قتل شرور غرب تهران به دست یک مجرم سابقه دار اعترافات تکان دهنده قاتل چاقوکش کارهای مهمی که باید پس از سرقت گوشی انجام دهید قتل پسر همسایه به خاطر یک دختر ربودن زن جوان از خودروی همسرش +جزییات خودکشی متهم به سرقت از صندوق امانات بانک ملی ۱۲ هزار تماس مزاحمتی با آتش‌نشانی مشهد طی یک ماه! دستگیری پسری که مادرش را به خاطر سرزنش دیگران به قتل رساند + عکس موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد به دام افتاد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد ۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟ انجام مشاوره‌ ژنتیک در مرحله‌ پیش‌ از ازدواج، به همه‌ زوجین توصیه می‌شود درباره لطفعلی خان زند از تاج گذاری تا مرگ | یک تراژدی خون بار در چهار پرده یکی از راه‌های سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شد آیا ضعف در برقراری ارتباط با دیگران سبب جذب همزیستی با حیوانات می­ شود؟ آداب سفر در فصل گرما جزئیات شهریه مدارس؛ شروع از ۱۰ میلیون تومان | شهریه ۲۵ درصد مدارس بالای ۳۰ میلیون تومان ابتلا به کیست مویی در بین مردان شیوع بیشتری دارد  روایت سرزده از اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | رد خون انتشار نمرات دروس تصحیح شده امتحانات نهایی پایه دوازدهم از امروز (۱۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه

  • کد خبر: ۱۱۲۶۵۴
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه
روز ملی گل و گیاه هر سال در تاریخ ۲۵ خرداد ماه مصادف با ۱۵ ژوئن و روز جهانی گل و گیاه، با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ نگهداری و استفاده درست از گل‌ها وگیاهان برگزار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، از آن جایی که فواید نگهداری گل و گیاه در پژوهش‌های بسیار زیاد علمی اثبات شده است و هر یک از این تحقیقات تصدیق می‌کنند که گیاهان می‌توانند به بهبود زندگی افراد کمک شایانی داشته باشند. با دانستن این فواید هر یک از ما قصد می‌کنیم که در خانه خود مخصوصا اکنون که خانه‌ها بیشتر به شکل اپارتمانی و به دور از حیاط و گل و گیاهان است در منزل مان گیاهانی خانگی را خریداری و پرورش دهیم، اما شرط ابتدایی برای رشد و پرورش گیاهان در بدایت امر دانستن از این امر است که بدانیم چه گیاهی را به خانه بیاوریم تا در قدم‌های اول از روی ناآشنایی گیاه را خراب نکنیم، بنابراین در این یادداشت قصد داریم تا پنج گیاه مقاوم خانگی را معرفی کنیم و روش نگهداری شان را توضیح دهیم تا برای تازه وارد‌هایی که قصد خرید گیاه دارند بهترین انتخاب شان را انجام دهند.

۱. پتوس

پتوس یا پوتوس یک گیاه رونده آپارتمانی است که از محبوبیت بسیاری در میان افراد برخوردار است، شاید شما بیشتر نوع سبز آن را دیده باشید، اما انواع دیگری از ان با عناوین: ابلق، ارتشی، نئونی و... وجود دارد که آنان نیز از زیبایی وافری برخوردارند. پتوس جز گیاهان مقاومی است که اگر حداقل‌ترین مسایل نگهداری اش را فراهم کنید می‌توانید پس از مدتی از آن یک گلدان بسیار بزرگ داشته باشید.

معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه

پتوس به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد، اینکه می‌گوییم مقاوم دلیلی بر این نیست که نیازی به اب یا نور نداشته باشد بلکه منظور این است که اگر مقدار کمی به ان برسد به رشد خود ادامه خواهد داد اگرچه بر روی رشدش اثرگذار خواهد بود. درباره اب دهی ان باید گفت که بیش از حد آن را آبیاری نکنید، چون آبیاری بیش‌از حد باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. هیچ موقع طبق یک برنامه زمانی ثابت به گیاه آب ندهید، در عوض هر چند روز یکبار خاک گیاه را با فرو کردن انگشت‌تان داخل خاک چک کرده و در صورتی که رطوبت خاک رو به خشکی بود، آن را آبیاری کنید. سعی کنید گلدانی را برای هر گیاهی انتخاب کنید که پس از آب دهی آّب به صورت کامل از انتهای آن خارج شود. برای گیاه پتوس خاکی غنی انتخاب کنید، خاک مناسب را می‌توانید از گل فروشی‌ها یا گلخانه‌ها تهیه کنید. پتوس جز گیاهان سمی به‌شمار می‌رود، ازاین رو در طول نگهداری از پتوس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید، چون اگر این گیاه خورده شود باعث مسمومیت کودک یا حیوان خانگی شما خواهد شد.

