بازی قلعه‌نویی با اسم قطبی| سرگیجه در تیم ملی حمایت عجیب صادقی از نکونام+ ویدیو| ۵ سال بماند قهرمان آسیا می‌شویم! آغازبه‌کار استقلال ب!| برنامه‌های جدید خلیج فارس برای آبی‌ها بیانیه باشگاه پرسپولیس درباره توهین به بانوان در بازی مقابل سپاهان آتیلا حجازی: به خاطر استقلال به ایران برگشتم زردکانلو: رئیس هیئت فوتبال هیچ دستاوری جز نابودی در فوتبال خراسان نداشته است | وای به حال فوتبال ایران با چنین مدیرانی! سوپرگل شهاب زاهدی از فاصله ۷۰ متری + فیلم حجازی سرپرست استقلال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد
سرخط خبرها

شرایط آمار و آنالیز در فدراسیون بسکتبال تغییر خواهد کرد؟

  • کد خبر: ۱۰۱۹۸۱
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
شرایط آمار و آنالیز در فدراسیون بسکتبال تغییر خواهد کرد؟
آمار در بسکتبال یک بخش بسیار مهم و ارزشمند است، اما این هم اشتباه است که از یک آمارگیر به عنوان آنالیزور استفاده شود.

علیرضا امیری/شهرآرانیوز، در سال‌های گذشته بخش آمار و آنالیز در بسکتبال متاسفانه شرایط  خوبی نداشته و مشکل اصلی هم به این برمی گردد که هیچ فردی در جایگاه خودش نبوده است. در بسکتبال روز دنیا آنالیزور جایگاه مهمی درتیم‌ها دارد، اما در ایران هنوز هیچ منبع، کلاس و دوره‌ای برای آنالیز نداریم و از آمارگیر‌ها به عنوان آنالیزور استفاده می‌کنند که همین اتفاق بار‌ها به تیم‌های لیگ و حتی تیم‌های ملی آسیب رسانده است.

بهترین راه برای پیشرفت در آمار و آنالیز چیست؟
بدون شک در وهله نخست باید کمیته آمار به کمیته آمار و آنالیز تغییر پیدا کند و از آمارگیر‌های لیگ در جایگاه آمار استفاده شود نه آنالیز و برای آمارگیر‌ها شرایط بهتری را مهیا کنند تا نگاه سطی نداشته باشند. آنالیزور‌ها هم باید دوره‌های مخصوص را بگذارند تا این اتفاق مهم باعث شود بسکتبال ایران هم همانند دیگر کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته در مسیر پیشرفت حرکت کند.
آنالیز، تبدیل بسکتبال به قسمت‌های کوچکتر برای فهم بازی خود و تیم حریف است. یعنی تجزیه و تحلیل داده‌ها نه صرفاً اتکاء به داده‌ها❗️
اتفاقی که می تواند باعث رشد بسکتبال در این قسمت شود این نکته است که کمیته آمار را تبدیل به کمیته آمار و آنالیز کنیم و یا یک بخش جداگانه برای آنالیز طراحی کنیم تا از هرکدام از این افراد در جایگاه خود استفاده شود. آمار در بسکتبال یک بخش بسیار مهم و ارزشمند است، اما این اشتباه است که از یک آمارگیر به عنوان آنالیزور استفاده شود، به دلیل اینکه وظایف هر کدام از این افراد بسیار متفاوت است.

تفاوت آمارگیر و آنالیزور چیست؟
آنالیزورها:
۱-بسکتبال زیاد می‌بینند.
۲-با سیستم‌های دفاع و حمله بسکتبال آشنایی دارند.
۳-آنالیز فردی بازیکنان را بلدند.
۴-دوره‌های مربیگری بیشتری را گذراندند.
۵-نوشتن مطالب بسکتبال را بلدند، تحلیل می‌کنند و به قول معروف «دست به قلم» دارند.
۶-▫️اطلاعات‌شان مهم و کاربردی است.
۷-امینِ سرمربی و امانتدار تیم هستند.
۸-▫️تیم‌ها باید حداقل یک یا دو آنالیزور داشته باشند.
۹-آنالیزور‌ها با تجربه‌ای که کسب می‌کنند، در آینده می‌توانند کمک مربی و سرمربی شوند.
۱۰- با مشخصات فردی بازیکنان لیگ‌ها آشنا هستند.
۱۱-برای به روز بودن، کتاب‌های مربیگری را مطالعه می‌کنند.

