سرخط خبرها
در گفتگو با مدیر گذر فرهنگ و هنر مطرح شد

وعده تداوم فعالیت هنرمندان

  • کد خبر: ۱۱۳۵۳
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
وعده تداوم فعالیت هنرمندان
سعید جلائیان - برای اطلاع از نحوه فعالیت گذر فرهنگ و هنر به سراغ صادق امیرآبادی، مدیر این گذر، می‌رویم و با او درباره نحوه اختصاص پیدا کردن این طبقه از مجتمع تجاری به هنرمندان و چگونگی واگذاری غرفه‌ها به گفتگو می‌نشینیم. امیرآبادی در ابتدا از علت اختصاص این طبقه از مجتمع به هنرمندان می‌گوید: طرح گذر فرهنگ و هنر یک پروژه ملی است که پیش از مشهد در چند شهر دیگر کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است. در مشهد نیز انتخاب ۱۷ شهریور به این دلیل بود که اینجا شهروندان و زائران زیادی برای خرید مراجعه می‌کنند و این می‌تواند فرصت خوبی برای هنرمندان باشد تا محصولاتشان را ارائه دهند. مدیرگذر فرهنگ و هنر درباره چگونگی واگذاری غرفه‌ها به هنرمندان اظهار می‌دارد: تعدادی هنرمند از طرف وزارت ارشاد به ما معرفی شده بودند و غرفه‌ها به آن‌ها اختصاص پیدا کرد، اما برای بیشتر غرفه‌های ما به دلیل اینکه قصد پر کردن غرفه‌ها را تنها نداشتیم فراخوان عمومی ندادیم. ما به رصد هنرمندان در فضای مجازی پرداختیم و پس از یک ماه با رعایت برخی از ملزومات همچون اختصاص تعداد غرفه‌ها به یک هنر و صنف خاص ۷۰ غرفه را به ۲۳ رشته هنری به مدت یک سال رایگان واگذار کردیم. البته اکنون هنرمندان زیادی در انتظار هستند تا در صورتی که غرفه‌ای در اینجا خالی شود بتوانند جایگزین شوند که البته این یعنی مشهد ظرفیت بازار دیگری را برای هنرمندان دارد.

امید به تداوم بازار هنرمندان
امیرآبادی در پاسخ به اینکه آیا این گذر پس از یک سال تداوم خواهد داشت یا خیر؟ بیان می‌دارد: توافق اولیه وزارت ارشاد با گروه سرمایه‌گذاری آسمان قراردادی برای مدت یک سال است، اما از آنجایی که تمام غرفه‌های این طبقه مختص به مالک اصلی مجتمع است و نگاه مالک کسب درآمد نیست و او می‌خواهد اینجا را به عنوان یک مرکز هنری به شهر معرفی کند. مالک در مراسم افتتاح بیان کرد در صورت استقبال هنرمندان اختصاص این محل به هنرمندان تداوم خواهد داشت. وی همکاری هنرمندان با یکدیگر را برای خلق آثار مشترک دستاورد دیگر این بازار دانست و ادامه می‌دهد: تاکنون هنرمندان رشته‌های مختلف هیچ گاه در این چنین مکانی در کنار یکدیگر نبودند. حضور آن‌ها در کنار هم باعث یک‌سری دستاورد‌ها و خلق آثار زیبای هنری شده است به طوری که ما محصولاتی را می‌بینیم که چندین هنر داخل آن به کار رفته است. به عنوان مثال در حوزه پوشاک دکمه‌های موردنیاز یکی از مؤسسه‌هایی که در حوزه مد و لباس فعال است، یکی از هنرمندان اینجا می‌سازد و طرح‌های روی لباس‌هایش را نیز هنرمند دیگری طراحی می‌کند.

تلاش برای رونق بازار
با انبوه مجتمع‌های تجاری که در میدان ۱۷ شهریور ایجاد شده است این نگرانی احساس می‌شود که بازار هنرمندان آن چنان رونقی پیدا نکند و از آن استقبالی نشود. امیرآبادی خبر از برنامه‌هایی می‌دهد که برای رونق بخشیدن به این بازار برنامه‌ریزی شده است، او می‌گوید: با افتتاح رسمی این گذر از سوی وزیر و شهردار مشهد شاهد تغییر در فروش غرفه‌ها بودیم و پس از همکاری سازمان‌های دیگر نظیر شهرداری و اختصاص بیلبورد‌های شهری اینجا تا حدودی در حال معرفی به شهروندان است و ما به مرور شاهد حضور بیشتر شهروندان هستیم. البته با افتتاح تونل اتصال بین ۲ مجتمع آسمان که به زودی از سوی شهردار انجام می‌شود، امید داریم به رونق اینجا افزوده شود. هرچند که ما برنامه‌های دیگری نیز برای آینده داریم و به نوعی تازه کار ما شروع شده است. ما قصد داریم با دعوت از مسئولان و هنرمندان کشور به اینجا در معرفی بیشتر اینجا به شهروندان گام برداریم و افزون بر این برنامه‌های دیگری نیز نظیر دعوت از دانشگاه‌ها در دستور کار داریم.

نگارخانه‌ای برای هنرمندان شهر
مدیر گذر فرهنگ و هنر درباره نگارخانه این مجموعه اظهار می‌دارد: فضایی در مساحت ۱۳۰ مترمربع به نگارخانه اختصاص پیدا کرده است که در حال دریافت مجوز برای فعالیت آن هستیم. ما قصد داریم در این نگارخانه آثار تمام هنرمندان اینجا را به نمایش بگذاریم و تنها این فضا را به آثار نقاشان اختصاص نمی‌دهیم. افزون بر این ما با تعاملی که با دانشگاه‌های هنر داریم می‌خواهیم در نگارخانه کلاس‌هایی برگزار کنیم و آثار هنرجویان را برای نمایش قرار دهیم. امیرآبادی به بسته بودن برخی از غرفه‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: زمان انعقاد قرارداد و واگذاری غرفه‌ها یکی از شرایط دایر بودن مغازه‌هاست و نباید برای هنرمندان باز بودن کم اهمیت باشد. ما در حال رصد غرفه‌ها هستیم و دوستانی که در این‌باره کم کاری می‌کنند طبق مفاد قرارداد باید تخلیه کنند و افراد دیگری جایگزین آن‌ها خواهند شد و این مشکل نیز حل خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->