ملیحه ابراهیمییزدی- با افزایش نرخ سوخت، فرصت خوبی فراهم شده است که با خودرو شخصیتان خداحافظی کنید و یا دست کم برای انجام کارهای روزانه بهسراغ وسایل حملونقل عمومی بروید. کافی است برای یک بار خدمات ناوگان عمومی، چون اتوبوس، قطار شهری و تاکسی را در مسیر رفت و برگشت از مبدأ تا مقصد در ذهنتان مرور کنید و یک روز بهطور آزمایشی با وسایل حملونقل عمومی، سفر درونشهری خود را پشت سر بگذارید. در این صورت نهتنها در زمان و سوخت صرفهجویی میکنید، بلکه به روانشدن ترافیک بهویژه در ساعات اوج و کاهش تصادفات کمک شایانی کردهاید. در این شماره بهطور اختصاصی درباره تاکسیرانی، این ناوگان حملونقل عمومی که بیشتر از دیگر وسایل حملونقل عمومی دردسترس شهروندان است، با شما سخن میگوییم.
۲۳%
سهم ناوگان تاکسیرانی از جابهجایی مسافر در مشهد
۱۲۰۰۰۰۰ نفر
جابهجایی روزانه مسافر
۱۳۰۰۰ دستگاه
تعداد ناوگان فعال در شهر
۴۰۰۰ دستگاه
تعداد تاکسیهای گردشی در شهر
۱۴۰ خط
تعداد خطوط در سطح شهر
۱۶۰۰ دستگاه
تعداد ناوگان شبکههای بیسیم ۱۳۳-۱۸۲۹-۱۸۳۰-۱۸۴۰
(شبکه بیسیم مخصوص بانوان)
۹۶%
تعداد تاکسیهای پایه گازسوز
نکته: کاهش معضل آلودگی هوا
۴ دستگاه
هر تاکسی برابر با حذف ۴ خودرو تکسرنشین
۱۰۸۰ دقیقه
۱۸ ساعت دوره آموزشی الزامی شامل شهرشناسی، اخلاق حرفهای، حرمشناسی و مکانهای دینی، روابط عمومی و ارتباطات میسر و... شامل افرادی که تمایل دارند تاکسیران شوند.
۳۰ دستگاه
تعداد دوربینهای نصبشده در خطوط برخوردار توسط سازمان تاکسیرانی مشهد
نکته: بهعلاوه این تعداد دوربین سازمان تاکسیرانی، از اطلاعات و تصاویر دوربینهای مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد نیز استفاده میشود.
۷۵۰۰ دستگاه
تعداد سرویس مدارس
۳۵۰۰ تاکسیران
تعداد شرکتکنندگان در طرح تکمیلی بیمه تاکسیرانان
نکته: پیرو رایزنیهای سازمان تاکسیرانی، همه رانندگان فعال در ناوگان درقالب بیمه بیمارستانی بین ۳ تا ۵میلیونتومان از هزینههای جراحی در آینده نزدیک بهرهمند خواهند شد.
۵۰۰ دستگاه
تعداد ثبتنامیهای طرح نوسازی ناوگان که از این آمار ۲۲۰پیشفاکتور صادر شده است و تا دهم آذر سال جاری، یارانه کارمزدی برای ۷۰نفر واریز خواهد شد.
نکته: در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، شهرداری ۱۴درصد از ۱۸درصد کارمزد بانک ملی را متقبل میشود و تاکسیران فقط ۴درصد از کارمزد تسهیلات ۵۰میلیونتومانی را پرداخت میکند.
۶۶۷ باب
تعداد شرکتهای حملونقل درونشهری (آژانسها) که از این تعداد ۲۳۶ باب دارای اعتبار هستند.
