بیمه بیکاری در شرایط بحرانی به کارگران تعلق می‌گیرد؟ قیمت امروز دینار عراق چقدر است؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۴) معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد: احداث ۱۸.۵ مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر در فریمان آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیرو‌های شرکتی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) ماجرای دستور وزیر اقتصاد برای اقدام علیه حساب‌های اجاره‌ای چه بود؟  روند مثبت بورس پایدار خواهد ماند؟ | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ تیر ۱۴۰۴) نرخ‌گذاری جدید نان کامل | حمایت کمیسیون اصل نود مجلس از طرح ملی نان کامل در خراسان رضوی چشم‌انداز قیمت بلیت پرواز‌های زیارتی تهران و مشهد به نجف در اربعین ۱۴۰۴ آیا شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری تغییر کرده است؟ قیمت برنج ایرانی تغییر کرد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) تحقق ۶۵ درصدی درآمد‌های خراسان رضوی در سه ماه ابتدایی امسال ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۴) آغاز پرداخت کمک‌هزینه مسکن به مستاجران آسیب دیده در جنگ از فردا (۱۷ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد بررسی جزئیات تعیین سقف اجاره‌بها | امکان دور زدن قانون از سوی مالکان وجود دارد؟ نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه ۳۰ درصد افزایش می‌یابد بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | افت قیمت ران گوسفندی در مشهد کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی ادامه یافت (۱۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش چشمگیر موارد مثبت تب مالت در دام‌های سنگین استان خراسان رضوی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | زردآلو کیلویی ۶۰ هزار تومان ورق بورس بالاخره برگشت (۱۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیان‌آور برای تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت نجومی مدل‌های جدید پیکان در بازار + جدول نوبیتکس دارایی‌های هک شده را به حساب کاربران واریز کرد قیمت جدید نانِ مشهد در  انتظار ابلاغ تهران
سرخط خبرها

مردم؛ قربانی بدهکاری خودروسازان

  • کد خبر: ۹۹۲۹۹
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
مردم؛ قربانی بدهکاری خودروسازان
اگر هم کشور بتواند از تحریم عبور کند، تا زمانی که نتوانیم از آفت خودتحریمی نجات پیدا کنیم، نمی‌توانیم شاهد انقلاب در عرصه قطعه سازی و صنعت خودرو باشیم.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ مشهد دومین قطب قطعه سازی کشور بعد از تهران است. شواهد نشان می‌دهد که نخستین واحد قطعه سازی کشور در مشهد پایه گذاری شده و این صنعت در سال‌های گذشته سهمی بسیار از سرمایه گذاری صنعتی و اشتغال را به خودش اختصاص داده است. خراسان رضوی با برخورداری از ۳۲۰واحد قطعه سازی خودرو و اشتغال زایی حدود ۱۴هزار نفر در این بخش بیش از ۱۶ درصد از ظرفیت تولیدی این صنعت را در ایران دارد.

صنعت قطعه سازی خودرو خراسان رضوی در مقایسه با دیگر صنایع فعال استان از نظر تعداد ۱/ ۶ درصد واحد‌های تولیدی، از نظر سرمایه گذاری ۵ /۷ درصد و از نظر اشتغال ۶/ ۷ درصد شاغلان بخش صنعت را به خودش اختصاص داده است. همین مسئله سبب شده است توجه به توسعه و رفع موانع تولید صنعت قطعه سازی در دستورکار فعالان اقتصادی و نمایندگان مشهد قرار بگیرد. در همین راستا، نشستی با حضور حجت الاسلام نصرا... پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، و جمعی از قطعه‎سازان استان، مدیران استاندارد و سازمان صمت و مدیران ارشد ایران خودرو برگزار شد.

