کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
صدای مشاور

مهریه شامل اموال قابل تملک است

  • کد خبر: ۱۰۳۷۲
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
مهریه شامل اموال قابل تملک است
سـتون صـدای مـشـاور جــایی بــرای بیــان پرسـش‌ها و مـشکلات حـقوقی شـما شهـروندان است که می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید و پاسخ سؤالات خود را از قضات دادگستری، وکلا و کارشناسان حقوقی دریافت کنید.
پیامک:
۳۰۰۰۷۲۸۹
تلفن:
۵-۳۷۲۸۸۸۸۱-۰۵۱
پیام رسان:
۰۹۱۵۴۲۹۴۵۸۰
شهروندان گرامی با هدف پیگیری دقیق و سریع مسائل مطرح شده، لطفا آدرس و اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهید.

محمدجواد ابوعطا - امروز پرونده‌های طلاق بیشتر از همیشه در محاکم قضایی در جریان است، اقداماتی همچون ارجاع به مشاور و شورای حل اختلاف هم نتوانسته آنچنان کارساز باشد. شاید یک جابه‌جایی در مشاوره‌ها به پیش از ازدواج بتواند در این باره مؤثر واقع شود، البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده، اما این طرح‌ها هنوز در اول راه هستند و تا رسیدن به نتیجه لازم، زمان زیادی را می‌طلبد. با وجود تمام اقداماتی که برای کاهش طلاق در کشور انجام شده، فرایند طلاق یکی از پرچالش‌ترین و سؤال‌برانگیزترین مسائلی است که شهروندان با آن رو به رو هستند. حسن سعیدی، وکیل پایه یک دادگستری به پرسش‌های پرتکرار شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

۹۹۴...۰۹۱۵// برای گرفتن طلاق توافقی دختر زیر ۱۸ سال آیا اجازه پدر لازم هست؟
طلاق یک امر غیرمالی بوده و حق و حقوقی مانند مهریه که معمولا زوجه می‌بخشد مالی است. همچنین در طلاق توافقی معمولاً مهریه و حق و حقوقات دیگر بخشیده می‌شود و به ازای آن مرد وکالت در طلاق را به زن می‌دهد. با توجه به اینکه زوجه هنوز رشید محسوب نمی‌شود و به سن ۱۸ سال تمام نرسیده، اجازه پدر در اینجا لازم است مگر اینکه قبلا حکم رشد دختر اخذ شده باشد. اما خود طلاق، چون غیرمالی بوده نیازی به رشد دختر نیست.
۱۹۰...۰۹۱۵// آیا دختری می‌تواند ازدواج سابق مردی که قصد ازدواج با او را دارد از خانواده‌اش پنهان کند و اگر از محضردار درخواست شود تا این موضوع را به خانواده دختر منتقل نکند قانونی است؟
ازدواج یک امر شخصی است و برای وقوع آن طبق ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی با ایجاب و قبول به الفاظی که دلالت بر قصد ازدواج باشد، واقع می‌شود. اگر زن از این موضوع اطلاع داشته و موافق آن باشد، همین موضوع برای ازدواج کافی است و پنهان کردن این موضوع از خانواده خود هیچ ایرادی ندارد و بیان نکردن آن از سوی محضردار هم مانعی ندارد.
۰۳۰...۰۹۱۵// آیا براساس قانون زنی که شوهرش مدت‌ها ناپدید شده است می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد؟
طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی اگر شخصی ۴ سال تمام غایب باشد زن می‌تواند تقاضای طلاق کند که در این صورت حاکم او را طلاق می‌دهد و تا زمانی که زن طلاق غیابی خود را نگرفته است همچنان همسر مرد محسوب می‌شود و نمی‌تواند ازدواج کند. پس باید ابتدا درباره طلاق خود اقدام کند و بعد از آن ازدواج کند. البته قبل از ۴ سال هم با اثبات عسر و حرج زن، می‌شود به طلاق اقدام کرد.
۰۷۷...۰۹۳۵// آیا مهریه زن می‌تواند اموال منقول و غیرمنقول مرد باشد؟
طبق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی هر چیزی که مالیت داشته و قابل تملک باشد می‌توان مهر کرد. پس هم اموال منقول و هم غیرمنقول را می‌توان به عنوان مهریه قرار داد به شرط مالیت داشتن آن، مثل زمین و آپارتمان. البته در مورد اموال غیرمنقول مانند خانه ابتدا بهتر است که نسبت به ثبت آن در دفتر اسناد رسمی هم اقدام شود و به درج آن در سند ازدواج اکتفا نشود.
۴۲۵...۰۹۰۲// زوجی کودکی را به سرپرستی گرفته‌اند و اسم طفل در شناسنامه والدین سببی درج شده است، اما اکنون هردو فوت شده‌اند، فرزندخوانده چگونه می‌تواند اقدام به انحصار وراثت کند و اموال سرپرستان او به چه کسی ارث می‌رسد؟ سهم فرزند خوانده از والدین چقدر است؟
موجب ارث دو امر نسب و سبب است، یعنی یا خونی باشد و یا زن و شوهری. سرپرستی از موارد سببی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین فرد تحت سرپرستی یا همان فرزندخوانده ارث نمی‌برد. اما قانون‌گذار در سال ۱۳۹۲ برای حمایت چنین افرادی موارد حمایتی را تعیین کرده است، مانند ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست که بیان داشته درخواست کننده سرپرستی باید بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند و همچنین طبق ماده ۱۵ آن، درخواست کننده باید متعهد شود که تمام هزینه‌های مربوط به نگهداری و تربیت و تحصیل این افراد را تأمین کند که این حکم حتی بعد از فوت سرپرست هم جاری است و سرپرست باید خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->