سرخط خبرها

محدودیت در منابع حوزه کودکان

  • کد خبر: ۱۰۲۹۶
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
محدودیت در منابع حوزه کودکان
مسئول کتابخانه دکتر عباس حری از دغدغه‌هایش می‌گوید
هانیه فیاض - در حوالی خیابان مطهری شمالی ۶۶ واقع در محله هدایت ساختمان یک کتابخانه بنا شده است. کتابخانه‌ای که  در سال ۱۳۹۲ به پاسداشت یک عمر تلاش بی‌وقفه دکتر عباس حری در حوزه کتابداری و کتابخانه‌های عمومی به نام او نام‌گذاری شد. دکتر حری، اندیشمندی توانا در حوزه آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران بود و طی ۳۹ سال فعالیت به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تولید و پرورش نیروی انسانی در این حوزه پرداخت. او یکی از بزرگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود. زمین کتابخانه، اهدایی شهرداری منطقه ۲ است که با همکاری اداره اتباع و نهاد کتابخانه‌های عمومی تأسیس و به بهره‌برداری رسیده است.

ارتقای سطح تفکر و آگاهی
 وجیهه حسینی، مسئول این کتابخانه متولد سال ۱۳۶۳، دارای دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود و از تیرماه سال گذشته در کتابخانه حری فعالیت می‌کند. او می‌گوید: مطالعه و کتاب‌خوانی سطح تفکر و آگاهی را افزایش می‌دهد و مراجعه به کتابخانه زمینه و بستری فراهم می‌کند که افراد بدون خریداری کتاب و صرف هزینه در همه موضوع‌ها به منابع دسترسی داشته باشند.
او درباره محله هدایت هم می‌گوید: این محله به دلیل اینکه آپارتمان‌های زیادی دارد، دارای جمعیت بسیاری است و همین تجمع افراد در محله، ظرفیت انجام امور فرهنگی را دارد. به عنوان نمونه به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی، ما عضویت رایگان برای علاقه‌مندان به این حوزه داشتیم که با استقبال فراوان مردم مواجه شدیم و حدود ۲۵۰ نفر عضویت پذیرفتیم. از طرفی این محله دارای مدارس بسیاری است، به همین دلیل از مراکز فرهنگی مثل کتابخانه به خوبی استقبال می‌شود. بیشتر کتابخانه‌های عمومی حداکثر تا ساعت ۱۹ فعالیت دارند، اما ما به دلیل تقاضای اعضا درخواست دادیم که تا ساعت ۲۱ خدمت‌رسانی داشته باشیم. خوشبختانه سالن‌های مطالعه و بخش امانت این کتابخانه همیشه شلوغ و پرطرفدار است.
حسینی در توضیح جزئیات کتابخانه ادامه می‌دهد: این کتابخانه ۳ هزار و ۴۰۰ نفر عضو دارد که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ عضو آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. در تمام حوزه‌ها  در ۳ بخش کودک، نوجوان و بزرگسال کتاب داریم. ما  در بخش مخزن بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ عنوان، در بخش کودک ۳ هزار و ۳۰۰ عنوان، در بخش کمک درسی ۳ هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب داریم. همچنین ۳۳۵ عنوان کتاب دیداری و شنیداری، ۲۰ عنوان نشریه و ۴ عنوان روزنامه در این کتابخانه موجود بود که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. نشریات این کتابخانه مخصوص مطالعه هستند و امانت داده نمی‌شوند. این نشریات با ۲۰ عنوان در قالب ماهنامه، دوهفته‌نامه و هفته‌نامه مانند آشپزباشی، مجله ماشین، نجوم و ... در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همچنین اعضا می‌توانند از ۴ عنوان روزنامه شهرآرا، خراسان، صبح امروز و قدس نیز به صورت روزانه استفاده کنند. منابع دیداری-شنیداری نیز شامل سی‌دی‌های آموزشی و سرگرمی هم داریم که  امکان امانت دادن به اعضا را داریم.

اعضای کتابخانه فعال هستند
او با بیان اینکه هر کتاب به مدت ۲ هفته به اعضا امانت داده می‌شود، بیان می‌کند: به طور متوسط ماهیانه حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کتاب به اعضا امانت داده می‌شود. اکنون تعداد اعضای این مجموعه ۳ هزارو ۴۱۰ نفر است که همگی فعال هستند به طوری که کتب را سریع جابه‌جا می‌کنند. شرایط عضویت در کتابخانه نیز به این صورت است که فرم مربوط از سوی متقاضی پُر و یک قطعه عکس هم از او دریافت می‌شود. حق عضویت سالانه در کتابخانه برای افراد زیر ۸ سال، مبلغ ۱۰۰۰ تومان، نوجوانان تا ۱۴ سال مبلغ ۲۵۰۰ تومان و برای بزرگ‌سالان مبلغ ۴۰۰۰ تومان است.
مسئول کتابخانه دکتر عباس حری می‌افزاید: این کتابخانه افزون بر سالن غرفه‌های کتاب، ۲ سالن مطالعه مجزا ویژه بانوان و آقایان نیز دارد. همچنین فضایی هم برای سرگرمی و بازی کودکان در نظر گرفته شده و بخش دیگری هم برای مطالعه آزاد دانش‌آموزان تعبیه شده است.
او به فعالیت‌های فرهنگی-هنری کتابخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حوزه کودک برنامه قصه‌گویی برای کودکان زیر ۷ سال را داریم که چهارشنبه‌ها ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. روز‌های سه‌شنبه ساعت ۱۱ نشست کتاب‌خوان را داریم که هر هفته دانش‌آموزان دور هم جمع می‌شوند و کتابی که مطالعه کرده‌اند به دوستان خود معرفی می‌کنند و به صورت مختصر بخش‌هایی از آن را توضیح می‌دهند. متناسب با فصول سال هم کلاس‌های متنوعی برگزار می‌کنیم. به عنوان مثال در تابستان امسال کلاس‌های آموزشی خوش‌نویسی و نقاشی به صورت رایگان در این مرکز برگزار شد. این کلاس‌ها بنابر تقاضای اعضا و برای همه رده‌های سنی برنامه‌ریزی می‌شوند. حسینی در ادامه بیان می‌کند: یکی دیگر از خدماتی که در این کتابخانه عرضه می‌شود، ارائه مشاوره اطلاعاتی به اعضاست که آن‌ها را در یافتن منبع مناسب با موضوع خودشان راهنمایی می‌کند.
او خاطرنشان می‌کند: امسال جذب کمک‌های خیران را برای توسعه منابع کتابخانه داشتیم که تابستان سال جاری، مبلغ ۳ میلیون تومان پول جمع‌آوری و کتب کمک‌درسی نظام جدید کنکور خریداری شد. ناگفته نماند در نمایشگاه کتاب آبان ماه که در مشهد برگزار شد، انتشارات قلم‌چی کتاب‌های کمک‌درسی با ارزش ۸۰۰ هزار تومان به این کتابخانه اهدا کرد که بدین گونه مجموعه کتب کمک درسی کتابخانه کامل شد.
مسئول کتابخانه دکتر عباس حری در پایان به برخی از مشکلات کتابخانه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: کمبود نیروی انسانی در مجموعه، فرسودگی اسباب‌بازی‌های بخش کودکان، محدودیت منابع حوزه کودک و کمبود کتب کمک‌درسی نسبت به اعضای موجود از مهم‌ترین معضلات پیش‌رو است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->