علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ در سفر آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مشهد در روز دهم فروردین امسال مصوبات مختلفی برای توسعه و آبادانی مناطق مختلف خراسان رضوی و البته شهر مشهد تصویب شد که یکی از آنها مصوبه مربوط به تأمین مالی قطارشهری مشهد بود هنوز رقم دقیق اعتبارات مربوط به این مصوبات از سوی مسئولان اعلام نشده است، اما مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اعلام کرد که در صورت ابلاغ این مصوبه، هم از محل درآمدهای نفت و هم از محل افزایش انتشار اوراق مشارکت تأمین مالیهای خوبی قرار است به موضوع ساخت خطوط مختلف مترو مشهد اختصاص یابد.
کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا درباره مصوبات سفر رئیس جمهور برای تأمین مالی خطوط قطارشهری مشهد گفت: باتوجه به اینکه هنوز مصوبات این سفر ابلاغ نشده است، نمیتوان اظهارنظر دقیقی کرد، اما در صورتی که تعهدات این سفر ابلاغ و محقق شود، برای ساخت قطارشهری مشهد، هم از طریق بودجه نفتی میتوان تأمین مالی کرد و هم شاهد افزایش اوراق مشارکت خواهیم بود که اگر این اتفاق رخ دهد، در مسیر ساخت قطارشهری میتوان امسال را سالی خوب برای این موضوع پیش بینی کرد.
وی درباره آخرین وضعیت ساخت خطوط قطارشهری مشهد گفت: اکنون دستگاه حفار مستقر در خط چهار قطارشهری فعال است و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ متر عملیات حفاری در منطقه مهر مادر و خواجه ربیع انجام میشود.
وی افزود: از ابتدای سال تا امروز دستگاه حفار ۱۵۰ متر از مسیر را حفاری کرده است. درمجموع ۹۸۳ متر از مسیر خط چهار قطارشهری حفاری شده است. همچنین، تا امروز ۱۲۷ رینگ سگمنت برای این خط تولید شده است.
کیامرز در ادامه به آخرین مراحل عملیات حفاری خط سه قطارشهری مشهد در قسمت شرقی این خط اشاره کرد و گفت: اکنون هزارو ۱۱۹ متر باقی مانده است تا دستگاه حفار خط سه به انتهای مسیر بخش شرقی پروژه یعنی شهرک ابوذر برسد.
البته برنامه ما بر این بود که تا پایان مرداد عملیات حفاری این بخش به پایان برسد تا بتوانیم دستگاه حفار را انتقال دهیم، اما در عمق زمین واقع در میدان صبا به دیواره گرانیتی به طول پنجاه متر برخورد کرده ایم که سرعت حفاری را از روزی دوازده متر به روزی دو متر کاسته است و پس از عبور از این دیواره، عملیات با سرعت بیشتری انجام میشود و به احتمال زیاد تا پایان شهریور عملیات حفاری این قسمت از خط سه به پایان میرسد و دستگاه برای ادامه حفاری این خط به بخش غربی پروژه یعنی امامت منتقل میشود تا فرایند حفاری به سمت بولوار امیریه سرعت بگیرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: در بخش شرقی پروژه اکنون عملیات حفاری دستی در بولوار امیریه و صادقیه درحال انجام است.
کیامرز درباره هسته مرکزی خط سه قطارشهری مشهد نیز گفت: عملیات سازه و معماری ایستگاههای این بخش از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) درحال انجام است. در هسته مرکزی خط سه قطارشهری هفت ایستگاه قرار دارد که عملیات سازه در همه این ایستگاهها درحال انجام است، اما در سه ایستگاه اصلی این بخش از پروژه اقدامات با جدیت بیشتری درحال انجام است. عملیات ساخت ایستگاههای باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا (ع) به مرحله معماری رسیده است، اما ایستگاه میدان شهدا همچنان در مرحله سازهای است.
وی تأکید کرد: برنامه ما این است که ایستگاههای هسته مرکزی خط سه تا پایان سال تمام شود و سال آینده روی معماری ایستگاهها و تأسیسات آن فعال شویم تا بتوانیم این قسمت از خط سه قطارشهری مشهد را برای مهر ۱۴۰۳ آماده بهره برداری کنیم.
وی افزود: شهرداری مشهد نیز امسال بودجه هزارو ۸۰۰ میلیارد تومانی شامل اوراق مشارکت، وام بانکی و تهاتر زمین را در نظر گرفته است.
کیامرز با بیان اینکه اکنون عملیات ساخت قطارشهری با ۶۰ درصد ظرفیت درحال انجام است و برای رسیدن به ظرفیت کامل باید بودجه زیادی تأمین کنیم، تصریح کرد: درباره تأمین واگن هم باتوجه به اینکه واردات واگن ممنوع شده است، لایحهای برای امضای قرارداد تأمین شصت دستگاه واگن خط یک قطارشهری از طریق شرکت مپنا به شورای اسلامی شهر تقدیم کرده ایم که این لایحه در کمیسیونهای تخصصی درحال بررسی است.