخت کرده‌اند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | رشد ۲۰ میلیونی دیگنیتی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | تارا ۹۳۶ میلیون تومان شد بانک‌ها چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت کردند؟ | بررسی سهم وام ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات بانکی (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) رشد ۳۴ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در ۴ماهه نخست ۱۴۰۴ جزئیات حراج شمش طلا روز یکشنبه آینده (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی: ۳۶۰ میلیارد دینار عراق به ۲ میلیون زائر اربعین فروخته شد گزارش بانک مرکزی از کاهش ۴.۱ درصدی ساخت واحد‌های مسکونی توسط بخش خصوصی بورس حمایت مهم ۲.۵ میلیونی را از دست داد | علت ریزش امروز بورس چه بود؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) زمان خداحافظی با کارت سوخت مشخص شد مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی مطرح کرد: گازرسانی گسترده در استان | صرفه‌جویی میلیاردی در مصرف سوخت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | اوج گیری طلا و سکه کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟ طلا در مشهد وارد کانال ۷.۵ میلیون تومان شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلای جهانی صعود کرد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | هندوانه کیلویی چند؟ فروش غیر قانونی مکمل در جایگاه‌های سوخت پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری شهریور ماه آغاز شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) خراسان رضوی در بزنگاه ترانزیت شتاب سبز در شرق ایران ماینر‌ها و بحران خاموشی ﻛﺪ ﮔﻤﺮکی ﻣﻨﻄﻘﻪ آزاد دوﻏﺎرون صادر شد بانک مرکزی نظارت بر نحوه پرداخت تسهیلات بانکی خُرد را تقویت کند پیش‌بینی بورس در روز چهارشنبه (۲۲ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

علت یاتاقان زدن خودرو چیست؟

  • کد خبر: ۹۸۳۲۸
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
علت یاتاقان زدن خودرو چیست؟
یاتاقان‌ها (Bearings) بالشتک‌هایی هستند که میل لنگ را روی بدنه موتور نگه می دارند و نیز محل اتصال دسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن‌ها تکیه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در واقع مهم‌ترین بخش چرخشی موتور خودرو همین یاتاقان‌ها هستند و، چون وجود آن‌ها باعث می‌شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن oil film  و تماس فلز با فلز می‌شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند.

تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه‌های نگهدارنده بدنه موتور از طریق یاتاقان است و این یاتاقان‌ها روی لایه‌ای از روغن حرکت می‌کنند، اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می‌گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است (از طرفی موتور‌های احتراق داخلی خودشان گرمای زیادی هم تولید می‌کنند و این گرم شدن مزید بر علت شده و شتاب می‌گیرد).

توجه: وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر این صورت سبب کج شدن میل لنگ میشود.

استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می‌شود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که این جرم‌گرفتگی مسیر‌های انتقال روغن و جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می‌شود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.

وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز جرم شدیدی میگیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می‌شوید که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندر‌ها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.



علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش ۶۰ است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

علت یاتاقان زدن موتور چیست؟

* خرابی پمپ روغن  oil pump

* بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ‌ها و یا نشتی‌های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می‌شود در واقع همانطوری که تب کردن در بدن باعث تشنج می‌شود داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.

* کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

* راندن موتور با سرعت‌های خیلی زیاد بطوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

چه موقع باید یاتاقان‌ها را عوض کرد

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابیت یاتاقان‌ها، لازم است که یاتاقان تعویض شود. وقتی بعد از گذشت ۱۰ سال یا پیمودن مسافتی بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می‌کنید به هر حال بهتر است یاتاقان‌ها تعویض شوند.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->