گزارش شهرآرا درباره پیامدهای اجرای مصوبه دریافت مالیات از خانه‌های خالی

مالیات مَسکن؛ مؤثر یا مُسکّن؟

سرپرستان خانوار از امروز باید اطلاعات سکونتی خودشان را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند

محسن موسوی زاده - از امسال به بعد خانه هایی که ۱۲۰روز معادل چهار ماه در سال خالی باشند، مشمول قانون پرداخت مالیات بر خانه های خالی می شوند وزارت راه وشهرسازی می گوید تاکنون یک میلیون و۳۰۰هزار خانه خالی به سازمان امورمالیاتی معرفی شده و این سازمان نیز وعده داده است فاز اول اخذ مالیات از این خانه ها، از ابتدای مرداد آغاز شود .اطلاعات واحدهای مسکونی مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی از طریق تجمیع داده های موجود در بانک های اطلاعاتی حوزه مسکن و ثبت اسناد، شهرداری ها و سازمان های آب و برق و... پایش و استخراج می شود اما همان گونه که در متن قانون نیز تاکید شده است، وزارت راه وشهرسازی در تلاش است تا آخرین حلقه از زنجیر اطلاعات بازار مسکن را از طریق خوداظهاری اطلاعات ملکی در سامانه ملی املاک واسکان تکمیل کند. بر این اساس، از فردا باید مالکان و مستاجران با مراجعه به سایت amlak.mrud.ir اطلاعات املاک خود را ثبت کنند. جریمه ثبت اشتباه یا ثبت نکردن اطلاعات در سامانه، حذف یارانه و خدمات بانکی اعلام شده است.


منطقه12؛ دارنده بیشترین خانه خالی مشهد
براســاس آخـــرین ســـرشماری کشـــور، ۱۹۴هزارو۴۶۰واحد مسکونی خراسان رضوی خالی از سکنه است. البته باتوجه به اینکه آخرین سرشماری در سال1395 صورت گرفته است، تعداد خانه های خالی از خراسان رضوی و مشهد تاکنون تغییر کرده است. پیش از این مجید نعیمی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی، در شهریور1398 در گفت وگو با ایرنا، گفته بود که ۱۰۷هزارو۵۳۵واحد خانه خالی در شهرستان مشهد قرار دارد که ۹۳هزارو۲۳۸واحد آن مربوط به خود مشهد است. علی مرادزاده، رئیس اتحادیه املاک مشهد، هم در خرداد سال گذشته گفته بود که حدود ۵ تا ۷درصد واحدهای خالی کشور در مشهد قرار دارد. به گفته فعالان بازار مسکن، بیشترین مسکن های خالی در مشهد در منطقه 12 قرار دارد، زیرا این منطقه جزو مناطقی است که بیشترین ساخت وساز را در سال های گذشته داشته است. البته مناطقی مانند بولوارنماز و سرافرازان نیز جزو مناطقی هستند که به دلیل رونق ساخت وساز نسبت به سایر مناطق مشهد، خانه خالی بیشتری دارند.
تماس شهرآرا با اداره کل راه و شهرسازی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش ثبت نام و آخرین وضعیت خانه های خالی در مشهد به جایی نرسید و اعلام شد که ثبت نام سامانه املاک به صورت متمرکز از تهران صورت می گیرد. باتوجه به تفاوت هایی که درباره قیمت ها و اجاره بهای مسکن در تهران با سایر شهرستان ها وجود دارد، تمرکز ثبت اطلاعات در پایتخت یکی از ایرادهای مهم گام اول دریافت مالیات از خانه های خالی محسوب می شود.


