خطر رانندگی درتاریکی!

درباره تصادف‌های منجر به فوت شبانه در مشهد که سهم 50درصدی از مجموع تصادف‌های شهر دارد

ملیحه ابراهیمی| فرقی نمی کند که تابستان باشد  یا زمستان،در هر فصل از سال،   شاهد رفت و آمد وسایل نقلیه  دربسیاری از معابر شهر  تا صبح هستیم. طبیعی است که همه کاربران ترافیکی اعم از عابران پیاده، رانندگان یا راکبان وسایل نقلیه باید این مهم را بپذیرند که قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی مشمول زمان خاصی نیست و در تمام طول شبانه‌روز‌، همه باید برای حفظ جان خود و دیگران قوانین و مقررات را رعایت کنند.حتما در طول سال‌هایی که پشت فرمان نشسته‌اید در یکی از شب‌هایی که رانندگی می‌کرده‌اید حادثه عجیب و غریبی برایتان رقم خورده است. یک تغییر مسیر یا ترمز ناگهانی، خارج شدن کنترل خودرو یا موتور سیکلتتان در برخورد با یک شیء یا بر اثر خواب‌آلودگی و....

همه این‌ها را گفتیم تا بدانید به گفته سرهنگ احمد نوری، رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی، شب‌های پویا و زنده شهر مشهد جدا از وجود مضجع شریف رضوی بی‌ارتباط با هم‌جواری با شهرستان‌های ییلاقی طرقبه و شاندیز نیست. با توصیف چنین موقعیتی باید بپذیریم که  رانندگی در هنگام شب قواعد خاص خودش را دارد زیرا شب‌ها به دلیل نبودن روشنایی کافی میدان دید رانندگان و همچنین عابران به‌شدت کاهش می‌یابد و از طرفی به دلیل نور مهتاب و نور ناشی از روشنایی معابر و تغییر در فاصله کانونی مردمک چشم‌، شکست نور و خطای دید ایجاد می‌شود و غالبا افراد در تشخیص فاصله ‌عابران، وسایل نقلیه و اشیا با خطا روبه‌رو می‌شوند.

این آمارها  مربوط به 3ماهه  نخست امسال مشهد است

38 %: سن بیش از یک سوم رانندگان مقصر تصادف‌های شبانه بین 20تا 30سال است

زمان تصادف‌ها  

50% روز

43% بین ساعت 12تا 3 بامداد

7% بقیه زمان‌ها

جان‌باختگان تصادف‌های شبانه  

10% بانوان

90% آقایان

از ساعت 19 تا 3 بامداد: فراوانی تصادف‌های  منجر به فوت

28 %:   سن جان‌باختگانی که شب‌ها در تصادف‌ها فوت می‌کنند  بین 50تا 60 سال است

21 %:   سن جان‌باختگانی که شب‌ها در تصادف‌ها فوت می‌کنند  بین 20تا 30سال است

علت تصادف‌های شبانه:

47%: توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه

14%: سایر (ناشی از تغییر مسیر ناگهانی و...)

39%: توجه نکردن به جلو (ناشی از‌ سرعت غیرمجاز، تاریکی هوا، خستگی و  خواب آلودگی، روشنایی معبر، تمیزنبودن یا کهنه بودن شیشه وسیله نقلیه)

سهم کاربران ترافیکی از تصادف‌های شبانه 

35 %:   سهم عابران پیاده از جان‌باختگان تصادف‌های شبانه

46 %:  سهم موتورسیکلت‌سوارها از جان‌باختگان تصادف‌های شبانه

7 %:   سایر ،شامل: رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه، ترک‌نشینان موتورسیکلت‌ و دوچرخه‌

رکورددارترین معابر در تصادف‌های شبانه

بزرگراه شهید چراغچی

بولوار رسالت

بزرگراه پیامبر اعظم(ص)

توصیه‌های پلیسی

سرهنگ احمد نوری - رئیس اداره عملیات و کنترل  ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی 

پلیس راهور برای بهبود وضعیت و رعایت انضباط ترافیکی و همچنین کاهش بروز حوادث و تصادف‌ها توصیه‌هایی را برای ترددهای شبانه دارد.
  1.عابران پیاده حتما از محل‌های مجاز عبور کنند و لباس‌های روشن ‌یا لباس‌هایی که نوارهای شبرنگ دارند به تن داشته باشند.
  2.رانندگان وسایل نقلیه با وسایلی که دارای نقص در سیستم روشنایی هستند تردد نداشته باشند و نسبت به رفع این نقص اقدام کنند.
  3.با توجه به خلوتی معابر رعایت سرعت مجاز و سرعت مطمئنه مخصوصا در بزرگراه‌ها مد نظر رانندگان باشد زیرا هرگونه افزایش سرعت باعث ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه خواهد شد که تصادف‌های رانندگی شدید و واژگونی را در پی خواهد داشت.
  ۴.رانندگان وسایل نقلیه در هر معبری اعم از فرعی‌، اصلی‌، بزرگراهی و... مراقب تردد عابران پیاده باشند.
  5.رانندگان وسایل نقلیه و عابران پیاده موضوع خطای دید ناشی از شکست نور را جدی بگیرند. گاهی کهنه بودن شیشه خودروها باعث شکست نور در خطوط روی شیشه شده و ‌باعث می‌شود راننده دید کافی نداشته باشد.
  6.بهتر است کاربران ترافیکی از ترددهای شبانه غیرضرور پرهیز کنند.

 فوری فوتی پس از تصادف‌های شبانه  

1.حتما وسایل نقلیه را به منتهاالیه سمت راست معبر و محل ایمن منتقل کنید.

2. در صورتی که امکان جابه‌جایی وسایل نقلیه وجود ندارد حتما با روشن نگه داشتن فلاشرها و قرار دادن مثلث شبرنگ و مخروطی‌ها در فاصله دویست‌متری قبل از خودرو، سایر رانندگان را از وقوع حادثه مطلع کنید.

3. به هیچ عنوان راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه در سطح سواره‌رو حضور نداشته باشند و حتما در پیاده‌رو و محلی ایمن تا زمان رسیدن نیروهای امدادی و رسیدگی به صحنه تصادف حضور داشته باشند.

پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->