زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چرا سریال «جیران» حسن فتحی نتوانسته سلیقه و انتظارات ذهنی مخاطبان را برآورده کند؟

  • کد خبر: ۱۰۰۲۳۲
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
  • ۴
چرا سریال «جیران» حسن فتحی نتوانسته سلیقه و انتظارات ذهنی مخاطبان را برآورده کند؟
قسمت اول «جیران» آب سردی روی تماشاچی بود که قسمت دوم هم با قدرت تمام آن را کامل کرد. جیران قرار است بر الگوی شناخته‌شده و جواب‌پس‌داده‌ای پیش برود ...

محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - بعضی ترکیب‌ها، پیش و بیش از هرچیز در ذهن یادآور برنده‌بودن است. نام حسن فتحی در کنار تهیه‌کنندگان گوناگون و گروه‌های بازیگری مختلف، همیشه تشکیل‌دهنده یکی از آن دست ترکیب‌هاست که معمولا برنده‌بودن را به یاد می‌آورد؛ نویسنده و کارگردانی که در دو دهه گذشته سازنده عاشقانه‌های تأثیرگذاری است در یک مدیوم به‌شدت تأثیرگذار برای عاشقانه‌ساختن؛ یعنی سریال. «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه»، «در مسیر زاینده‌رود»، «زمانه» و «شهرزاد».

در این بین «میوه ممنوعه»، «در مسیر زاینده رود» و «زمانه» حاصل همکاری تیم دونفره فتحی کارگردان و اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده است. با این سابقه همیشه‌موفق و همکاری‌های اثرگذار، «جیران» با سروصدای بسیار به فیلیمو آمد. علاوه بر حضور سوپراستار‌هایی مثل پریناز ایزدیار و بهرام رادان و بازیگران سرشناسی مثل رعنا آزادی‌ور، مریلا زارعی، مهدی پاکدل، امیرحسین فتحی و... که شاخک‌های تماشاچی را برای تماشای سریال تیز می‌کرد، حواشی عجیب و طولانی پخش و تعویق‌های مکرر، سریال را مهم‌تر و انتظار‌ها را بیشتر کرد.

اما قسمت اول این سریال آب سردی روی تماشاچی بود که قسمت دوم هم با قدرت تمام آن را کامل کرد. جیران قرار است بر الگوی شناخته‌شده و جواب‌پس‌داده‌ای پیش برود؛ عشقی که به‌دلیل پادرمیانی قدرت خدشه‌دار می‌شود و در بین این تنه اصلی، خرده‌داستان‌های عاشقانه و جدال‌های بر سر قدرت به ضرب‌وزور نیرنگ و جنایت و پیرنگ‌های سیاسی‌تاریخی و البته احتمالا طنازانه پیش می‌رود؛ فرمولی که معمولا جواب داده و با سابقه شهرزاد می‌دانیم که فتحی هم آن را خوب بلد است. اما جیران در بخش‌های مختلف و جزء به جزء دچار ضعف‌های مشهود است.

کارگردانی خام‌دستانه کارگردان باتجربه که دکوپاژ‌های دم‌دستی و ساده‌انگارانه را با ذوق‌زدگی در بهره‌گیری از امکانات تازه فنی ترکیب کرده و سراسر سریال پر از هلی‌شات‌های بی‌دلیل و سوتی‌های ابتدایی مثل وجود نور آبی در شب‌های ۱۵۰ سال پیش تهران است که معلوم نیست حاصل کدام برق و لامپ در عهد ناصری است.

هرچند اگر در گرفتن این نوع سوتی‌ها عمیق شویم، آرایش سر و صورت به‌شدت امروزی و مدرن بازیگران و لانگ‌شات تهران چند دهه پیش و نوع ادبیات و کلماتی که بازیگران به کار می‌برند و ساده‌انگاری در شکل و نوع مناسبات و روابط بین افراد، سریال را دچار حفره‌های متعدد کرده است؛ اشکالی که بعضی این‌طور به آن پاسخ داده‌اند که سریال قرار نیست مستند تاریخی باشد و یک عاشقانه است! اول اینکه اشتباه‌بودن چنین استدلالی واضح است و وقتی قرار بر نشان‌دادن برهه‌هایی از تاریخ است، باید این کار را تمیز انجام داد، یا اصولا از پرداختن به آن پرهیز کرد، اما اگر این استدلال را هم بپذیریم و دکور و لباس و گریم و دیالوگ‌ها را در ساخت یک سریال ندید بگیریم و ضعف ریتم تدوین و میزانسن‌های ساده‌انگارانه و دکوپاژ عجولانه را فراموش کنیم، منطق فیلم‌نامه و چفت‌وبست آن را نمی‌توان به همین راحتی کنار گذاشت.

وقتی حتی تماشاچی نه‌چندان حرفه‌ای می‌تواند اتفاقات دوسه قسمت پیش رو را حدس بزند، فقط و فقط نوع پرداخت فیلم‌نامه مهم می‌شود و نمی‌توان فقط با چند سکانس سردستی، عشق دو جوان و مناسبات دربار و روابط قدرت و مردم عادی را نشان داد و انتظار داشت تماشاچی زیاددیده و مجرب امروزی آن را از شما بپذیرد؛ آن هم وقتی حتی بهترین بازیگران سریال، بدترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند! شاید نباید این‌قدر انتظار‌ها از جیران بالا می‌رفت، اما در این مدت همه عوامل دست به دست هم دادند تا جز این نتوان حدس زد و حالا که سریال اصلا به قوت مورد انتظار نیست، انگار بسیار زود خیلی‌ها مجاب به خداحافظی زودهنگام با آن شده‌اند.


همه چیز درباره سریال «جیران» حسن فتحی | داستان شخصیت‌ها و حواشی‌ تولید


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
هستا درودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
0
0
زیور آلات بانوان حرم سرا کم است
محمدحسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
0
از نظر من فیلم پر از اشکال و اشتباهه حتی فراتر ازون مواردی که اشاره کردید،ضمن اینکه از یک ظالم تاریخی و از تاج و تختی منحوس چهره بهتری رو نشان میده،در همه حالا فیلم مشخصا دیده میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
0
0
مشکل اصلی این سریال بازی و شخصیت پردازی افتضاح نقش اول داستان یعنی جیران هست. رفتارهاش مثل یه دختر نوجوان دارای مشکلات متعدد روانی هست نه روستازاده ای که از عرش به فرش رسیده. حتی در همین دوره زمانه هم فکر نکنم یه مردی حاضر بشه با همچین زنی یک ساعت وقت بگذرونه چه برسه به اون دوره که مرد سالاری بوده و شخصیت ناصرالدین شاه که صدها زن دور و برش بودند.
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
باز دوباره یه تیتر زدین خو سریال ۹۴ درصد رضایت داشتن چطور موفق نبوده??
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->