تأثیر اخذ مالیات از خانه های خالی بر بازار
یک کارشناس بازار مسکن در گفت وگو با شهرآرا، درباره تأثیر اخذ مالیات از خانه های خالی بر بازار مسکن گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، ممکن است در ابتدا به دلیل افزایش عرضه، سبب کاهش قیمت ها در بازار بشود، اما در بلندمدت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم و همچنین درنظر نگرفتن بازارهای موازی، تأثیر آن کمتر می شود. نادر عابدزاده افزود: به عنوان نمونه درحالی قرار است از خانه های خالی و موجران، مالیات گرفته شود که برای مهار سفته بازی در بازارهای موازی مانند طلا و خودرو هنوز اقدامی صورت نگرفته است. این مسئله می تواند سبب خروج بخشی از سرمایه ها از بازار اجاره داری و رفتن آن ها به سوی بازار یادشده شود. بر این اساس، باید هم زمان با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، برای مهار سایر بازارها نیز اقدام های مناسبی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه خانه های خالی به شکل یکنواخت در همه جای مشهد پراکنده نیستند، گفت: خانه های خالی یا آن قدر بزرگ هستند که تأثیرگذاری چندانی بر بازار رهن و اجاره ندارند یا در مناطقی واقع شده اند که در آن ها ساخت وساز انبوه صورت می گیرد. در این میان، شرکت هایی که خانه های خالی را دراختیار دارند، هنوز آن گونه که باید برای اعلام میزان خانه هایی که دراختیارشان است، همکاری نکرده اند. وی ادامه داد: در قانون خانه های خالی، 12ماه بعد از صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی برای سازندگان با تعداد کم و برای انبوه سازان 18ماه بعد از صدور گواهی اتمام عملیات وقت داده شده است، اما ازآنجاکه در پروژه انبوه سازی اگر یک واحد هم باقی مانده باشد گواهی اتمام عملیات صادر نمی شود، این امکان را فراهم می کند که سازنده زمان اعلام خانه های خالی خود را به تاخیر بیندازد. بر این اساس برای اجرای بهتر اخذ مالیات از خانه های خالی، باید خلأهای قانونی درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: این مسئله را هم باید درنظر گرفت که افرادی که اکنون در بازار اجاره داری می کنند، نگه داشتن خانه خالی برایشان صرفه اقتصادی ندارد و از محل خوداظهاری این افراد، عرضه مسکن زیاد نمی شود. این فعال بازار مسکن بیان کرد: برای بهبود وضعیت بازار باید هم زمان با به کارگیری سیاست های افزایش عرضه مسکن، سیاست های تقویت قدرت خرید شهروندان نیز به اجرا دربیاید. از اسفند سال گذشته تاکنون، عرضه مسکن در مشهد افزایش یافته است، اما میزان معاملات آن گونه که باید افزایش نیافته است. علت این مسئله کاهش قدرت خرید مردم است، از این رو هرچند اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی سبب افزایش عرضه می شود، درکنار آن باید اقدام های مناسب برای افزایش قدرت خرید مردم نیز انجام شود تا قانون مالیات بر خانه های خالی نتیجه موفقیت آمیزی داشته باشد.


چگونه در سامانه ملی املاک واسکان ثبت نام کنیم؟
۱ -مراجعه به سایت ثبت املاک
در اولین قدم باید به سایت ثبت املاک به آدرسamlak.mrud.ir مراجعه کرد. برای ورود به سامانه، مالک باید شماره تلفن همراهی را که به نام خودش است، به همراه کد ملی در سامانه ثبت کند.
۲ -نمایش اطلاعات املاک کاربر
پس از درج کد ملی، فهرست املاک متعلق به آن کدملی برای کاربر نمایش داده می شود. اگر این اطلاعات صحیح نباشد، کاربر باید گزینه «این ملک متعلق به من نیست» را ثبت کند.
۳- انتخاب نـوع کاربری ملک
انتخاب نوع کاربری ملک مثل مسکونی، تجاری و اداری نیز به اظهارکننده واگذار شــده است. اگر مالک در واحد مسکونی سکونت نداشته باشد، کاربر باید گزینه «شخص دیگری در آن ساکن است» را انتخاب کند.
۴ -ثبت اطلاعات زمین
دارندگان قطعات زمین ساخته نشده هم باید اطلاعات ملکی خود را وارد کنند. همچنین اگر املاکی دارید که در فهرست ارائه شده از طرف سامانه درج نشده است، گزینه «افزودن ملک جدید» را انتخاب و مشخصات آن را ثبت کنید. درصورتی که کاربر، مستاجر یا هر نوع ساکن دیگری مثل سکونت فرزندان در املاک خود دارید، باید مشخصات ساکنان ملک را در سامانه درج کنید.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->