محمد کاملان
روزنامه نگار
گزارش خبری
حدود بیست سال پیش و با هدف اتصال رسالت شمالی و جنوبی و حذف گره ترافیکی در تقاطع رسالت، ساخت تقاطع غیرهمسطح رسالت یا همان «پل نوغان» در دستور کار قرار گرفت و پس از ساخت، زیربار ترافیک رفت.
اما این پروژه ناقص بود و به دلیل عدم تملک املاک مسیر توسط شهرداری، پل نوغان تنها با یک عرشه و یک راستگرد افتتاح شد و نتوانست بهطور کامل بارِ ترافیکی آن محدوده را کاهش دهد. از سال ۱۳۸۹ که روبان افتتاح پل نوغان بُریده شد، مدیریت شهری مشهد در تلاش برای تکمیل پازل پیچیده پل نوغان بوده است. سال ۱۳۹۳ یک راستگرد، در سال ۱۴۰۱ راستگرد بعدی و امسال نیز تا چند هفته دیگر، آخرین راستگرد این پل احداث و به بهرهبرداری خواهد رسید تا این پروژه شهری بعد از بیست سال بالاخره رنگ تکمیل شدن را به چشم ببیند
یک افتتاح ناقص بعد از 6 سال ساختوساز!
سال 1383 شهرداری برای اتصال رسالت جنوبی به شمالی و کاهش ترافیک بولوار رسالت، پروژه ساخت پل نوغان را کلید زد و بعد از تغییر چندباره پیمانکار و تأخیرهای متعدد، پروژه شش سال بعد و در نوروز 1389 به بهرهبرداری رسید و در اختیار مردم قرار گرفت. اما چیزی که در این پروژه مهم شهری بیش از هر چیز دیگری توی ذوق میزد؛ افتتاح ناقص آن بود! پل نوغان درحالی که باید با یک عرشه و چهار راستگرد افتتاح میشد، اما فقط با یک عرشه و یک راستگرد زیربار ترافیک رفت و تملک و افتتاح راستگرد صد متری به رسالت شمالی، صد متری به رسالت جنوبی و رسالت به صدمتری به ماهها و سالهای آینده موکول شد.
دومین راستگرد بعد از 4سال افتتاح شد
سه سال بعد از این افتتاح ناقص، یعنی سال 1391، شهردار وقت منطقه3 وعده داد که راستگردها به زودی به بهرهبرداری میرسد، اما همکاری نکردن مالکان املاک، که بخشی از آنها متعلق به نهادهای دولتی بود، در دو سوی بولوار رسالت، اجازه نداد که این پروژه به ثمر برسد و گره ترافیکی بولوار رسالت را تمام و کمال حل کند. سال 1393 مذاکرات شهرداری مشهد با تعدادی از غرفهداران میدان بار نوغان، بالاخره به نتیجه رسید و 24 مغازه و غرفه تخریب شد تا دومین راستگرد پل رسالت، چهار سال بعد از افتتاح پل به بهرهبرداری برسد.
12 سال بعد!
مذاکرات برای تحصیل املاک در مسیر راستگردهای پل نوغان در همه این سالها کجدار و مریز ادامه داشت، اما به نتیجه مشخصی نرسید تا اینکه سال 1401 راستگرد رسالت به صد متری بازگشایی شد و کاری که در دوازده سال گذشته انجام نشده بود، در مدت زمان هجده روز و با اعتبار حدود 7 میلیارد تومان به ثمر رسید و یک قطعه دیگر از پازل پرماجرای پل نوغان تکمیل شد.
تکمیل یک پروژه بعد از 20 سال
اما یکی از مهمترین قطعات پازل پل نوغان، بازگشایی چهارمین راستگرد بود که مسیر دسترسی به بولوار رسالت را از بزرگراه شهید میرزایی فراهم میکند. پیگیریها برای تحصیل املاک پرتعداد در مسیر این راستگرد که بخشی از آنها متعلق به نیروی انتظامی است، سه سال بعد از بازگشایی راستگرد سوم و بیست سال پس از افتتاح پل نوغان حالا به سرانجام رسیده است و تا چند هفته آینده این راستگرد هم به بهرهبرداری خواهد رسید.
سیدکمالالدین شاهچراغی، شهردار منطقه3، با اشاره به جزئیات این پروژه به شهرآرا گفت: در بازگشایی چهارمین راستگرد پل نوغان، پانزده ملک در مسیر قرار دارد که یک ملک با اعمال ماده 9 تخریب شد و چهارده ملک هم به نیروی انتظامی تعلق دارد که تا امروز چهار ملک تحویل گرفته شده است و 10 ملک هم تا انتهای اردیبهشت ماه به شهرداری منطقه3 تحویل داده خواهد شد. برای این کار نزدیک به 225 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفتیم و تا امروز در بخش بدون معارض کارهایی مثل خاکبرداری، زیرسازی، جدولکاری با اعتبار بیش از 10 میلیارد ریال انجام شده است و این بخش به زودی آسفالت میشود.
وی با بیان اینکه مشکل پل نوغان با این پروژه بعد از دو دهه حل میشود، ادامه داد: بازگشایی راستگرد چهارم پل نوغان باعث میشود تا این پروژه بعد از حدود بیست سال تکمیل شود و این گره شهری حلوفصل شود، اما در سمت میدان بار نوغان، به بازگشایی بیشتر و تعریض راستگرد ایجاد شده نیاز داریم تا این پروژه بتواند نقش خود را بهتر و کاملتر ایفا کند.