توييت محمدرضا كلائى، شهردار مشهد درباره اهتمام براى آبادانى توس ثبت جهانی توس را با شدت و حدت بیشتری دنبال می‌کنیم/۹۹ درصد از مردم مشهد از وجود بنای هزار ساله کهن دژ بی‌خبر هستند مسیر کهندژ ۴۵ روزه به بهره‌برداری می‌رسد تصویب طرح تفصیلی توس ظرف ۱۴۰ روز آینده افزایش ۶۶ درصدی تماس‌های شهروندان با ۱۳۷ | نظارت بر ساخت‌وسازها، بیشترین درخواست شهروندان از شهرداری بهره‌برداری از ایستگاه آتش‌نشان فداکار، امیرمحمد زارع، در مشهد توزیع ۶ تن تخم مرغ تنظیم بازار در فروشگاه‌های «شهرما» هوای مشهد امروز ۱۹ تیر سالم است الزام «نیم‌بند» | رعایت ناقص الزام استفاده از ماسک در مراکز تجاری مروری بر واقعه خونین مسجد گوهرشاد به روایت شیخ بهلول‌ گنابادی تحول در توس بعد از ۲۴ سال ثمره تلاش‌های مدیریت شهری متعلق به کل نظام و انقلاب است ماجرای خانه‌ای که قرار بود سبز باشد افتتاح سه سطح از چهارسطح تقاطع غیر همسطح آزادگان در ۲۲ بهمن امسال چگونگی نحوه حضور مردم در جلسات علنی شورای شهر مشهد ساماندهی بهره برداری اصناف از پیاده روها و فضاهای شهری صدور۵۶۰ پروانه فعالیت برای آژانس‌های سطح مشهد خان ‌آخر جلو خان | آخرین فاز از پروژه پیشخوان فردوسی به بهره برداری می رسد هوای امروز مشهد ۱۸ تیر سالم است
خبر ویژه

گلایه مردم از کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی در شهر

  • کد خبر: ۱۰۵۷۶
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۲
گلایه مردم از کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی در شهر
نبود سرمایه‌گذار دلیل پراکندگی نامناسب جایگاه‌های سی‌ان‌جی در مشهد است
ساجدی‌نیا - طبیعی است که بعد از افزایش قیمت بنزین جایگاه‌های گاز سی‌ان‌جی شلوغ شوند و خودرو‌های دوگانه‌سوز در صف‌های چند‌کیلومتری بمانند. در این میان برخی افراد که خودرو دوگانه‌سوز خود را تحویل یا تصمیم به استفاده سوخت گاز گرفته‌اند، به دنبال نزدیک‌ترین جایگاه در مسیر رفت وآمد خود هستند که برخی از این درخواست‌ها به شکل پیامک به روزنامه ارسال شده است: «بعد از افزایش قیمت بنزین، صف‌های گاز کیلومتری شده و تعداد جایگاه‌ها خیلی کم است، به‌طوری‌که باید از شرق به غرب رفت تا به یک پمپ برسیم. این در حالی است که سوخت مصرفی به دلیل حجم ترافیک و بُعد مسافت خیلی زود تمام می‌شود. در این میان بعضی نازل‌ها هم خراب شده‌اند و لازم است دوباره تجهیز شوند»، «در یک روز کلی راه رفتم تا به پمپ وحدت سمت رضاییه رسیدم که گفتند خراب است و از آنجا به سمت جایگاه گاز عدالتیان، بعد به میدان انقلاب (آخر ثامن الائمه (ع)) رفتم که متأسفانه نازل‌های آن‌ها هم مشکل داشت. رسانه‌ها این کمبود‌ها را پیگیری کنند»، «در تمام مسیر رفت و برگشت بولوار وکیل‌آباد، بولوار‌احمدآباد، ملک‌آباد، بولوار فردوسی، جانباز و خیام و بسیاری مسیر‌های دیگر حتی یک جایگاه پمپ بنزین و گاز وجود ندارد.» پراکندگی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در شهر موضوعی است که می‌توان با بررسی آن مناطق نیازمند احداث جایگاه سی‌ان‌جی را شناسایی کرد. اکنون در منطقه خراسان رضوی ۱۲۴ جایگاه فراورده مایع و ۱۳۵ جایگاه سی‌ان‌جی وجود دارد که از این تعداد، ۶۴ جایگاه فراورده مایع و ۷۶ جایگاه سی‌ان‌جی در شهر مشهد فعال هستند و خدمات ارائه می‌دهند.