۲. سانسوریا

سانسوریا یک گیاه همیشه سبز، زیبا و دوست داشتنی است که از مقاومت بسیار خوبی نیز برخوردار است، این گیاه را می‌توان جز گیاهان همیشه سبز دانست که تصفیه کننده هوا نیز هست، ذرات آلوده و مضر هوا را جذب کرده و به مولکول‌های بی خطر تبدیل می‌کند. سانسوریا نیز مانند پتوس انواع مختلفی دارد که هر یک از زیبایی بسیار زیبایی برخورداراند، در قدم اول باید به شما بگویم برای رشد بهتر این گیاه و زیاد شدن پاجوش‌های آن بهتر است که گلدان کوچکی را برای آن انتخاب کنید چرا که در فضای کوچک ریزوم‌ها فشرده هستند و ساقه‌های زیر زمینی به هم نزدیک ترند که همین امر باعث می‌شود این گیاه زیبا رشد بهتری داشته باشد و پاجوش‌های بیشتری را رشد دهد.

معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه

این گیاه تحمل نور زیاد، نور کم و حتی محیط‌های سایه را هم دارد برای آب دادن گیاه سانسوریا باید کاملاً صبر کنید، تا خاک گلدان کاملاً خشک شود. چون این گیاه در برابر آبیاری زیاد حساس است و خیس بودن دائمی باعث پوسیدگی آن می‌شود. توجه داشته باشید که حیوانات خانگی شما آن‌ها را نجوند چرا که ممکن است موجب مسمومیت شان شود.

۳. زاموفیلیا

سومین عنوان از گیاهان مقاوم این لیست اختصاص دارد به گیاهی با برگ‌های چرمی و براق که برای تصفیه هوای منزل نیز مانند سانسوریا بسیار مطلوب است. من در خانه اسم آن را جان سخت گذاشته ام به نظرم کسی که بتواند این گیاه را خشک یا زرد کند هنرمندی ماهر است چرا که خشک کردن آن از نگهداری آن سخت‌تر است.

معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه

توجه داشته باشید که گیاه زاموفیلیا نباید برای مدت طولانی خاکش خیس بماند؛ زیرا به پوسیدگی ریشه دچار خواهد شد. این گیاه با خشکی رابطه بهتری دارد. اگر آن را بیش از حد آبیاری کنید یا در خاکی همواره خیس قرار دهید، شاهد زرد شدن برگ‌ها خواهید بود. پس با توجه به این گفته‌ها به خاکی سبک و با زه کشی مناسب نیاز دارد، اما باید بدانید که باید تمام نقاط گلدان آبیاری شود اگرچه خیسی آبیاری برای مدت زیادی نباید در خاک بماند. اگر در منزل شما نور ایده آلی وجود ندارد و یا کم است زاموفیلیا با این شرایط به خوبی کنار می‌آید، البته که همان طور پیش از این مطرح شد این گیاه و هر گیاه دیگری در محیط‌هایی تحت نور کافی و غیرمستقیم خورشید عملکردش بهتر خواهد بود. درباره سمی بودن هم باید توجه داشته باشید که این گیاه نیز سمی است و باید مراقبت‌های لازم را برای حیوانات خانگی و کودکان رعایت نمود.

۴. گندمی یا عنکبوتی

گیاهی که به لحاظ شکل ظاهری اش گندمی یا عنکبوتی گفته می‌شود زیبایی بسیار زیادی دارد و می‌تواند پس از مدتی از برگ‌های خودش گیاهچه‌هایی را رشد دهد که زیبایی اش را در منزل تان دو چندان می‌افزاید.

معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه
نور مناسب برای گیاه عنکبوتی مثل دیگر گیاهان آپارتمانی نور غیرمستقیم است و می‌تواند در نور کم نیز رشد کند. ممکن است در طول نگهداری این گیاه برگ‌های آن قهوه‌ای رنگ شود، این شرایط نشان می‌دهد که فلوراید آبی که پای ان میریزید زیاد است. در چنین شرایطی از آب تصفیه شده یا آب جوشانده سرد شده برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید تا بتوانید از سبزی و طراوت آن لذت ببرید. اگر مشاهده کردید که سطح برگ کمرنگ شده است احتمالا گیاه تشنه است، بنابراین فورا آن را به خوبی و به صورت کامل آبیاری کنید، ممکن است به سبب اینکه کم به ان اب داده باشید یا اصلا یادتان رفته باشد که اب دهید برگ‌های آن بی حال شده باشند، اما با اب دادن فوری مشاهده خواهید کرد که به حالت اولیه باز می‌گردد و فراموشی شما در اب دادن را می‌بخشد و به هیچ وجه گیاه لوسی نیست. توجه داشته باشید که هنگام اب دادن هر گیاه را به همان روشی که پیش از این در قسمت پتوس گفته شد انجام دهید و اصلا قانون و زمان خاصی را برای ابیاری تعریف نکنید.

