وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار استان قم با حضور رئیسی افتتاح شد بلوغ ایران در حوزه دانش و صنعت هسته‌ای
سرخط خبرها

مرندی: در روزهای آتی شانس خوبی برای احیای برجام وجود دارد

  • کد خبر: ۹۹۷۲۶
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
مرندی: در روزهای آتی شانس خوبی برای احیای برجام وجود دارد
محمد مرندی؛ مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره کننده ایران در وین می‌گوید: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، شانس خوبی برای احیای برجام طی روز‌های آتی ایجاد خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مذاکرات برجامی اگرچه گفته می‌شود که به مرحله حساس و احتمالا نهایی رسیده است همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد پیشرفت در مذاکرات برای رسیدن به توافقی مرضی الطرفین به بیش از ۹۸ درصد رسیده است و هیئت‌ها به کفایت مذاکرات رسیده اند و توافق در انتظار تصمیمات سیاسی در دو سوی میز است. در ادامه نگاهی به تحلیل‌ها پیرامون مذاکرات احیای توافق هسته‌ای داریم.

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره کننده ایران، در وین، در گفت وگویی با «تی آرتی» ترکیه گفت: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، شانس خوبی برای احیای برجام طی روز‌های آتی ایجاد خواهد شد. مجموعه‌ای از ضرب الاجل‌ها تعیین شده بود، اما ایران به کار عادی خود ادامه داد و این ضرب الاجل‌ها را نادیده گرفت و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. ایران نمی‌خواهد به هر توافقی دست یابد، بلکه آنچه برایش حائز اهمیت است، رسیدن به توافقی خوب است.

وی ادامه داد: ایران عجله دارد به توافقی خوب برسد؛ زیرا تحریم‌های وحشیانه و غیرانسانی ایالات متحده و اروپایی ها، زنان و کودکان را هدف قرار داده اند. ایرانیان می‌خواهند که تحریم‌ها هر چه زودتر برداشته شود، اما ایران مرتکب اشتباه رسیدن به توافق بد نخواهد شد.

مرندی افزود: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ملزومات توافق خوب را فراهم کنند، به توافق خوب دست خواهیم یافت، وگرنه لفاظی‌های آمریکا شرایط حال حاضر در وین و پای میز مذاکره را تغییر نخواهد داد.

وی درباره زمان احتمالی رسیدن به توافق در مذاکرات وین گفت: گفتنش بسیار سخت است. ممکن است به آن نزدیک باشیم، اما این مسئله به آن بستگی دارد که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حاضر باشند تصمیماتی اتخاذ کنند. مشکلات حل شده اند و تنها مسائل کمی باقی مانده اند که نیازمند تصمیماتی در واشینگتن هستند.

اکنون توپ در زمین آمریکاست

یک عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اکنون توپ در زمین آمریکاست و تا آمریکا شرایط ایران را نپذیرد، امکان توافق وجود ندارد. آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد، نه از جیب ایران.

حمیدرضا ترقی درباره ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای به «ایسنا» گفت: ایران از ابتدا با دست پر، شرایط مناسب و موقعیت برتر در مذاکرات شرکت کرد و طرح مشخص و عقلانی ارائه کرد تا بتواند به سمت حل مسئله مذاکرات برود، اما در ابتدا معلوم شد نمایندگان اروپا به نیابت از آمریکا به جلسات آمده اند و اختیاری از خود ندارند و پس از شرکت در جلسه با ایران، در جلسه با آمریکا با آن‌ها مشورت می‌کنند.

وی ادامه داد: این مسائل نشان داد طرف مقابل عزم جدی برای حل مسئله ندارد و همین مسئله موجب شد مدتی طول بکشد که آن‌ها بفهمند منطق ایران در مذاکرات چیست و پس از رضایت آمریکا برای بررسی اسناد ارائه شده ایران بحث‌ها وارد حوزه کارشناسی شد. پیشنهاد‌های ایران منطقی بود. آمریکا باید برای بازگشت به برجام ابتدا تعهدات خود را انجام می‌داد، ولی این کار را نکرد و اگر مسئله‌ای را هم مطرح کرده، صوری بوده است. به طور مثال ایران برای فروش نفت خود یا رفع محدودیت‌های ارزی اقداماتی انجام داده است و آمریکا الان نمی‌تواند آن را به حساب خود بنویسد.

مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

حجت الاسلام سید محمود نبویان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز به «مهر» گفت: غرب گرایان و جریان لیبرال می‌گویند که آمریکا قوی‌ترین کشور دنیاست، اما الان وضعیت به جایی رسیده است که ملت ایران باید اجازه دهند تا آمریکا وارد مذاکره شود یا نشود.

الان آمریکا به در و دیوار می‌زند و به چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی از کشور‌های منطقه متوسل شده است تا به ایران بگویند که با آمریکا وارد مذاکره مستقیم شود. ما این اجازه و حق را به آنان نمی‌دهیم. این اقتدار ملت ایران در جهان است و جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند چه کشور‌هایی پشت میز مذاکرات باشند و چه کشور‌هایی پشت میز مذاکره نباشند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای آنکه وارد مذاکره مستقیم با ایران شوند، دست به توجیه زدند. برای مثال گفتند که نماینده عالی اتحادیه اروپا تخصص ندارد و نمی‌تواند حرف‌های ما را به صورت درست منتقل کند و ما باید خودمان وارد مذاکرات شویم. حتی گفتند که مذاکره کنندگان آلمان، انگلیس و فرانسه هم چندان وارد نیستند و توجیهات را آغاز کردند تا بتوانند وارد مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران شوند، اما ایران به هیچ وجه این موضوع را نخواهد پذیرفت.

نبویان تأکید کرد: نشستن با آمریکا پشت میز مذاکره هیچ مشکلی از مشکلات ما را حل نخواهد کرد. ما هشت سال در برجام به صورت مستقیم با آمریکا نشستیم و تجربه خوبی برای ماست که نباید فراموش کنیم. مگر آمریکا عوض شده است؟ چه چیزی عوض شده است که با آنان وارد مذاکره مستقیم شویم؟

نبویان گفت: اگر بایدن راست می‌گوید و می‌خواهد به مذاکرات بازگردد، باید اول به تعهداتش پایبند باشد و عمل کند. واقعا چه نیازی به مذاکره مستقیم و دو طرفه بین ایران و آمریکاست؟ آنان باید در ابتدا به تعهداتی که دادند، عمل کنند. آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست و هشت سال به آنان اعتماد کردیم و به جایی نرسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->