«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

معرفی اشتراکات فرهنگی کشور‌های همسایه با رویداد بین‌المللی ماه امت + فیلم

  • کد خبر: ۱۰۶۵۷۰
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
معرفی اشتراکات فرهنگی کشور‌های همسایه با رویداد بین‌المللی ماه امت + فیلم
نخستین رویداد بین‌المللی ماه امت با اجرای گروه قوالی پاکستان و یک گروه هنری ایرانی شب گذشته در منطقه گلشهر مشهد با استقبال قابل توجه شهروندان و اهالی این منطقه آغاز به کار کرد.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ همچنین یک نمایشگاه صنایع دستی و غذای محلی افغانستانی جهت رونمایی و نمایش هنر‌های محلی مردم افغان ایجاد شده که در حاشیه این رویداد فعالیت خود را آغاز کرد. سه گروه بین‌المللی فرهنگی و هنری از کشور‌های افغانستان، پاکستان و لبنان به این رویداد فرهنگی دعوت شده‌اند که در کشور‌های خود صاحب سبک بوده و طرفداران خاص خود را دارند.

حسن، جوانی افغانستانی که از ظرفیت نمایشگاه صنایع دستی برای ارائه و نمایش محصولات خود استفاده کرده در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در خصوص برگزاری این رویداد بین‌اللمللی در منطقه گلشهر مشهد گفت: در این نمایشگاه آجیل و لباس محلی مردم افغان را به فروش می‌رسانیم. این نخستین نمایشگاه فرهنگی و هنری است که در مشهد برگزار می‌شود. پس از تحولات افغانستان به مشهد مهاجرت کرده‌ایم که در حال حاضر از این ظرفیت به وجود آمده استفاده کرده و محصولات خود را معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: جای تشکر دارد که زمینه اشتراک‌گذاری و ارائه محصولات مردم افغان را فراهم کرده‌اند. با وجود اینکه نمایشگاه نخستین شب خود را سپری می‌کند، اما باز هم استقبال خیلی خوبی صورت گرفته است. فکر می‌کنم در شب‌های آینده دیگر جای سوزن انداختن در این نمایشگاه و محل برگزاری رویداد‌های هنری نباشد.

جای برگزاری چنین رویداد‌های فرهنگی و هنری در مشهد خالی بود

علی، دیگر تبعه کشور افغانستان که به همراه خانواده خود در این رویداد حضور یافته، در خصوص برگزاری مراسم گروه قوالی پاکستانی‌ها اظهار کرد: به عنوان نخستین رویداد بین‌المللی ماه امت در جهان شهر مشهد، اتفاق جالب و زیبایی رخ داده و با دعوت از کشور‌های مختلف یک ابتکار نو ایجاد شده است. برگزاری چنین فستیوالی در مشهد خالی بود. معمولا چنین فستیوال‌هایی در ماه رمضان در کشور‌های اسلامی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: نگاه بین‌المللی و اسلامی که به اینگونه برنامه‌ها می‌شود، رویداد را زیباتر می‌کند. کشور‌های ایران و افغانستان نگاه امتی و اسلامی به چنین رویداد‌هایی در ماه رمضان دارند. حدود یک هفته است که برای حضور در این مراسم ثبت‌نام کرده بودم و برای آغاز آن لحظه شماری می‌کردم.

رویداد ماه امت همبستگی مردم ایران و افغانستان را بیشتر می‌کند

یک روحانی قمی که روز‌های پایانی ماه رمضان را به مشهد مشرف شده، در خصوص حضورش در این مراسم عنوان کرد: به دعوت دوستانم به این برنامه دعوت شدم. با توجه به شرایطی که میان ایران و افغانستان به وجود آمده، جا داشت که چنین رویدادی در این منطقه افغان‌نشین مشهد برگزار شود.

وی گفت: البته امشب افتتاحیه این برنامه بوده، اما تا کنون که مراسم به خوبی پیش رفته است. دعوت از هنرمندان کشور‌های همسایه ایران که با ما ارتباط فرهنگی دارند اقدام ارزشمندی است. خیلی خوب است که ارتباطات فرهنگی ایران با کشور‌های همسایه خود به خصوص افغانستان افزایش یابد و این اشتراکات نیز به چشم آید. در مسائل فرهنگی اشتراکات زیادی داریم که باید برای مردم ایران هم معرفی شود. برگزاری چنین رویداد‌هایی باعث همبستگی بیشتر میان مردم ایران و افغانستان خواهد شد.

