شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ مهدی احمدی، سینماگر مشهدی که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با حضور در مرکز آموزش تئاتر خراسان و گروه سینمایی آزاد شروع کرد تا به امروز در قامت تهیه کننده، کارگردان، بازیگر، فیلم نامه نویس، مجری طرح و مدیر تولید در سینمای ایران فعالیت کرده است. او تهیه کنندگی آثار، چون «دل نمک» ساخته مرحوم امیر قویدل سینماگر مشهدی و با بازی زنده یاد انوشیروان ارجمند و هادی اسلامی، «گرگهای گرسنه» ساخته سیروس مقدم و با نقش آفرینی حمیده خیرآبادی، افسانه بایگان و محمد صالح علا و «یار درخانه» اثر خسرو سینایی با بازی رضا صابری را برعهده داشته و در آثاری مانند «هیولای درون» به کارگردانی خسرو سینایی هم به ایفای نقش پرداخته است.
او که به تازگی برای ساخت فیلم «آقای گل» به کارگردانی و نویسندگی بیژن شیرمرز موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کرده است چندی پیش برای انجام مذاکرات اولیه برای ساخت فیلمی در مشهد به شهرش آمد، تا در صورت فراهم شدن شرایط بتواند بعد از مدتها در مشهد اثری را جلو دوربین ببرد. درهمین زمان فرصتی پیش آمد که با او درباره فعالیت هایش و ظرفیتهای مشهد برای فیلم سازی گفت وگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
مهدی احمدی که فعالیتش در سینما را محدود به رشته خاصی نکرده است درباره علاقه اش به کار کردن با جوانها میگوید: من در زمینههای مختلفی، چون فیلم نامه نویسی، مدیریت تولید، کارگردانی و تهیه کنندگی کار کردم، اما الان بیشتر در بخش تهیه کنندگی فعال هستم، چون فکر میکنم بهتر است با هنرمندان جوان علاقهمند کار کنم و تجربیاتم را به آنها منتقل کنم.
او خودش را به عنوان پرکارترین تهیه کننده آثار کارگردان فیلم اولی معرفی میکند و یادآور میشود: وقتی شرکت سینمایی ام را در مشهد راه اندازی کردم دغدغه ام جمع کردن بچههای فیلم ساز بود. به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. هنوز هم دفتر من در تهران پاتوق هنرمندان جوانی است که عاشق فیلم سازی هستند.
احمدی ادامه میدهد: من برخلاف برخی تهیه کنندگان تک بعدی نیستم و با شناخت کامل از همه زوایای سینما در این زمینه کار میکنم و صرفا درآمدزایی را درنظر نمیگیرم.
او با تأکید بر اینکه تا الان از هیچ امکان دولتی و رانتی استفاده نکرده است بیان میکند: بخش خصوصی در سینما درحال نابودی است و اگر ما سعی نکنیم این چراغ را روشن نگه داریم راه برای خیلی افراد که میخواهند در سینما کار کنند بسته میشود.
به گفته این سینماگر بسیاری از تهیه کنندگان هدفشان پرورش فرد و ذهن نیست هدف آنها تنها سود و تجارت است آنها نه تنها به این سینما کمک نمیکنند بلکه پایههای آن را لرزان میکنند.
احمدی درباره حضورش در مشهد توضیح میدهد: اواخر دهه شصت آخرین اثرم را در مشهد ساختم که سریالی به نام «نقطه اوج» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور بود، البته تقریبا دو سال پیش به پیشنهاد دوستی قدیمی تصمیم گرفتم فیلم «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی را در مشهد تولید کنم، اما وقتی دیدم سنگ اندازیها برای ساخت فیلم بیشتر شده، پشیمان شدم و فیلم را در همان تهران جلو دوربین بردم. تا اینکه حدود دوماه پیش آقای علی خزاعی فر با من تماس گرفت تا تهیه کنندگی اولین کار سینمایی اش را بپذیرم. از این رو به مشهد آمده ام تا صحبتهای اولیه را انجام دهیم و در صورت فراهم شدن شرایط ساخت فیلم را کلید بزنیم. البته اکنون مشغول ساخت اثری به نام «آقای گل» در شیراز هستم که ابتدا باید مراحل ساخت آن کار به پایان برسد.
او درباره مهاجرت هنرمندان به پایتخت تصریح میکند: متمرکز شدن همه چیز در تهران رویه غلطی است که متأسفانه شکل گرفته و کاری هم نمیشود برای آن انجام داد. اما اگر همه هنرمندانی که در مرکز هستند از زمانی که میتوانند آموخته هایشان را در اختیار دیگران قرار دهند به شهرهایشان برگردند تا گروههای جدیدی را پرورش دهند، اتفاق خوبی رخ خواهد داد.
