ارزیابی سطح ایمنی مشهد در سال 1400 با استناد به آمارهای رسمی سازمان آتش‌نشانی

29هزار حادثه شهری در یک سال

سرپرست آتش‌نشانی مشهد: مناطق ثامن و 2 به ترتیب دارای کمترین و بیشترین حوادث شهری بوده‌اند

محمد جواد ابوعطا - یکی از اتفاقات پرتکرار در کلان‌شهرهایی همچون مشهد، وقوع حوادث مختلف شهری شامل آتش‌سوزی، تصادف، محبوسی افراد و... است تا جایی که براساس آمار یک‌ساله (‌امور آمار و تحلیل اطلاعات) گروه برنامه‌ریزی و توسعه آتش‌نشانی مشهد، سال گذشته 29هزار و 300عملیات از سوی آتش‌نشانان مشهدی صورت گرفته‌، عملیات‌هایی که جان بیش از 12هزار نفر از شهروندان را از خطر نجات داده است. حالا آمار یک‌ساله ایمنی شهر را در گفت‌و‌گو با سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد، به منظور شناخت بیشتر نقاط قوت و ضعف و همچنین آمادگی برای حوادث احتمالی پیش‌رو بررسی می‌کنیم.
اولین پرسشی که در ذهن شهروندان وجود دارد، فراوانی آتش‌سوزی‌ها و دیگر حوادث شهری است، موضوعی که مجید فرهادی در این باره می‌گوید: در سال گذشته 7هزار‌و 660مورد آتش‌سوزی در مشهد رخ داده است و در حوزه امداد و نجات همچون تصادف‌ها، نجات افراد از آسانسورها و... 8هزار‌و 681حادثه را پوشش داده‌ایم که بیشترین میزان حوادث مشهد نیز در همین حوزه بوده است.
وی ادامه می‌دهد: در حوزه خدمات ایمنی که حوادثی شامل رفع مزاحمت و نجات حیوانات، نشت مایعات‌ اشتعال‌زا و... را شامل می‌شود 6هزار‌و 364حادثه را شاهد بوده‌ایم، همچنین آتش‌نشانان در 3هزار‌و 145حادثه به عنوان نیروهای کمکی در مناطق مختلف مشهد و حومه حاضر شده‌اند.


خرداد‌ پرحادثه‌ترین ماه سال
همیشه برخی ماه‌ها در وقوع حوادث از ماه‌های دیگر پیش‌تر هستند، در سال 1400نیز خرداد‌ با 885مورد حادثه آتش‌سوزی پرحادثه‌ترین ماه سال بوده است و در مقابل دی ‌با 468آتش‌سوزی کمترین میزان حوادث را به خود اختصاص داده است، این را مجید فرهادی می‌گوید و ادامه می‌دهد: البته در حوزه امداد و نجات تیر‌ با هزار و 327مورد بیشترین حادثه را به خود اختصاص داده است.


منطقه 2، پرحادثه‌ترین منطقه شهری
سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره سهم مناطق شهری در وقوع حادثه بیان می‌کند: در منطقه 2مشهد سال گذشته هزار‌و 284مورد آتش‌سوزی و هزار‌و 486حادثه مربوط به امداد و نجات رخ داده است که پرحادثه‌ترین منطقه شهری محسوب می‌شود در مقابل منطقه ثامن با 132مورد آتش‌سوزی و 120حادثه مرتبط با امداد و نجات کمترین حوادث شهری را به خود اختصاص داده است.
فرهادی با بیان اینکه در حوزه خدمات ایمنی بیشترین حوادث در منطقه9مشهد رخ داده درباره ساعات حوادث نیز می‌گوید: براساس آمار سالانه بیشترین حوادث مربوط به آتش‌سوزی ساعت 20تا 22بوده است و در عملیات امداد و نجات نیز ساعت 12تا 14ظهر بیشتر اتفاق‌ها افتاده است، اما عملیات‌های مربوط به خدمات ایمنی بیشتر سمت صبح و بین بازه زمانی 10تا 12بوده است.


بیشترین دلایل حوادث چه بوده است؟
آتش‌سوزی ناشی از گرمای اجزای شبکه توزیع برق با 28درصد، آتش‌سوزی ضایعات و زباله خارج از ساختمان و همچنین وسایط نقلیه با 21.5درصد و سوختن سطل‌های زباله و بازیافت با 11درصد بیشترین حوادث مربوط به فراوانی آتش‌سوزی‌های مشهد بوده که فرهادی آن را بیان می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در حوزه امداد و نجات 57درصد عملیات‌ها در حوزه آسانسورها بوده است، 22درصد محبوسی افراد در منازل و... بوده و 10درصد نیز شامل برداشتن انگشتر و زیوآلات بوده است اما در حوزه خدمات ایمنی 22درصد حوادث شامل نجات افراد از مزاحمت حیوانات و 19درصد در حوزه رهایی و نجات حیوانات گیرافتاده بوده است در پله بعدی بیشترین اتفاق‌های مربوط به خدمات ایمنی پیشگیری از وقوع حوادث بعدی درباره نشت مایعات ‌اشتعال‌زا بوده که 15درصد کل عملیات‌ها را به خود اختصاص داده است.


157کشته در یک سال
غم‌انگیزترین آماری که سرپرست آتش‌نشانی مشهد به آن اشاره می‌کند مربوط به کشته‌شدگان حوادث شهری است، بر این اساس در سال گذشته 157نفر در سوانح مرتبط با آتش‌نشانی جان باخته‌اند و هزار‌و 735نفر مصدوم شده‌اند، در مقابل نیز آتش‌نشانان 12هزا‌رو 415نفر را از خطر نجات داده‌‌اند، هرچند در این زمینه 35آتش‌نشان خود مصدوم شده‌اند.
موضوع تماس‌های برقرار شده با سامانه 125آتش‌نشانی مشهد موضوع دیگری است که فرهادی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: آمار نشان می‌‌دهد، در سال 1400، 679هزار و 343تماس با آتش‌نشانی مشهد صورت گرفته که سهم عملیات‌ها با 29هزار و 300مورد 16درصد، تماس‌های مزاحمی با 257هزار‌و 577مورد 37درصد، تماس‌های اشتباهی با 250هزار‌و 98مورد 37درصد کل تماس‌ها بوده است.
وی ادامه می‌دهد: البته 33هزار‌و 469نفر نیز برای مشاوره با ما تماس گرفته‌اند که 5درصد کل تماس‌ها بوده و مابقی نیز شامل 16درصد نیز در رده دیگر تماس‌ها دسته‌بندی می‌شود.
فرهادی در پایان با بیان اینکه امروز آتش‌نشانی مشهد از آمادگی بالایی برای رفع خطر و پیشگیری از وقوع حوادث دارد، تصریح می‌کند: با این همه، از شهروندان می‌خواهیم تا نسبت به رعایت نکات پیشگیرانه دقت بیشتری بکنند، زیرا با ‌اینکه همکاران من اجازه نمی‌‌دهند جان هیچ شهروندی به خطر بیفتد، اما خسارت‌های ناشی از حوادث موضوعی نیست که بشود آن را به راحتی جبران کرد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->