اختلافات را حل می‌کنیم

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: اگر بخواهیم قیمت گذاری عادلانه و معقولی برای خودرو داخلی داشته باشیم، باید شکاف چشمگیری که به دلیل تحریم و سوءمدیریت‌ها میان قطعه سازی در داخل کشور و قطعه سازی در خارج از کشور به وجود آمده است، هرچه زودتر رفع شود، زیرا هدف اصلی این است که تولید داخلی بتواند با محصولات خارجی رقابت کند، موضوعی که امروزه به هیچ عنوان وجود ندارد.

حجت الاسلام نصرا... پژمانفر افزود: باید به فال نیک گرفت که امروز در کشور به برکت تأکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته، شرایط به گونه‌ای رقم خورده که خودباوری ملی در میان مردم و توجه به تولید ملی در بین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به باوری مرسوم تبدیل شده است و در این فضاست که باید هرچه زودتر مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترسیم شود و مبانی آن در دستورکار قرار بگیرد.

نظام جامع پرداخت، راه حل مسئله

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی خراسان رضوی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و نقش آفرینی قطعه سازان استان در صنعت خودروسازی کشور گفت:امسال ایران خودرو حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و سایپا تقریبا ۵ هزار میلیارد تومان از محصولات قطعه سازان خراسان رضوی را در خط تولیدش استفاده کرده است و درمجموع، قطعه سازان استان بیش از ۱۶ درصد نیاز صنعت خودروسازی کشور را تأمین کرده اند. بر این اساس، بدون درنظرگرفتن استان‌های تهران و البرز، قطعه سازی در خراسان رضوی به اندازه تولید قطعات در سرتاسر کشور بوده است.

محمدمهدی شکورزاده بیان کرد: از اواسط دهه هفتاد که شرکت ساپکو، هسته‌های علمی و پژوهشی قطعه سازی را با هدف ارتقای کیفیت قطعات خودرویی راه اندازی کرد، شرکت‌های متعدد با ۲ تا ۳ هزار کارگر در خراسان رضوی تشکیل شد. یکی از عمده‌ترین دلایل وقوع این پیشرفت‌ها وجود نظام جامع پرداخت بود که به صورت هماهنگ اجازه می‌داد بدهی‌های خودروسازان انباشته نشود، اما در شرایط کنونی، ضرر و زیان در صنعت خودرو سلسله‌ای بی پایان از بدهکاری‌ها ایجاد کرده است که قربانی اصلی آن مردم هستند، زیرا خودروسازان برای اینکه سرمایه در گردششان را حفظ کنند، ناچار است قیمت محصولات را افزایش دهد.

خودتحریمی، خطرناک‌تر از تحریم‌های خارجی

قطعه سازان کشور به توصیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نهضت داخلی سازی وارد شدند، اما طبق آخرین گزارش، طلب آن‌ها از شرکت‌های خودروساز به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این مطالبات عقب افتاده، اما سه آسیب جدی به خودروسازی وارد کرده است که کمبود نقدینگی، کندشدن روند افزایش تولید و مختل شدن داخلی سازی را شامل می‌شود.

مسعود هدشی، مدیرعامل شرکت رینگ سازی مشهد، در این نشست بیان کرد: شرکت‌های قطعه سازی در استان که حدود پانزده سال قبل، بیش از ۳۰ درصد نیاز خودروسازان ملی به قطعات را تأمین می‌کردند، امروزه در برخی موارد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و این میزان بدهکاری در گردش، سهم استان را در کشور به کمتر از ۲۰ درصد رسانده است.

وی افزود: از راهکار‌های عمده برای ارتقای بهره وری در هر صنعت، سرمایه گذاری است، اما طبق آمار‌ها هیچ بانک و بنگاه اقتصادی بزرگی در استان رغبت نمی‌کند در این صنعت سرمایه گذاری کند. اگر هم کشور بتواند از تحریم عبور کند، تا زمانی که نتوانیم از آفت خودتحریمی نجات پیدا کنیم، نمی‌توانیم شاهد انقلاب در عرصه قطعه سازی و صنعت خودرو باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->