پیش‌بینی بورس دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی ‌قیمت دلار دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‎بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ سواحل مکران گزینه مناسب برای ایجاد شهر‌های جدید با هزینه زمین کمتر قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۲۷ مهر ۱۴۰۴) + جدول سکه‌های پارسیان امروز چقدر قیمت دارند؟ (۲۷ مهر ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز گل تازه زعفران اعلام شد (۲۷ مهر ۱۴۰۴)‌ فروش ۲ خودرو شرکت سایپا از روز سه‌شنبه (۲۹ مهر ۱۴۰۴) + جزئیات تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی به جهاد کشاورزی برای واردات کالا‌های اساسی افزایش ۳۵ درصدی عرضه گوشت قرمز در شهریور ۱۴۰۴ توقف بورس پشت سد ۳.۱ میلیونی | رشد ۳۸ هزار واحدی شاخص کل (۲۷ مهر ۱۴۰۴) نماد ایران‌خودرو در بورس، پس از اعلام قیمت‌های جدید تعلیق شد + جزئیات بررسی قیمت دلار در بازار آزاد مشهد (۲۷ مهر ۱۴۰۴) کرمان‌موتور قیمت ۵ محصول خود را بار دیگر گران کرد (۲۷ مهر ۱۴۰۴) + جدول ایران خودرو قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد (۲۷ مهرماه ۱۴۰۴) چه چیزی در عراق گران است؟ کاهش قیمت مرغ در مشهد (۲۷ مهر ۱۴۰۴) | گوشت و تخم‌مرغ امروز چقدر قیمت دارند؟ ۷ مدیر ارشد بانکی مشمول دستور بازنشستگی وزیر اقتصاد شدند + اسامی مدیران ارز کالا‌های اساسی تا پایان امسال باقی می‌ماند مطالبات معوق بانک‌ها در خراسان رضوی به ۳۳ همت رسیده است ذخایر طلای بانک مرکزی افزایش یافت برداشت محصول پنبه از مزارع خراسان رضوی آغاز شد (۲۷ مهرماه ۱۴۰۴) آخرین فرصت استفاده از مرحله چهارم کالابرگ الکترونیکی اعلام شد قیمت طلا در مشهد رشد کرد (۲۷ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۷ مهر ۱۴۰۴) | پیاز و سیب‌زمینی کیلویی چند؟ کاهش قیمت دینار عراق در مشهد (۲۷ مهر ۱۴۰۴) | درهم امارات، ریال سعودی و افغانی افغانستان چند؟ آیا سقوط اونس جهانی طلا، زمینه‌ساز صعود بیت‌کوین خواهد بود؟ نگاهی به بازار‌های طلا، دلار، بیت‌کوین و سهام جهان (۲۷ مهرماه ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

علت یاتاقان زدن خودرو چیست؟

  • کد خبر: ۹۸۳۲۸
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
علت یاتاقان زدن خودرو چیست؟
یاتاقان‌ها (Bearings) بالشتک‌هایی هستند که میل لنگ را روی بدنه موتور نگه می دارند و نیز محل اتصال دسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن‌ها تکیه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در واقع مهم‌ترین بخش چرخشی موتور خودرو همین یاتاقان‌ها هستند و، چون وجود آن‌ها باعث می‌شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن oil film  و تماس فلز با فلز می‌شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند.

تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه‌های نگهدارنده بدنه موتور از طریق یاتاقان است و این یاتاقان‌ها روی لایه‌ای از روغن حرکت می‌کنند، اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می‌گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است (از طرفی موتور‌های احتراق داخلی خودشان گرمای زیادی هم تولید می‌کنند و این گرم شدن مزید بر علت شده و شتاب می‌گیرد).

توجه: وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر این صورت سبب کج شدن میل لنگ میشود.

استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می‌شود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که این جرم‌گرفتگی مسیر‌های انتقال روغن و جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می‌شود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.

وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز جرم شدیدی میگیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می‌شوید که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندر‌ها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.



علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش ۶۰ است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

علت یاتاقان زدن موتور چیست؟

* خرابی پمپ روغن  oil pump

* بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ‌ها و یا نشتی‌های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می‌شود در واقع همانطوری که تب کردن در بدن باعث تشنج می‌شود داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.

* کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

* راندن موتور با سرعت‌های خیلی زیاد بطوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

چه موقع باید یاتاقان‌ها را عوض کرد

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابیت یاتاقان‌ها، لازم است که یاتاقان تعویض شود. وقتی بعد از گذشت ۱۰ سال یا پیمودن مسافتی بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می‌کنید به هر حال بهتر است یاتاقان‌ها تعویض شوند.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->