شخصیت محبوب شرک صاحب فیلم جداگانه می‌شود ادی مورفی با نقش بازرس کلوزو بازمی‌گردد بازگشت سریال «نیکان» که به‌خاطر جنگ نیمه‌کاره ماند + زمان پخش بازسازی مضمونی مندرس | نگاهی به سریال «جزر و مد»، اثر محمدحسین لطیفی گزارشی از اجرا‌های سوگ خوانی «عین» در تماشاخانه استاد نوری | روایــت نـو از غمی که کهنه نمی‌شود آموزش داستان نویسی | زیبای نامرئی (بخش اول) روای خون شریکی | درباره محمدسرور رجایی فعال فرهنگی افغانستانی که کرونا او را از ما گرفت درگذشت «مهران زینت‌بخش» مستندساز سینمای ایران + علت فوت زمان برگزاری جشن بزرگ منتقدان سینما اعلام شد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴ زمان اکران «اتاقک گلی» مشخص شد نیما شعبان‌نژاد مجری رئالیتی شوی «شفرونی» شد مستند زندگی شهید طهرانچی به روایت «محسن اسلام‌زاده» مستند «آن مرد در آتش آمد» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش علی روئین‌تن با «چریک» به جشنواره فیلم فجر می‌آید مستندساز آلمانی: کاربران شبکه‌های اجتماعی پشت ایران ایستادند+ فیلم آلبوم «در آن سوی سکوت» منتشر شد بازیگر فیلم «دروغ‌های حقیقی» هالیوود را ترک می‌کند؟ رضا عطاران و جمشیدی‌فر با «خانم والده» در راه سینما کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سرخط خبرها

نقد فیلم «مرد بازنده» | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده

  • کد خبر: ۹۸۶۴۰
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
نقد فیلم «مرد بازنده» | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده
«مرد بازنده» نسبت خاصی با سریال پرمخاطب «زخم کاری» ندارد، به‌جز فضای بارانی با طراحی لباس تیره و همچنین پرداختن به قصه‌ای در حاشیه آقازاده‌ها و گروهی از فعالان اقتصادی که روابطی مافیایی را شکل می‌دهند.

عنبرسوز | شهرآرانیوز - از همان نخستین لحظات شروع فروش بلیت آثار جشنواره فیلم فجر، هجوم مخاطبان به سمت بلیت‌های فیلم سینمایی «مرد بازنده» حاکی از آن بود که اثر تازه محمدحسین مهدویان مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت. این فیلم اما، در عین حال که قابلیت‌های مهمی در ساختار و محتوا دارد، نمی‌تواند پاسخ درخوری به اعتماد دوستداران سینما و هواداران آثار محمدحسین مهدویان بدهد.

«مرد بازنده» نسبت خاصی با سریال پرمخاطب «زخم کاری» ندارد، به‌جز فضای بارانی با طراحی لباس تیره و همچنین پرداختن به قصه‌ای در حاشیه آقازاده‌ها و گروهی از فعالان اقتصادی که روابطی مافیایی را شکل می‌دهند. این فیلم یک درام جنایی و معمایی است که با یک قتل آغاز می‌شود و تا پایان نیز درگیر همان موضوع می‌ماند. هرچند که در زیرمتن به موضوعات اجتماعی و سیاسی هم سرک می‌کشد.

محمدحسین مهدویان، در این فیلم نیز بار دیگر سبک فکری و علایق شخصی خودش را لو می‌دهد و مخاطب به سادگی می‌تواند هنگام تماشای «مرد بازنده» بفهمد که با فیلم‌سازی سیاسی و اجتماعی سر و کار دارد. خالق «مرد بازنده» در برش‌هایی از این فیلم (به‌خصوص در نیمه دوم)، شخصیت احمد را در برابر یک مجموعه فاسد قرار می‌دهد و بدین ترتیب به مسائل آشنای سینمای خودش پل می‌زند. چیزی شبیه به واکنش شخصی و خودسر موسی در «لاتاری».

با این حال، مشخص نیست چرا فیلم‌سازی که دغدغه‌هایش کاملا روشن است، تا این حد اصرار به عوض کردن ژانر دارد. مهدویان پس از فیلم موفق «ماجرای نیمروز: رد خون» به ژانر محبوب خودش بازنگشته و در این مدت یک تراژدی (درخت گردو)، یک فیلم کمدی (شیشلیک) و یک سریال نمایش خانگی با رگه‌هایی از ملودرام (زخم کاری) ساخته است. او حالا هم به گونه جنایی روی آورده و مثل سه اثر قبلی سعی می‌کند دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی خود را در این گونه سینمایی جست‌وجو کند. به نظر می‌رسد که جسارت تحسین‌برانگیز مهدویان به مرور زمان از کنترل خارج می‌شود و این موضوع می‌تواند سینمای او را با تهدید جدی روبه‌رو کند.

در میان بازیگران فیلم «مرد بازنده»، جواد عزتی همچنان جذاب و چشمگیر ظاهر شده است. او تقریبا در همه سکانس‌های این اثر حضور دارد و چالش مهم نقشی مسن‌تر از خودش را به‌خوبی پشت سر گذاشته است. اما مابقی بازیگران این اثر در سطح متوسطی به ایفای نقش پرداخته و اغلب اجرا‌هایی دارند که از خاطر دوستداران سینما محو خواهد شد.
در مجموع، شاید بیراه نباشد اگر کیفیت متوسط «مرد بازنده» را به پرکاری شدید مهدویان در سال‌های اخیر ربط بدهیم. چه بسا که این فیلم‌ساز جوان نیاز به فرصتی برای مرور کارنامه خود و بازنگری در مسیرش داشته باشد.

 
معرفی فیلم «دسته دختران» منیر قیدی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->