معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

قدسی، «بهار» دوم

  • کد خبر: ۹۹۴۶۲
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
قدسی، «بهار» دوم
مجید نظافت یزدی - شاعر و پژوهشگر

نخستین باری که استاد قدسی را دیدم در مغازه عطاری پدربزرگم بود که گاهی مرحوم قدسی به سبب آشنایی‌ای که داشتند در آنجا حضور پیدا می‌کردند. من آن زمان او را نمی‌شناختم و ابهت و وقارش بسیار دیدنی بود.

گاهی اشعاری را بر لب جاری می‌کرد. بعد‌ها از پدربزرگ شنیدم که او غلامرضا قدسی، شاعر انقلابی و آیینی بوده است. پس از گذشت سال‌ها او را در جلسات شعری دیدم و خاطره قدیمی نخستین دیدار برایم زنده شد.

استاد قدسی مجسمه متانت و وقار بود. وقتی او مجلس را به دست می‌گرفت، کسی سخن نمی‌گفت و این نشان از ابهت شخصیتی او بود. فضل و کمال او زبانزد خاص و عام بود و تسلط بالایی در سرودن شعر فارسی و عربی داشتند. دکتر رزمجو در یک سخنی گفته بود که «او محمدتقی بهار دوم در خراسان است». به نظر من نیز او چنین بود.

مرحوم قدسی توجه ویژه‌ای به جوانان داشت. با وجود اینکه اهل گعده نبود، اما در جمع‌های شعرای جوان حضور پیدا می‌کرد.

مرحوم قدسی فرد شناخته شده‌ای بین شاعران بود، اما شهرت عمومی نداشت. زیرا او اهل حضور در برنامه‌های گوناگون نبود. وارستگی و شایستگی در رفتارش موج می‌زد. با وجود اینکه در بین مردم حضور شایانی داشت، اما چه بسا بسیاری از مردم نمی‌دانستند که او همان شاعر باسابقه و ادیب فرهیخته مشهدی است.

یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم قدسی روحیه انقلابی اش بود. او به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی و همکاری با افراد و نهاد‌های انقلابی توسط ساواک بازداشت شد و به زندان افتاد. برخی از دفتر‌های شعری اش نیز که در زندان سروده بود توسط ساواک از میان رفت. ما آنچه از مرحوم قدسی داریم بخش کمی از شعر‌های اوست. رهبر انقلاب در سال‌هایی که در خراسان حضور داشتند و در انجمن‌های شعری حضور پیدا می‌کردند با بزرگان زیادی ارتباط برقرار کردند.

کسانی، چون مرحوم صاحبکار، احمد کمال، محمد قهرمان و .... یکی از آن‌ها مرحوم قدسی بود. ارتباط ایشان با مرحوم قدسی تنها از جنبه شعری نبود. به دلیل اینکه مرحوم قدسی روحیه‌ای مبارز و انقلابی داشت، معظم له نیز از این جنبه صمیمیت دوچندانی با او داشتند.

یکی از رسمی‌ترین سالن‌های مشهد سالن دانشکده ادبیات مشهد بود. بسیاری از جلسات انجمن ادبی شعری در آنجا برگزار می‌شد. در آن جلسات خدمت مرحوم قدسی می‌رسیدیم. در حوزه نقد شعر ید طولایی داشتند و در شعر شناسی تجربه بالایی داشتند. گاهی اشعاری که خوانده می‌شد نکات بسیار ارزشمندی در نقد شعر عنوان می‌کرد.

سال‌های اول انقلاب در یکی از محافل شعری که به مناسبت دهه فجر در تالار دانشکده ادبیات برگزار شده بود، شاعران بسیاری از کل کشور حضور داشتند. مرحوم قدسی مجری این جلسه بودند و اشعار وخاطراتی نقل می‌کردند.

بسیاری از شعرای قدیمی شعر خواندند و تا آخر جلسه کسی از جوانان برای خواندن شعر دعوت نشد. ما اعتراض کردیم. استاد بهجتی شفق که در جلو مجلس نشسته بود به آقای قدسی گفت: استاد، قدسی اجازه دهید جوان‌ها نیز شعر بخوانند. استاد قدسی پذیرفتند. من و آقای محدثی و سهیلی در آن مجلس اشعارمان را خواندیم و پس از آن، مرحوم قدسی زبان به تمجید از شاعران جوان گشود.

مرحوم قدسی علاقه زیادی به شعر متعهد و انقلابی داشت. از این جهت، استاد علاقه زیادی به مرحوم اقبال لاهوری داشت. اشعار قدسی با درون مایه انقلابی بسیار ممتاز بود و جایگاه شعری او بسیار بالا. مرحوم قدسی علاقه زیادی به مرحوم امام (ره) داشت. شعری نیز در استقبال از شعر اقبال لاهوری درباره مرحوم امام (ره) و شعرای انقلاب سرود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->