تاکسیرانی مشهد، پیشرو در کشور
رئیس اداره روابط عمومی و فرهنگی سازمان تاکسیرانی مشهد، تأسیس واحد امور رفاهی تاکسیرانان مشهد را بین تاکسیرانیهای کل کشور، اقدامی پیشرو دانست. همایون محمدیان در توضیح خدمات رفاهی که شامل تاکسیرانان میشود، گفت: با راهاندازی این واحد رفاهی، تاکسیرانان میتوانند از تخفیفهای خدمات خودرویی ازجمله لاستیک به قیمت تعاونی، پرداخت وامهای کم بهره و تسهیل در روند وام گیری، خدمات حقوقی، بیمهای و تأمین مایحتاج ارزانتر از قیمت بازار ازجمله گوشت تنظیم بازار، برنج و... بهرهمند شوند.
نکته: به زودی سایت «رفاه تاکسی» که تمام خدمات مورد نیاز تاکسیرانان (در قالب اخذ قرارداد با اتحادیهها بسته میشود) راه اندازی میشود.
۵۰۰
اعمال قانون توسط سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور از ابتدای مهر تاکنون
نکته: اعمال قانون شامل وضعیت ظاهری خودرو، استفادهنکردن از تاکسیمتر، امتناع از جابهجایی مسافر، سرعت غیرمجاز، حرکتنکردن بین خطوط، توقف در محلهای توقف مطلقا ممنوع و...
۳
تعداد گشتهای موتوری سازمان تاکسیرانی
۲۰
تعداد اکیپ گشت خودرویی سازمان تاکسیرانی
۱۰۰
تعداد بازرس، ناظر و متصدی خطوط تاکسیرانی مشهد
تاکسی ویترین شهر است
ناوگان تاکسیرانی مشهد مقدس بهعنوان ویترین شهری، باتوجهبه داشتن سهم عمده (۲۳ درصد از کل جابهجایی مسافر در شهر) در جابهجایی مسافر در ۲۴ ساعت شبانهروز، تمام سعی خود را به کار بسته است تا خدمت شایستهای به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ارائه کند. بهپایانرساندن خدمت کامل، تکریم مسافر و رعایت عدالت اقتصادی در سفرهای درونشهری ازجمله خطمشیهای تاکسیرانی به شمار میآید که آرامش خاطر و ایمنی سفر را به ارمغان آورده است. از سوی دیگر در این سیستم پویا و فعال حملونقل عمومی، هر تاکسیران خود را امانتدار و خادم مسافران و مجاوران میداند، بهگونهایکه تاکسیرانان بهعنوان افرادی امین، اصل امانتداری را رعایت میکنند و درصورت مشاهده اشیای گمشده، اقلام را به سازمان تاکسیرانی تحویل میدهند. آمارها گواهی بر این ادعاست که از آذرماه سال گذشته تاکنون، اشیای گمشده، اعم از پول نقد، دلار، لپتاپ و... به ارزش ۵ میلیاردریال به صاحبان آنها تحویل شده است. درکنار رعایت اخلاق حرفهای درحین کار در سایه تلاشهای سازمان تاکسیرانی، بهدلیل بهبود وضعیت ترافیکی شهر، شاهد کاهش آمار تخلفات راهنمایی و رانندگی و همچنین کاهش تصادفات فوتی و جرحی تاکسیرانان بودهایم. بهجرئت میتوان گفت که احترام به حقوق دیگر راکبان و بهویژه عابران پیاده (که سهم بیشاز ۵۰درصدی از متوفیان تصادفات در شهر را به خود اختصاص دادهاند) در دستورکار تاکسیرانان قرار گرفته است. طبق گزارشهای موجود، دستاورد برگزاری دورههای آموزش ترافیک و رفتارهای ترافیکی برای تاکسیرانان، در گام اول به اجرای شعار «خط عابر، خط زندگی» منجر شده است. کاهش آمار تصادفات تاکسی با عابر پیاده، مصداق این شعار است؛ چراکه تاکسیرانان همیشه رعایت قوانین راهنماییورانندگی و صنفی را در اولویت کاری خود قرار دادهاند.
احمد محبی
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد