️مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: با ادامه روند توسعه حملونقل عمومی در مشهد، عملیات حفاری دو خط3و4 مترو با جدیت دنبال میشود. درحالحاضر، دو دستگاه حفار (TBM) در خطوط3و4 فعال هستند و بهطورمیانگین روزانه هفت تا ۱۰ متر حفاری انجام میدهند.
امکان حفاری تا 20 متر در روز
کیانوش کیامرز افزود: در صورت تأمین منابع مالی کافی، امکان افزایش این عدد تا بیست متر در روز نیز وجود دارد. دستگاه TBM خط3 درحالحاضر با بودجه بسیار محدود و پرداختهای جزئی در حال فعالیت است. این شرایط باعث شده تا پیشرفت روزانه در همین حد حفظ شود و از ابتدای سال تاکنون، حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ متر حفاری در این خط انجام شده است.
به گفته مدیرعامل قطارشهری مشهد، در خط4، دستگاه TBM پس از عبور از مسیرهای مهرمادر، خواجهربیع و پل امامحسین(ع)، اکنون از تقاطع راهآهن عبور کرده و بهسمت میدان شهدا در حرکت است. تاکنون حدود ۵.۱ تا ۵.۲ کیلومتر حفاری در این خط صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: برنامهریزی اولیه برای رسیدن به میدان شهدا تا پایان امسال بود. با توجه به احتمال تزریق نقدینگی قابلتوجه از محل اوراق مشارکت در شهریورماه، این هدف همچنان دستیافتنی است. در صورت تحقق این امر، مراسم ویژهای برای ورود دستگاه به ایستگاه تقاطعی خطوط3و4 در میدان شهدا برگزار خواهد شد. پس از میدان شهدا، دستگاه خط4 بهسمت حرم مطهر رضوی و خیابان آستانهپرست حرکت خواهد کرد.
احتمال تغییر در سیمای «رهباغ رضوان»
وی درباره چالشهای پیشرو در عملیات خط4 نیز بیان کرد: یکی از چالشهای پیشرو، آغاز عملیات شفتگذاری در ایستگاه «رهباغ رضوان» است که ممکن است به تخریب بخشی از این رهباغ نیاز داشته باشد تا خروج خاک از آن نقطه میسر شود. دورنمای پروژه، رسیدن به حرم مطهر در سال آینده و سپس حرکت بهسمت مصلی و شهرکهای شهید رجایی و باهنر است.
درحالیکه برنامه اولیه برای اتمام حفاری تا پایان دوره کنونی مدیریت شهری بوده، اما به دلیل شرایط مالی موجود، این هدف به پایان سال۱۴۰۵ موکول شده است که البته این امر نیز به تزریق مستمر منابع مالی وابسته است.