وام روستایی، ضامن شهری!

کمتر از 10درصد متقاضیان تسهیلات در روستاها شرایط دریافت وام را دارند

ملیحه فلاح - «کمتر از 10درصد از متقاضیان تسهیلات در روستاها می‌توانند وام دریافت کنند و بقیه وثیقه موردتایید بانک‌ها برای اخذ تسهیلات بانکی را ندارند.» این فقط یک جمله خبری از زبان رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین دلایل جذب‌نشدن منابع و درآمدزایی در روستاهاست. روستاییان سال‌هاست برای دریافت منابع بانکی با مشکل نداشتن وثیقه مواجه هستند. حالا که مدتی ماجرای اجرای مثلث توسعه اقتصادی و فعالیت معین‌ها مطرح شده، این مشکل بیش از گذشته به چشم آمده است. با توجه به اینکه اغلب املاک روستایی بدون سند است، روستاییان برای دریافت تسهیلات بانکی باید دست به دامان یک مالک یا کارمند در شهر به‌عنوان ضامن شوند. آن‌طورکه علی‌اکبر لبافی به شهرآرا گفته است در روستاهایی که 90درصد خانه‌ها سند ندارد و نمی‌توانند از منابع بانکی یا تسهیلات دیگر نهادها استفاده کنند، فرد باید به شهر مراجعه کند و اسناد ملک و زمین شهری را وثیقه بگذارد که طبق ارزیابی ما این موضوع فقط برای کمتر از 10درصد روستاییان امکان‌پذیر است.
در این راستا شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان طی 3جلسه به بررسی موانع و راهکارهای اجرای طرح کاداستر و صدور سند برای اراضی روستایی پرداختند. دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی درباره موضوع بیست‌ویکمین نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که روز گذشته برگزار شد، به شهرآرا گفت: یکی از موانع جدی توسعه‌نیافتن روستاها، نداشتن اسناد روستایی است. اکنون در استان ما حدود 60درصد زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستایی سند ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره بگیرند. آن 40درصدی نیز که دارای سند هستند، بانک آمادگی پذیرش اسنادشان به‌عنوان وثیقه را ندارد.
لبافی با اشاره به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به‌عنوان ریل توسعه‌ای استان اضافه کرد: حدود 180معین برای توانمندسازی روستاها وارد عمل شدند اما با موانعی ازجمله نداشتن سند املاک روستایی برای تزریق منابع روبه‌رو شدند.
او اشاره‌ای هم به صحبت‌های دیگر کارشناسان حاضر در جلسه کرد و افزود: در این جلسه کارشناس اوقاف اعلام کرد که بیش از 80درصد زمین‌های مربوط به این اداره کل تعیین تکلیف شده است و وضعیت مابقی نیز طی امسال و سال آینده مشخص خواهد شد. همچنین کارشناس اداره کل ثبت اسناد از معرفی 173روستای فاقد نقشه خبر داد که قرار شد به‌روزرسانی نقشه‌ها از 2هفته آینده ازطریق برون‌سپاری آغاز شود.
لبافی با تاکید بر اینکه اجرای طرح کاداستر شاید 3سال به طول بینجامد، گفت: بنابراین برای این موضوع نمی‌توان تنها به اعتبار 150میلیاردی امسال استان بسنده کرد. ازطرفی جهاد کشاورزی اعلام کرده است برای اجرای تکالیف خود نیاز به منابع دارد. در این راستا با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان صحبت کردیم تا منابعی را دراختیار این بخش قرار دهند؛ با این همه بعید است عدد پیش‌بینی‌شده تامین شود؛ بنابراین پیشنهاد مشارکت مطرح شد تا دستگاه‌های اجرایی در مکان‌هایی سنددار شدن را دنبال کنند که اهالی آن منطقه نیز آمادگی مشارکت داشته باشند. به گفته لبافی براساس اعلام مسئولان جهاد برای انجام تعهدات نقشه‌برداری 4میلیون و 500هزار هکتار از اراضی کشاورزی، اعتباری 261میلیاردی نیاز است.رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده بیان کرد: در حوزه تهیه طرح کاداستر زمین‌های زراعی کشاورزی دچار مشکل هستیم که البته به گفته جهاد کشاورزی، علاوه‌بر اینکه نهادهایی چون اوقاف و آستان قدس در مالکیت این اراضی نقش دارند، با کمبود اعتبار نیز مواجه‌ایم و باید ببینیم برای رفع این مشکل چه باید کرد تا ازطریق شورای گفت‌وگو و ستاد تسهیل موضوع را پیگیری کنیم.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->