سرخط خبرها

برخورد شدید با ساخت و ساز پیرامونی

  • کد خبر: ۱۰۱۱
  • ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳
برخورد شدید با ساخت و ساز پیرامونی
شهردار منطقه با تأکید بر تلاش برای جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی خبر داد

فیضی - حاشیه نشینی ریشه در زمان‌های گذشته دارد و در قرن‌های دور نیز وجود داشته است. این پدیده اجتماعی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد. البته حاشیه نشینی در کشورهای توسعه یافته با کشورهای توسعه نیافته تفاوت‌هایی از حیث علل تاریخی به وجود آورنده و نحوه رفتار اجتماعی حاشیه نشینان دارد. تأثیرات پررنگ حاشیه‌نشینی بعد از جنگ جهانی دوم، پس از فروپاشی نظام اقتصادی جهان و افزایش فقر در بیشتر کشورها، تبدیل به معضلی برای برنامه‌ریزی و مدیریت کلان شهر شد.
کشور ایران نیز از حیث حاشیه‌نشینی وضعیت چندان خوشایندی ندارد. طبق نتایج به دست آمده از پژوهش حاشیه‌نشینی مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران، جمعیت حاشیه اطراف 10 شهر بزرگ ایران حدود 3/ 5 میلیون نفر است.

حاشیه‌نشینی در شهرهای ایران اغلب به صورت شهرک‌نشینی در حومه شهرها و همچنین آلونک نشینی دیده می‌شود. شهرک‌های حاشیه‌نشینان در اصل«روستای شهر» یا «شهرک‌های روستا گونه درون شهر» هستند.
درباره علل و عوامل ظهور و پیدایش حاشیه‌نشینی نظرهای گوناگونی در سطوح خرد، میانی و کلان مطرح شده است. نخستین علت این پدیده در سطح کلان را باید ساختاری دانست که ساز و کارهای تبعیض‌آمیز و فقر را بر پایه توزیع غیرعادلانه منابع قدرت، ثروت و درآمد رقم زده است .استفاده از مفاهیم سرمایه انسانی و انزوای اجتماعی برای توصیف وضعیت آن دسته از فقرای شهری که گرفتار چرخه فقر شده‌اند و فاقد سرمایه اجتماعی برون گروهی برای برقراری تعامل با دیگر گروه‌های اجتماعی با وضعیت بهتر هستند، در این سطح می‌گنجد.به طور کلی عللی که در سطح خرد زمینه ساز پیدایش و شکل‌گیری حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی می‌شود، ضعف برنامه‌های بخشی مشخص و مؤثر برای پاسخ‌گویی به نیاز سرپناه اقشار کم درآمد در توزیع جغرافیایی مناسب، پیش‌بینی نشدن فضای مسکونی کافی و مناسب برای اقشار کم درآمد در طرح‌های کالبدی شهری و اعمال استانداردهای خارج از استطاعت برای آن‌ها، دسترسی ناچیز به نظام‌های رسمی اعتباری و وام مسکن برای اقشار کم درآمد، به ویژه شاغلان بخش غیررسمی، وجود گروه‌های نامشروع قدرت و سوداگران زمین باز به موازات اهمال و ناتوانی در نظارت و کنترل ساخت و سازها، به ویژه در فضای بینابینی شهرها، فقدان نهادسازی برای تجهیز و تجمیع منابع اقشار کم درآمد و نبود حمایت است.
حجت فرقانی، شهردار منطقه 3، درباره وظایف شهرداری برای جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی شهرها گفت: شهرداری‌ها با نظارت مستقیم بر ساخت و ساز شهری و حریم آن می‌توانند از رشد ساخت وسازهای غیرمجاز و توسعه حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند.
وی بیان کرد: شهرداری‌ها جایگاه مهمی در انتظام شهری دارند، به ویژه اینکه باید نسبت به ساخت و سازهای تحت نظارت خود در چهارچوب طرح‌های جامع و تفصیلی شهر و هرگونه عملیات خارج از ضوابط شهرسازی حساس باشند.
شهردار منطقه 3 درباره ضرورت‌های رسیدگی به حریم شهری گفت: دامنه نظارت شهرداری تنها به کنترل و نظارت بر ساخت‌وساز در محدوده شهر محدود نیست بلکه درباره حریم شهر نیز مطابق با قانون و تکلیف مرجع قضایی وظایف مشابهی دارند که می‌تواند از ساخت و ‌ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهر‌ها جلوگیری کرد.
وی افزود: از دلایل عمده مورد توجه بر ساخت ‌و ساز در حریم شهر‌ها می‌توان به رعایت توازن شهر‌ها در آینده و حفظ اراضی، باغ‌ها و جنگل‌ها در حریم شهر‌ها اشاره کرد، این نقش برجسته در ماده ۱ قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستا و شهرک مورد تأکید قرار گرفته است.
فرقانی با اعلام اینکه در سه ماهه نخست امسال تعداد 12 ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر شناسایی و پس از دریافت مجوز قضایی با آن برخورد شده است، گفت: افزون بر این موارد که عموماً در محدوده بولوار شهید کشمیری و ناحیه منفصل قرقی بوده است، یک مزرعه خشخاش نیز در حریم منطقه3 شناسایی و به وسیله اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها منهدم شد.شهردار منطقه3 مشهد در پایان با اعلام اینکه برخورد شدید با ساخت و ساز پیرامونی شهر ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد بدون کمترین کوتاهی به اعمال قانون در حریم شهر اقدام کنیم تا آیندگان درگیر معضلات کنونی موجود در حاشیه شهر مشهد نباشند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->