مسیر سخت صنعت ساختمان، از چاله به چاه | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد + فیلم معاون وزیر صمت: برنامه قطعی برق صنایع در اختیار استان‌ها است با پیشنهاد روسیه، ایران مرکز اقتصاد بریکس می‌شود معرفی بروکر ارانته (Errante) [واریز ریالی + رگوله معتبر و پشتیبانی فارسی] زائران چگونه ارز اربعین ۱۴۰۴ را دریافت کنند؟ واردات ۱۶۵۰ تن برنج پاکستانی به خراسان رضوی | آیا مشکل کمبود برنج حل می‌شود؟ آغاز طرح فروش ۱۱ محصول ایران‌خودرو از ۴ مرداد بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم مصرف برق کشور از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرد جزییات طرح فروش فوری ۱۱ محصول ایران‌خودرو از شنبه (۴ مرداد ۱۴۰۴) بهره‌برداری از پروژه هوشمندسازی شبکه گاز مشهد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: زمستان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ و تابستان ۱۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم دستور وزیر کشاورزی بر اصلاح قیمت لبنیات استاندار خراسان رضوی: امروز من شرمنده مردم هستم که قطعی آب و برق داریم مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران: باید ۴.۱ میلیون بخاری راندمان بالا را طی دو سال جایگزین کنیم آغاز طرح جایگزینی ۷۲۵ هزار بخاری راندمان بالا با ۲۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) ریزش سنگین قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک ۶۰۲ میلیون تومان بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت رسمی دینار عراق در بانک مرکزی چقدر است؟ (یکم مرداد ۱۴۰۴) تأمین اعتبار ۴۱ پروژه عمرانی در خراسان رضوی با مالیات‌های نشان‌دار به‌روزرسانی اطلاعات خانوار‌ها | درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان، بین دهک‌های پایین توزیع می‌شود توزیع ۲۰ هزار تن نهاده‌های دامی در خراسان رضوی آغاز فروش بلیت پرواز‌های اربعین از هشتم مردادماه ۱۴۰۴ شروع سرد بورس در گرم‌ترین ماه سال | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۸ هزار تومان نماینده ویژه رئیس جمهور از ظرفیت‌های شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بازدید کرد بازدید نماینده ویژه رئیس‌جمهور و استاندار خراسان رضوی از ایستگاه راه‌آهن و گمرک شهید مطهری مشهد تشریح وضعیت پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه در مشهد | علت اختلال‌ها چیست؟
سرخط خبرها

علت یاتاقان زدن خودرو چیست؟

  • کد خبر: ۹۸۳۲۸
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
علت یاتاقان زدن خودرو چیست؟
یاتاقان‌ها (Bearings) بالشتک‌هایی هستند که میل لنگ را روی بدنه موتور نگه می دارند و نیز محل اتصال دسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن‌ها تکیه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در واقع مهم‌ترین بخش چرخشی موتور خودرو همین یاتاقان‌ها هستند و، چون وجود آن‌ها باعث می‌شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن oil film  و تماس فلز با فلز می‌شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند.

تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه‌های نگهدارنده بدنه موتور از طریق یاتاقان است و این یاتاقان‌ها روی لایه‌ای از روغن حرکت می‌کنند، اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می‌گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است (از طرفی موتور‌های احتراق داخلی خودشان گرمای زیادی هم تولید می‌کنند و این گرم شدن مزید بر علت شده و شتاب می‌گیرد).

توجه: وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر این صورت سبب کج شدن میل لنگ میشود.

استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می‌شود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که این جرم‌گرفتگی مسیر‌های انتقال روغن و جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می‌شود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.

وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز جرم شدیدی میگیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می‌شوید که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندر‌ها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.



علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش ۶۰ است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

علت یاتاقان زدن موتور چیست؟

* خرابی پمپ روغن  oil pump

* بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ‌ها و یا نشتی‌های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می‌شود در واقع همانطوری که تب کردن در بدن باعث تشنج می‌شود داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.

* کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

* راندن موتور با سرعت‌های خیلی زیاد بطوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

چه موقع باید یاتاقان‌ها را عوض کرد

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابیت یاتاقان‌ها، لازم است که یاتاقان تعویض شود. وقتی بعد از گذشت ۱۰ سال یا پیمودن مسافتی بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می‌کنید به هر حال بهتر است یاتاقان‌ها تعویض شوند.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->