جانمایی جایگاه بر اساس درخواست سرمایه‌گذار
معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان‌رضوی، با بیان اینکه مسئله پراکندگی غیر از جایگاه‌های سی‌ان‌جی درباره جایگاه‌های بنزین نیز صدق می‌کند، می‌گوید: تعریفی از پراکندگی جایگاه‌ها وجود ندارد و احداث آن‌ها در پی درخواست بخش خصوصی صورت می‌پذیرد، درخواست ایجاد جایگاه در کمیته مجاری عرضه -که اعضای آن را مسئولان شرکت فراورده‌های نفتی و نمایندگان استانداری تشکیل می‌دهند- بررسی و در نهایت تصمیم گیری می‌شود که با این احداث موافقت شود یا خیر.
به گفته حسن افتخاری از سال ۹۷ تاکنون ۲۰۱ درخواست احداث در ۲ بخش فراورده مایع و سی ان جی تنها مربوط به ناحیه مرکزی یعنی مشهد، چناران و کلات داشتیم که از این تعداد ۱۱۱ درخواست پذیرفته شده و این در حالی است که بیشتر این درخواست‌ها مربوط به شهر مشهد بوده است. علت رد شدن برخی درخواست‌ها بیشتر به دلیل نقص مدارک و استعلام‌های مربوط بوده است.
افتخاری با تأکید بر اینکه برای شهر مشهد هیچ محدودیتی از نظر ایجاد جایگاه سی ان جی نداریم و چنانچه مدارک و استعلام‌های مورد نیاز کامل باشد، با درخواست مورد نظر موافقت می‌شود، اظهار می‌کند: زمینی که قرار است در آن جایگاه فعال شود، باید به تأیید شورای ترافیک برسد که وضعیت دسترسی آن را تأیید کند از نظر فنی نیز جایگاه‌ها دست کم باید ۲۴ متر عرض ورودی و حداقل ۱۱ متر عمق داشته باشد تا بعد از جانمایی سنسورها، ورود و خروج خودرو‌ها به راحتی امکان پذیر باشد. این حداقل‌ها برای احداث جایگاه تک سکویی است و هر چه وسعت زمین بیشتر از این باشد، بر تعداد سکو‌ها افزوده می‌شود و بی تردید فروش نیز بیشتر
می‌شود. به گفته او، یکی از مهم‌ترین استعلام‌ها مربوط به محیط زیست است که طبق قانون، جایگاه باید دست کم ۲۰ متر از منازل مسکونی فاصله داشته باشد. استعلام از شهرداری هم برای تأیید کاربری انجام می‌شود و استعلام دیگر مربوط به شورای ترافیک است که سهولت رفت و آمد خودرو‌ها را تأیید می‌کند.
همچنین خراسان رضوی از معدود استان‌هایی است که تعداد جایگاه‌های سی ان جی آن از پمپ‌های بنزین بیشتر است و از نظر عرضه سوخت پاک مشکلی ندارد؛ با این حال با درخواست متقاضیان احداث موافقت می‌شود، هرچند در برخی نقاط شهر مانند بولوار‌سجاد و ملک آباد متقاضی برای سرمایه گذاری نیست و در برخی نقاط دیگر هم فروش جایگاه‌ها پایین است. بر این اساس پراکندگی جایگاه‌های سوخت ارتباطی با شرکت ندارد و به درخواست بخش خصوصی بستگی دارد، اما تنها کاری که توانسته ایم انجام دهیم، مذاکره با شهرداری مشهد است که نتیجه آن تعیین ۱۰ نقطه از شهر بوده که قرار شده است شهرداری با بخش خصوصی قرارداد منعقد کند و جایگاه‌های تک سکو بزند. مراحل اولیه احداث این جایگاه‌ها انجام شده و قرارداد با پیمانکار در حال انعقاد است.
به گفته معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی، در بولوار وکیل آباد یک جایگاه در سمت رفت و یکی در سمت برگشت، خیابان صیاد شیرازی، میدان هفت تیر، سرافرازان، بولوار شهید ساجدی، کوهسنگی و ۳ نقطه دیگر که بخش خصوصی کمتر تمایل به سرمایه گذاری داشته، شهرداری رأسا وارد عمل شده است و به این ترتیب تا حدی از بار ترافیکی جایگاه‌های مجاور کاسته خواهد شد و دسترسی‌ها برای رانندگان بهتر می‌شود. او در پاسخ به بعضی گله‌ها از خرابی برخی نازل‌ها نیز می‌گوید:به محض بروز نقص در نازل‌های مورد استفاده در پمپ ها، مسئله در اولین فرصت پیگیری می‌شود و کار‌های لازم برای رفع نقص ایجاد شده صورت می‌گیرد، از آنجا که تمام جایگاه‌ها مربوط به بخش خصوصی هستند، هر چه فروششان بیشتر باشد، بی تردید درآمد بیشتری دارند. این در حالی است که به دلیل فعالیت شبانه روزی جایگاه‎های سی ان جی و فشار وارده، تعداد ۴ نازل دچار مشکل شده است که اکنون درحال رفع نقص آن‌ها هستیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
توجه : نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمیشود.
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}