آمارگیرها:
۱-در تمامی لیگ‌ها (لیگ برتر) آمارگیر‌ها تحت نظر فدراسیون بسکتبال هستند تا آمار بازی را در اختیار رسانه‌ها و سرمربیان تیم‌ها قرار دهند.
۲-آن‌ها ممکن است عضوی از تیم نباشند.
۳-آمارگیر‌ها به نرم افزار آمار آشنایی دارند نه تحلیل بازی‌ها و فقط آمار فردی بازیکنان را در نرم افزار وارد می‌کنند. (با در نظر گرفتن استثنائات و تخصص برخی افراد در هر دو زمینه).
۴-استفاده از یک نفر برای آمار و آنالیز در یک تیم منطقی به نظر نمی‌آید و تیم‌ها نباید از آمارگیر به عنوان آنالیزور در کنار مربیان خود استفاده کنند، چون اشتباه محض است.

شرایطی که برای آنالیزور‌ها مهم است
اگر بخواهیم در رابطه با عملکرد و شرایط آنالیزور‌ها صحبت کنیم، بهتر است به کشور آلمان نگاهی داشته باشیم، آلمان که در گذشته بسکتبال پیشرفته‌ای نداشت در سال‌های اخیر رشد فوق العاده ای داشته‌ و در میادین مهم موفق ظاهر شدند. اما آنالیزور‌ها در تیم ملی و تیم‌های باشگاهی آلمان چه نقشی دارند؟ در آلمان به جز آنالیزوری که بر روی نیمکت می‌نشیند، چندین آنالیزور در سکو‌ها حضور دارند و بازی را زیر نظر می گیرند. دیگر نکته مهم در این کشور، نقش مهم آنالیزور‌ها در بین دونیمه است، نیمی از وقت استراحت را مربی صحبت می‌کند و نیمی دیگر از آن را آنالیزور با لحنی شیوا و کلماتی فنی‌تر با بازیکنان گفتگو می کند تا بتواند اثر بخشی بیشتری داشته باشد و آنها را در جریان ضعف ها و قوت های تیم خود و حریف قرار دهد.

و اما آنالیزور‌ها در بسکتبال روز دنیا چه شرایطی دارند؟
۱. یک آنالیزور باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد.
۲. انالیزور باید به سیستم عامل‌های مختلف لپ تاپ مسلط باشد.
۳. آشنایی با به روز‌ترین اصطلاحات فنی بسکتبال.
۴. آشنایی به سیستم‌های دفاعی و حمله.
۵. آگاهی نسبی به آمارگیری دستی و برنامه‌های مرتبط با آمار تا بتواند آن‌ها را مطالعه کند.
۶. آشنایی با بازیکنان تیم خودش، تاب تواند تغییرات لازم را در تمرین و زمان مسابقه انجام دهد.
۷. آشنایی با تمامی بازیکنان لیگ، یک آنالیزور باید حتی بداند که بازیکنان تیم‌های حریف drive بهتری دارند یا شوت بهتری و حتی دست چپ هستند یا دست راست.
۸. قلم داشتن یک آنالیزور فوق العاده مهم است، یک آنالیزور باید دست به قلم باشد و بتواند نکات فنی را مکتوب کند.
۹. بیان شیرین و جذاب برای بازیکنان بسیار مهم است، بنابراین هر آنالیزور باید بتواند سخنران خوبی در تمرینات و زمان‌های استراحت باشد.
۱۰. توانایی کات و میکس کردن فیلم دیگر نکته‌ای است که یک آنالیزور باید مهارت آن را داشته باشد.
۱۱. قدرت تغییر دادن سیستم در زمان مسابقه و تذکر‌های مناسب به سرمربی نیز یک آیتم مهم برای آنالیزور محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->