۵. پپرومیا قاشقی

پنجمین و آخرین نوع گیاهی که می‌خواهیم معرفی کنیم مربوط می‌شود به گیاهی که زادگاهش در جنگل‌های نسبتا تاریک است به همین دلیل نسبت به نور کم تا حدی مقاوم است. قاشقی سبز رنگ به راحتی میتواند در محیط کم نور زندگی کند، البته این به معنی این نیست که گیاه را در جایی کاملا بدون نور آفتاب قرار دهید چرا که رشد آن کم و پس از مدتی نابود می‌شود بنابراین بیشتر منظور از مقاوم به نورکم این است که در نور کم و بسیار کم می‌تواند مقاومت نشان دهند، اگر دوست دارید گیاه پر جانی داشته باشید باید نور مناسب و خوبی را برای آن فراهم اوردید؛ و یک نکته که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر گیاهی که از نوع ابلقش را اگر تهیه کردید از جمله قاشقی ابلق یا پتوس ابلق به نور بسیار زیاد نیاز دارند.

معرفی پنج گیاه مقاوم خانگی به بهانه روز جهانی گل و گیاه

گیاه آپارتمانی قاشقی به دلیل داشتن برگ‌های گوشتی و آبدار به آبیاری کمی نیاز دارد و در لیست گیاهان مقاوم به خشکی نیز قرار می‌گیرد، سعی کنید زمانی به آن اب بدهید که مطمئن باشید خاک آن خشک شده است. نکته‌ای که باید درباره این گیاه توجه کنید این است که این گیاه از آن جایی که در زادگاهش در محیط گرمی قرار دارد به سرما چندان مقاوم نیست.

معرفی مکان هایی برای خرید گل و گیاه در مشهد 

با گفتن این پنج عنوان از گیاهان سعی کردیم تا مختصر درباره هر گیاه مقاومی که برای شروع خرید مناسب باشد را توضیح دهیم و امیدواریم در انتخاب نوع گیاه منزل تان کمک کرده باشیم، در ادامه ممکن است برای اینکه از کجا خریداری کنید سوال باشد که می‌توانید در مشهد به مکان هایی که در زیر معرفی می کنیم مراجعه کنید.

دهکده گل ایرانیان 

این محیط شامل غرفه‌های بسیار زیادی برای خرید گل و گیاه است که هریک در این زمینه متخصص اند و حتی می‌توانید سوالات خود را درباره گیاهان تان نیز از انان بپرسید. دهکده گل ایرانیان اولین نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم گل و گیاه، گلدان درکشور باسازه گلخانه‌ای و بافضای سبز تفریحی و خانوادگی با بیش از۱۷۰واحد گلخانه‌ای است.
آدرس: مشهد، جاده حسن آباد، جاده شهرک صنعتی، دهکده گل ایرانیان.

بازار گل فتح آباد 

دومین مکان برای خرید گل و گیاه، بازار گل فتح آباد واقع در بلوار خیام مشهد است. یک مجتمع بزرگ پر از تنوع برای خرید گل و گیاه طبیعی و مصنوعی است. عمده فروشان گل و گیاه، خاک، کود، سم و گلدان و یکسری وسایل تزئینی در این مجموعه واقع شده اند؛ و شما می‌توانید از این بازار بصورت تکی و جزئی نیز خرید کنید.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، خیابان خیام ۴۰، مجتمع تجاری فتح آباد

باغ گیاه شناسی مشهد

و سومین مکان با دو مکانی که پیش از این معرفی شد تفاوت دارد، تفاوت در این است که گل و گیاه برای فروش نیست، اما اگر عاشق گل و گیاه هستید این باغ بزرگ و مملو از گل و گیاه در مشهد شما را شگفت زده می‌کند، مجموعه تفریحی گردشگری و گیاه‌شناسی باغ مشهد چندین کلکسیون را در خود جای داده است. این مجموعه متشکل از کلکسیون باغ صخره‌ای، کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی، جشنواره دائمی گل‌های داوودی، باغ رز، باغ میو‌ه‌های بومی ایران، سیستماتیک و آربراتوم، بانک بذر و ژنوم گیاهی، بخش آموزشی و نمایشی، بخش ایران و توران، بخش آسیای میانه و بخش سوزنی برگان است. امیدوارم از بازدید این باغ گیاه شناسی لذت ببرید.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->