سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت)
سرخط خبرها

آیا امیکرون آخرین سویه جنجال‌برانگیز کرونا است؟

  • کد خبر: ۹۹۶۰۳
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
آیا امیکرون آخرین سویه جنجال‌برانگیز کرونا است؟
‌می‌توانیم امیدوار باشیم امیکرون آخرین سویه جنجال‌برانگیز کرونا باشد یا باید حواسمان به پیک هفتم باشد؟

محمدزاده | شهرآرانیوز؛ همان روز‌های ابتدایی که صحبت از سویه جدید کرونا یعنی امیکرون به میان آمد، یکی از پرسش‌هایی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد این بود که آیا بعد از امیکرون، سویه جدید و نگران‌کننده‌ای خواهیم داشت یا می‌توان امیکرون را آغازی بر پایان جولان ویروس کرونا دانست؟ ویروسی که حالا نزدیک دو سال است جهان را با خود درگیر کرده و همچنان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که بشر این روز‌ها با آن سروکار دارد. در این میان، گمانه‌زنی‌هایی از ترکیب این دو واریانت اخیر یعنی دلتا و امیکرون سخن می‌گفت که خودش ممکن است سویه جدید و پرقدرتی را به‌نمایش بگذارد.

همین موضوع، سوژه بحث بسیاری از کارشناسان و متخصصان و البته بسیاری از کاربران در فضای مجازی شد. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این باره می‌گوید هر واریانتی که در آینده شایع شود، مطمئنا از واریانت موجود خطرناک‌تر خواهد بود؛ چنان‌که این موضوع را طی دو سال گذشته نیز تجربه کردیم. «دلتا» واریانت بسیار خطرناکی بود که شیوع بالایی یافت و اکثر کشور‌های جهان را متحمل ضرر‌های مالی و جانی بسیاری کرد. با این حال، امیکرون از آن نیز خطرناک‌تر است و نباید فریب آمار‌ها را خورد.

البته ممکن است از نظر نسبت بستری‌شدن یا مرگ‌ومیر نسبت به دلتا تلفات کمتری داشته باشد، اما این ویروس بنا به هوشمندی که دارد، این توانایی را به دست آورده است که بتواند بیش از اندازه خود را منتشر کند. میزان ایمنی‌گریزی آن نیز به اندازه‌ای است که دز‌های اول و دوم موجود را خلع سلاح کرده و امید ما تنها به دز‌های بوستر است.

هرچند امیکرون همچنان در اذهان بسیاری با ساده‌انگاری همان سرماخوردگی ساده تلقی می‌شود، اما سازمان بهداشت جهانی پیش از این امیکرون را در گروه سویه‌های «نگران‌کننده» ویروس کرونا طبقه‌بندی کرده است. کارشناسان این سازمان همچنین اعلام کردند که با بسیاری از پژوهشگران در سرتاسر جهان در حال همکاری هستند تا به درک بهتری از چگونگی تأثیر این سویه بر همه‌گیری «کووید۱۹» و واکنش آن به واکسن‌های ضدکرونای تولیدشده برسند و انتظار می‌رود یافته‌های جدیدی هم به اطلاعات کنونی اضافه شود.
همه این صحبت‌ها در حالی است که همچنان از واکسیناسیون به‌عنوان تنها راه مقابله با سویه‌های مختلف این ویروس یاد می‌شود.

سخن‌گوی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شواهد روبه‌رشدی درباره اثربخشی واکسن برای امیکرون وجود دارد، اما هنوز چیز‌های زیادی برای یادگیری داریم. با این حال، به‌نظر می‌رسد واکسن‌ها همچنان در محافظت از افراد در برابر بیماری‌های جدی، بستری‎شدن در بیمارستان و خطر مرگ بسیار مؤثر هستند؛ باید تلاش‌ها را برای واکسیناسیون همه جمعیت‌های در معرض خطر در همه کشور‌ها تسریع کنیم؛ افرادی که هنوز واکسینه نشده‎اند باید در اسرع وقت واکسینه شوند.

در این شرایط، نزدیک‌شدن کشورمان به تعطیلات پایان سال، نگرانی مضاعفی در رابطه با ادامه این همه‌گیری به‌وجود آورده است؛ نکته‌ای که رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره آن می‌گوید در نوروز امسال نیز همان اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد، باز هم رخ خواهد داد. نزدیک نوروز آمار تلفات و ابتلا بسیار بالا خواهد رفت؛ بنابراین باید در رفت‌وآمد‌ها تجدیدنظر کنیم.

تنها نکته اینجاست که باید از همین حالا این کار را بکنیم. ممکن است پیک هفتم نیز در آینده بروز کند. هرچه از سن ویروس می‌گذرد و افراد ایمنی بدنشان را از دست می‌دهند، ویروس نیز جهش بیشتری می‌یابد و در نتیجه شرایط برای موج‌ها و پیک‌های بعدی مهیاتر از گذشته می‌شود. باید جلو گردش ویروس را در جامعه بگیریم که البته با بازگشایی مدارس و رفت‌وآمد‌ها قطعا این موضوع محقق نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->