افزایش چشمگیر آلاینده‌ها در مشهد | هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۳ دی ۱۴۰۳) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان کلانشهر مشهد صادر شد | مشهدی‌ها ماسک تنفسی بزنند (۳ دی ۱۴۰۳) «کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس
سرخط خبرها

ساختار جهان‌شهر و تراز زائرپذیری بین‌المللی

  • کد خبر: ۱۰۲۴۸۷
  • ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
ساختار جهان‌شهر و تراز زائرپذیری بین‌المللی
مهدی ابراهیمی - معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد مقدس

«مهمان حبیب خداست» گزاره مشترک در آیین‌های اجتماعی «مهمان‌پذیری» ایرانیان است. تکریم مهمان، تعارف‌ها و محبت‌های کلامی و رفتاری مردم ایران در برابر مهمان و زائر زبانزد گردشگران و زائران خارجی است و در خاطرات آنان نیز بازتاب وسیعی یافته است. در فرهنگ ایرانیان حتی در روستا‌ها خانه‌ای برای درراه‌ماندگان یا دوره‌گرد‌ها ساخته شده است تا آنان شب‌ها بی‌سرپناه نباشند.

یا در برخی روستا‌ها مردم سهمی از آرد، نان یا گوشت را به بزرگ روستا واگذار می‌کردند تا در میزبانی از مهمان‌های غریبه که عمدتا برای تبلیغ دینی یا تأمین کالا‌ها به روستا می‌آمدند، مشارکت کنند.

بنابراین، فرهنگ میزبانی و مهمان‌نوازی در بین ایرانیان نهادینه شده و از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. در سطح خرد و فردی به‌ویژه در مشهد فرهنگ میزبانی و مهمان‌نوازی و زائرپذیری، علاوه بر پیشینه فرهنگ ایرانی به‌واسطه اتصال به دستگاه معنوی حضرت‌رضا (ع) از قداست و معنویت نیز برخوردار است. چه آنکه روابط اجتماعی مشهدی‌ها با بسیاری از ایرانیان و زائران سایر کشور‌ها با ازدواج‌ها، رفت‌وآمد‌ها و... عمیق‌تر هم شده است.

بنابراین، فرهنگ میزبانی و زائرپذیری در ارتباط با ایرانیان کمتر گرفتار آشفتگی‌های کلان است. اما آیا سازمان‌ها و نهاد‌ها در قواعد جهان‌شهری و میزبانی از زائران یا گردشگران بین‌المللی هنجارسازی کرده‌اند یا قواعدی در سطح شهری بین‌المللی را ترسیم و تبیین کرده‌اند.

نگاهی به آسیب‌های ارتباطی بین زائران سایر کشور‌ها در مشهد و گاه‌وبیگاه درگیری‌ها و تنش‌ها بین کسانی که خدماتی مانند سلامت، تفریح، غذا، حمل‌ونقل و... ارائه می‌کنند، نشان می‌دهد. در سطح سازمان‌ها و نهاد‌ها کم‌وبیش زمینه برای آسیب‌های بیشتر در صورت زائرپذیری بیشتر فراهم است.

تدوین درس‌نامه‌ها (آموزش‌های غیررسمی) در مهدکودک‌ها و آموزش‌وپرورش برای کودکان و دانش‌آموزان نقشی مؤثر برای آماده‌سازی تربیتی و آموزش رفتار‌های اجتماعی در یک جهان‌شهر زائرپذیر دارد. همه مجاوران و خادمان حضرت امام‌رضا (ع) مستقیم یا غیرمستقیم با زائران سایر کشور‌ها در ارتباط‌اند.

اصناف و کسبه، مراکز بهداشتی و درمانی، بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، خدمات تفریحی و سیاحتی و همه ساختار شهر نیازمند بازطراحی عالمانه برای قاعده‌سازی در ارتباط با زائران بین‌المللی مشهد هستند.

صاحب‌نظران بر این باورند که مشهد رسانه است. همه تعاملات و ارتباطات فردی و ساختاریافته در مشهد، از ابتدای ورود تا خروج زائر به‌مثابه «محصول فرهنگی» به خارج از کشور به‌ویژه کشور‌های اسلامی صادر می‌شود.

در افق تمدن نوین اسلامی، مشهد نقشی مهم دارد و زائر مشهد بیش از آنکه شیفته جذابیت‌های ساختار توسعه‌یافته شهری مانند برج‌ها و مال‌ها و... باشد، تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی در ارتباطات عاطفی و انسانی جهان‌شهر برکت و کرامت است.

اینکه در افق تمدنی، مشهد تا چه میزان آمادگی انسانی و ساختاری در پذیرش میلیون‌ها زائر بین‌المللی را دارد، نیازمند پژوهش‌های مؤثر وکاربردی است. این مهم را می‌توان در تابلو‌های راهنمای زائر یا ایستگاه‌های زائر، زبان ارتباطی ساختار شهر، نشانه‌سازی‌ها و... هدف‌گذاری عملیاتی و مهم‌تر برای مردم نیز از طریق آموزش‌های غیررسمی فرهنگ‌سازی کرد. تشکل‌های مردمی، بخش خصوصی و نهاد‌های متوسط در این بین نقشی مؤثرتر خواهند داشت.

البته یکی از آسیب‌ها در نگاه سازمان‌ها و نهاد‌ها به زائر، نگاه صرفا اقتصادی است. ایجاد وی‌آی‌پی‌ها در بیمارستان‌ها یا برخی مراکز خدماتی، غیرمستقیم زائر را صرفا با دلار تعریف می‌کند و این فرهنگ غلط اقتصادمحور به زائر، متأسفانه به کسانی که با زائر سایر کشور‌ها ارتباط دارند، سرریز می‌شود.

حضور زائر و گردشگر در مشهد فرصتی اقتصادی است، اما آداب میزبانی متأثر از فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی و «زیارت ناب و دل‌چسب» مهم‌ترین سوغاتی است که او به کشورش خواهد برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->