واریزی جدید برای مددجویان و معلولان بهزیستی لغو شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اولین مرکز پیش دبستانی ویژه کودکان آسیب بینایی در مشهد افتتاح شد

  • کد خبر: ۱۱۰۲۴۸
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
  • ۱
اولین مرکز پیش دبستانی ویژه کودکان آسیب بینایی در مشهد افتتاح شد
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی از افتتاح اولین پیش‌دبستانی ویژه نوآموزان آسیب‌دیده بینایی کشور در مشهد با به‌روزترین تجهیزات خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد روحانی در خصوص افتتاح اولین مرکز تخصصی دوره پیش‌دبستانی ویژه نوآموزان آسیب‌دیده بینایی بیان کرد: این مرکز، اولین مرکز تخصصی دوره پیش دبستانی ویژه نوآموزان آسیب‌دیده بینایی در کشور است که با به‌روزترین تجهیزات و فضای آموزشی مناسب‌سازی شده، برای نوآموزان آسیب‌دیده بینایی ساخته شده است.

وی ادامه داد: تمامی کلاس‌ها، اتاق‎ها، راهروها، سرویس‌های بهداشتی و حتی آسانسور به صورتی ساخته شده‌است که برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی مناسب باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص هدف این مرکز اظهار کرد: هدف ما در این مرکز این است که مداخله به‌هنگام داشته باشیم؛ یعنی به محض اینکه تشخیص داده‌ شد که کودکی به مشکل بینایی دچار شده‌ است، توسط والدین، متخصص بینایی‌سنجی یا چشم‌پزشک، به این مرکز ارجاع داده‌شود و ما شروع به ارائه خدمات توان‌بخشی ‌کنیم.

روحانی بیان کرد: در این مرکز کودکان از ۹ ماهگی الی ۶ سالگی پذیرش می‌شوند. در کنار مربی و با آموزش‌هایی که به آنها و والدین داده می‌شود، فرآیند توان‌بخشی این کودکان صورت می‌گیرد. ما در این مرکز پزشک هم داریم که هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار، کودکان را مورد چکاپ قرار می‌دهد تا مشکلات کودکان پیشرونده نباشد و به موقع به متخصص بینایی معرفی شوند.

وی ادامه داد: این مرکز اتاق چندحسی دارد که با تحریک سایر حس‌های کودک، چهار حس دیگر تقویت شود.کودکی که کم بیناست با آموزش‌هایی که در این مرکز فرا می‌گیرد، می‌تواند در مدارس عادی شروع به تحصیل کند. در خصوص کودکی که بینایی خود را به طور کامل از دست داده‌ است نیز با تقویت هرچه بیشتر حس لامسه و آشنایی با خط بریل به‌راحتی می‌تواند پایه اول خود را در مدارس استثنایی بگذراند در حالی که سایر کودکان نابینا باید حداقل یکسال زمان را صرف یادگیری خط بریل کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص هزینه خدمات این مرکز گفت: خدمات این مرکز رایگان است و مانند مدرسه، دارای کد پیش‌دبستانی است. والدین فقط حق بیمه کودک و هزینه برخی از وسایل کودک را پرداخت می‎‌کنند. سرویس‌دهی به کودکان تا ۴ سالگی به عهده خود والدین و بالای این سن به عهده مدرسه است که بخشی از هزینه سرویس را والدین و بخش دیگر را دولت پرداخت می‌کند.

روحانی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ نفر نوآموز در این مرکز ثبت‌نام شده‌اند و خَیری که این ساختمان را احداث کرده‌است، پیش‌بینی ۷ کلاس را کرده که هر ۷ کلاس اکنون دایر است. تراکم جمعیت نوآموز تا ۴ سال در هر کلاس،۴ الی ۷ نفر و بالای ۴ سال،  ۶ الی ۱۱ نفر است.

وی تصریح کرد: اتاق کاردرمانی با تجهیزات اختصاصی، اتاق بینایی‌سنجی، اتاق گفتاردرمانی، اتاق بهداشت و اتاق امور دفتری و معلمان نیز در این مرکز وجود دارد که مجهز به تجهیزات چندحسی، تابلوهای حسی، وسایل کمک آموزشی، وسایل بازی کودک و سیستم صوتی شبکه‌ای هستند که هشدارهای مربوطه از این طریق برای کودکان پخش می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص احداث چنین مراکزی برای سایر معلولیت‌ها گفت: سیاست ما این است که برای کودکان پیش‌دبستانی که دارای معلولیت هستند در تمامی گروه‌ها، از این دست موسسات ایجاد شود که مداخله به‌هنگام و آموزش مناسب توسط مربیان متخصص انجام شود.

روحانی ادامه داد: در مشهد دو مرکز تخصصی پیش‌دبستانی ویژه نوآموزان آسیب دیده شنوایی داریم که در این مراکز هم کودکان از ۶ ماهگی در کنار والدین پذیرش می‌شوند و روی تقویت بینایی و سایر حس‌های کودکان کار می‌کنند و بعضی از این کودکان پس از پایان دوره پیش‌دبستانی می‌توانند در کنار کودکان عادی در مدارس حضور پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
0
0
آدرسش کجاس
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->