این روحانی خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد در منطقه‌ای که اکثر سکنه آن اهل افغانستان است نشان از توجه بیشتر به مردم افغان در مشهد و ایران دارد، این موضوع خودش یک نکته مثبت است. مردم افغانستان و هنر‌ها و فرهنگ آنان برای ایران ارزشمند است. استقبال بالای اهالی این منطقه نیز نشان می‌دهد که این رویداد برایشان اهمیت داشته و نسبت به همبستگی ایران و افغانستان اهتمام زیادی دارند.

لیدر گروه قوالی پاکستان: اجرا در مشهد یک تجربه شگفت‌انگیز بود

سلطان القادریه، لیدر گروه قوالی پاکستان نیز در مورد حضورش در مشهد و اجرای یک کار هنری در این رویداد افزود: به دعوت امام رضا (ع) به مشهد آمدیم که یک تجربه شگفت‌انگیزی برای ما رقم زده است. با وجود اینکه هنر قوالی برای مردم ایران ناشناخته است انتظار چنین استقبال گسترده‌ای نداشتم. امیدوارم در آینده باز هم در مشهد چنین برنامه‌هایی داشته باشم و کار‌های را برایشان اجرا کنم.

رویداد ماه امت نگاه شهروندان به منطقه گلشهر را تغییر می‌دهد

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در حاشیه این رویداد تصریح کرد: نخستین رویداد بین‌المللی ماه امت به اجرای گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور‌های همسایه در مشهد می‌پردازد. در این رویداد گروه‌های هنری قوالی پاکستان، منقبت‌خوانی افغانستان، گروه سرود حزب‌الله لبنان و گروه‌های هنری ایرانی به اجرا خواهند پرداخت. در کنار گروه‌ها، موضوعات فرهنگی و هنری مردم گلشهر و شهرواندن این منطقه نیز در قالب نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم و شهروندان ما اطلاعات اندکی نسبت به این منطقه و ظرفیت‌های آن دارند. هدف از اجرای این برنامه معرفی ظرفیت‌های مردم و شهروندان این منطقه است. برخی از شهروندان ممکن است به گلشهر به چشم یک منطقه کمتر توسعه یافته نگاه کنند، اما ظرفیت‌های ویژه‌ای در این منطقه وجود دارد که اگر به این ظرفیت‌ها پرداخته شود می‌تواند به یکی از مناطق ارزشمند مشهد تبدیل شود. گلشهر، یکی از مناطقی است که بیشترین تعداد جوان را به خود اختصاص داده است.

توجه شهرداری مشهد به برنامه‌های هویتی، فرهنگی و تاریخی

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: وظیفه داریم زیرساخت حضور گروه‌های مختلف فرهنگی را در مجموعه‌های مختلف شهر فراهم کنیم. یکی از اهداف ما توسعه موضوعات برنامه‌های فرهنگی در فضا‌های مختلف شهری است. به این نوع برنامه‌ها که جنبه هویتی، هنری و تاریخی برای ایران دارند باید بیشتر توجه شود. گروه‌های منقبت‌خوانی افغانستان نیز یک زمانی در ایران فعالیت داشتند و جزو تاریخ ایران محسوب می‌شوند.

گفتنی است که نخستین رویداد بین‌المللی «رمضان، ماه امت» هفتم الی هفدهم اردیبهشت ماه در سالن شهدای مدافع حرم واقع در آوینی (گلشهر) ۵۷ برگزار می‌شود. شهروندان برای حضور در این رویداد می‌توانند عدد ۸ را به ۱۰۰۰۱۰۸ پیامک کنند یا در سامانه ثبت‌نام کنند. هزینه ثبت‌نام برای بلیت عادی پنج هزار تومان و بلیت ویژه ۲۵هزار تومان است. در این رویداد فرهنگی قرار است که گروه‌های قوالی پاکستان، منقبت‌خوانی افغانستان و یک گروه لبنانی در کنار گروه‌های خراسانی برنامه اجرا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->