به نظر احمدی دلایل عملی نشدن این اتفاق باید ریشه یابی شود. به نظر او فردی که از تهران برای فعالیت هنری به شهرستان میآید و با محیط ناآشناست نمیداند حرف چه کسی را قبول کند و دچار سردرگمی میشود درنهایت هم از کار در شهرستان به طورکلی منصرف میشود.
مهدی احمدی با اشاره به ظرفیتهای سینمایی موجود در مشهد یادآور میشود: در بیشتر فیلمهایی که در مشهد جلو دوربین میرود جاذبههای فرهنگی، تاریخی، هویتی و گردشگری مشهد مدنظر قرار نمیگیرد.
او بر این باور است فرهنگ بومی و محلی ایران درحال فراموشی است: «همه ما در این فراموشی مقصر هستیم و مسئولان هم توجهی به این اتفاق نمیکنند.
به نظر این تهیه کننده رسانهها باید جاذبههای مشهد را معرفی و هنرمندان را در پایتخت از این داشتهها آگاه کنند تا آنها ترغیب شوند و برای ساخت فیلم به مشهد بیایند.» احمدی با اشاره به جذاب بودن نمایش ظرفیتهای بومی و گردشگری مشهد برای کل ایران بیان میکند: وظیفه سینما نشان دادن نقطههای پنهان فرهنگی و بومی است و با بهره گیری از آن میتوان اطلاعات فرهنگی را تبادل کرد. در واقع آن کسی که در اهواز یا شمال کشور نشسته با دیدن همین فیلمها با آداب و رسوم مشهد و خراسان آشنا میشود.
او همچنین بر ضرورت استفاده از لهجههای مختلف در آثار سینمایی تأکید میکند و میگوید: الان جز برای مسخره کردن از لهجههای محلی در فیلمها استفاده نمیشود، از این رو لهجههای مختلف و فرهنگ بومی سراسر ایران درحال فراموشی و از بین رفتن است. ما باید دوباره و مرحله مرحله این ظرفیتها را معرفی کنیم. این سینماگر همچنین درباره ایجاد یک شهرک سینمایی در مشهد یادآور میشود: یکی از اهداف من این بود که در مشهد شهرک سینمایی احداث کنم، مدتها هم برای آن نامه نگاری کردم، اما این اتفاق محقق نشد.
احمدی بر این باور است که مشهد از لحاظ نیروی انسانی و ظرفیتهای جغرافیایی یک مرکز سینمایی است و از تهران چیزی کم ندارد. او با نام بردن از هنرمندان خراسانی، چون غلام رضا موسوی، ابوالحسن داوودی، فریدون جیرانی و ... که در تهران مشغول فعالیت هستند میگوید: الان تعداد زیادی از عوامل سینمای ایران هنرمندان مشهد و خراسان هستند، پس ما نیرو کم نداریم. اگر بتوانیم این افراد را به مشهد برگردانیم سینماگران دیگری هم به شهرمان خواهند آمد. به گفته احمدی، سینما اقتصاد است و زمانی یک فیلم موفق میشود که پایینترین هزینه تولید را با کسب بیشترین فروش داشته باشد.
مشهد میتواند این امکان را برای هنرمندان فراهم کند. این تهیه کننده درباره چگونگی عملی شدن طرح بازگشت سینماگران به مشهد تصریح میکند: هدفها باید سازمان دهی شود، براین اساس لازم است اول اطلاع رسانی درستی صورت گیرد و دوم مسئولان و آدمهای دل سوزی کارها را در دست بگیرند تا بتوانند این ظرفیتها را کنار هم بیاورند. او یادآور میشود: سینماگران ما از مشهد میروند، چون ستادی نیست که آنها را کنار هم جمع کند. چون همه اهداف ما شخصی شده و به این فکر میکنیم که خودمان چطور جلو برویم نه اینکه چطور گروهی کنارهم رشد کنیم. این نقطه خطر است و تا زمانی که اطلاع رسانی درستی صورت نگیرد وضعیت بدتر هم میشود.
نمایی از فیلم «ارثیه فامیلی» با بازی ساعد هدایتی به کارگردانی
حامدی رضی و تهیهکنندگی مهدی احمدی
مهدی سلوکی و خاطرها حمدی در نمایی از فیلم «دنیای پرامید» به
کارگردانی منوچهر هادی و تهیهکنندگی مهدی احمدی محصول سال ۱۳۹۵
حمیده خیرآبادی و افسانه بایگان در نمایی از فیلم «گرگهای گرسنه»
ساخته سیروس مقدم به تهیهکنندگی و نویسندگی مهدی احمدی
نمایی دیگری از «گرگهای گرسنه» که مهدی صباغی هنرمند مشهدی
یکی از بازیگران اصلی این فیلم است