نشنال اینترست: تجربه افغانستان نشان داد که آمریکا باید از دموکراسی‌سازی بپرهیزد الزام دریافت برگه تثبیت هویت برای مهاجران افغانستانی لغو شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) وقوع آتش سوزی گسترده در بازاری در غرب کابل (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) خلاصه بازی آریا فورج و پیروزی در لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) خلاصه بازی صداقت کابل و نورزاد نیمروز در لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) نتیجه دیدار‌های روز دوم از هفته اول چهارمین لیگ برتر فوتسال افغانستان هفته اول لیگ برتر فوتسال افغانستان | آغاز پرقدرت نماینده نیمروز با پیروزی دربرابر صداقت + نتایج روز اول تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال افغانستان به تاجیکستان رفت طالبان از اقامه نماز عید قربان به امامت ملاهبت‌الله در قندهار خبرداد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تاریخ و ساعت دیدار صداقت کابل و نورزاد نیمروز در لیگ برتر فوتسال افغانستان مهران غلامی، بازیکن تیم ملی فوتسال افغانستان، راهی لیگ برتر اسپانیا شد به دستور رهبر طالبان، باغ‌وحش کابل به خارج شهر منتقل می‌شود وزیر صمت: مذاکراتی با افغانستان برای تهاتر سنگ آهن با شمش صورت گرفته است نماینده مردم خواف در مجلس از اختصاص هزار میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های مرز شمتیغ خبر داد مدیرعامل راه‌آهن از راه‌اندازی اولین قطار مسافربری مشهد_ هرات در آینده نزدیک خبر داد طالبان به‌مناسبت عید قربان، ۴ روز تعطیلی عمومی اعلام کردند رئیس مرکز امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور: ما می‌گوییم آن‌هایی که قانونی‌اند، بمانند روزانه ۸۰۰ تُن کالا از مرز ماهیرود به افغانستان صادر می‌شود مهاجرستیزی در جامعه ایران عمومیت ندارد | نگاه به مهاجران قانونی ظرفیت‌محور نیست
سرخط خبرها

کنسرت هنرمندان افغانستان در حوزه هنری تهران

  • کد خبر: ۱۰۲۰۷۳
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کنسرت هنرمندان افغانستان در حوزه هنری تهران
تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران در قالب گروه قوالی «نجم‌الدین» روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کنسرتی را برگزار می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گروه قوالی «نجم‌الدین» به خوانندگی آصف حبیبی، جواد تابش و عبدالقادر عزیزی که طی ماه‌های اخیر در قالب حضور تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، طی روزهای پنجشنبه بیست و ششم و جمعه بیست و هفتم اسفند ماه کنسرت‌هایی را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهند کرد.

اینجا ببینید:

«لاله آزاد»، «مجنون تو»، «بی تو هر جمعه»، «چرا نمی‌آیی»، «باد زانو می‌زند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور می‌رقصد»، «می‌چرخد»، «هر کجا مرز کشیدند» قطعاتی هستند که به احتمال فراوان در این کنسرت اجرا می‌شوند.

آصف حبیبی از خوانندگان برجسته موسیقی افغانستان است که در این کشور به «بلبل هرات» شهرت دارد. ضمن اینکه جواد تابش نیز از شاگردان الطاف حسین قوال شناخته شده دنیای موسیقی است. عبدالقادر عزیزی نیز از جمله هنرمندان شناخته شده این عرصه است که در قالب همیار آیین قوالی با این مجموعه همکاری می‌کند.

گروه قوالی نجم‌الدین که طی ماه‌های اخیر به واسطه حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری و سرپرستی هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی اقوام مشغول تولید و ضبط آثار متعددی در حوزه‌هایی نظیر «مناقب خوانی مهدوی» است، در جریان برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز به اجرای برنامه پرداخته بود.

گروه «قوالی نجم‌الدین» در این کنسرت تلاش کرد تا با تلفیق متن‌های شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی با آوازهای هراتی به تجربه جدیدی دست پیدا کند تا به این بهانه موضوع گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

هوشنگ جاوید چندی پیش درباره ویژگی‌های این گروه موسیقایی گفته بود: «این پروژه برای اولین بار است که در حال تجربه شدن است و مشتمل بر آثاری در حوزه قوالی و آوازهای هراتی است که من آن را بر اساس حوصله کم مخاطبان امروز جامعه به ویژه مخاطبان عام و جوانان تنظیم کردم. تنظیمی که بسیار کار سختی برایم بود و من تلاش کردم آن را با شعر شاعران مختلف معاصر ترکیب کنم که دربرگیرنده ارزش‌های عرفانی و معنوی و عاشقانه‌ای است که بسیار می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. آنچه در این پروژه صورت گرفته، انتخاب آثار موسیقایی مختلف در حوزه قوالی و مناقب خوانی روی راگ های مختلف قوالی است که می‌توان گفت دربرگیرنده تجربه‌های بسیار متفاوتی در این حوزه است و امیدوارم شرایط به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که بتواند مورد توجه شنوندگان باشد.»

قوالی یکی از گونه‌های مرتبط با موسیقی عرفانی است که به نوعی با عبادت آمیخته و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آن گونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاه‌های صوفیان اجرا می‌شده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->