معافیت مالیاتی فقط برای دارو و معیشت

  • کد خبر: ۱۱۳۹۹
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
معافیت مالیاتی فقط برای دارو و معیشت
مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران گفت: معافیت مالیاتی متعدد اعم از قانون محور و شخص محور تبعیض مالیاتی است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ برنامه "گفت‌و‌گوی اقتصادی" رادیو گفتگو با موضوع وضعیت مالیات در بودجه ۹۹ با حضور دکتر محمد رضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران، ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه و اقتصاددان و ارتباط تلفنی با خسرو ابراهیمی نائب رئیس اتاق اصناف تهران، محمود علیزاده کارآفرین و محمود حاجی میر مشاور مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

جعفریان در رابطه با ظرفیت و توان بخش خصوصی برای تأمین درآمد‌های بودجه دولت از مالیات گفت: مالیات قطعاً می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری دولت را تأمین کند. در واقع مالیات ابزاری قوی در دست دولتهاست که با اخذ درآمد صحیح و بازتوزیع ثروت بین مردم به تأمین هزینه جاری دولت کمک می‌کند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی در لایحه بودجه، ظرفیت مالیاتی را ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده و دولت این عدد را به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان تغییر داده و این مبلغ، غیر از سه درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات مربوط به شهرداری هاست.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران از احتمال عدم تحقق درآمد ۱۹۵ هزار میلیارد تومانی از مالیات ابراز نگرانی کرد و گفت: کشور ما ظرفیت مالیاتی به اندازه ۱۷۵ هزار میلیارد تومان را دارد، اما این مبلغ هم به شرط ایجاد انگیزه برای تولید حاصل خواهد شد؛ بنابراین در شرایط رکود تولید، این رقم از درآمد مالیاتی امکانپذیر نیست ضمن اینکه ما سال آینده با رکود بیشتری مواجه خواهیم بود.

جعفریان، معافیت مالیاتی به جز در دو حوزه دارویی و معیشتی را بی معنا خواند و افزود: مجلس باید از رئیس جمهور و هیئت دولت درباره هزینه ۴۸۸ میلیارد ریالی دولت سوال کند.

وی همچنین افزایش ارائه ریزداده‌های بانکی به سازمان امور مالیاتی را گامی مثبت در جهت تشخیص فرار‌های مالیاتی دانست و تأکید کرد: اگر دولت درخصوص هزینه مالیات‌ها با مردم شفاف باشد فرهنگ سازی برای پرداخت مالیات به شکل اتوماتیک وار انجام خواهد شد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران با تأکید بر لزوم وضع قوانین سختگیرانه برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی بیان داشت: طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیاتی باید افراد متخلف و فرار مالیاتی دستگیر شوند، دادستان چهارشنبه هفته قبل به این قضیه ورود کرد و ۲۵ نفر در استان خوزستان بازداشت شدند.

وی محرومیت فرارکننده‌های مالیات از تمام حقوق اجتماعی را بسیار موثر خواند و تأکید کرد: بازار شناسنامه دارد و مالیات خود هم می‌پردازد، اما کسانی که اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی دارند به اندازه قدرتمند هستند که نمی‌توان به سراغ آن‌ها رفت.

جعفریان معافیت مالیاتی متعدد اعم از قانون محور و شخص محور را تبعیض مالیاتی دانست و افزود: ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه در بودجه ۹۹ لحاظ شده، اما چرا باید این یارانه به همه مردم پرداخت شود؟

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران در ادامه مطلب دریافت مالیات، فروش ذخایر زیرزمینی، دریافت وام، فروش اوراق قرضه و فروش مستغلات و مازاد دارایی‌ها را به عنوان پنج منبع وصول درآمد دولت برای بودجه برشمرد و گفت: وام گرفتن و اوراق قرضه فقط مردم را گرفتارتر می‌کند و هیچ فایده‌ای ندارد.

جعفریان اذعان کرد: ما در حال حاضر دچار بحرانیم و مسئولان باید این بحران را مدیریت و رفع کنند. فناوری و دانش فنی باید وارد پالایشگاه‌ها شود و ظرفیت پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مردم در انتخابات دقت کنند و توانایی افراد را با لباس هایشان نسنجند گفت: متاسفانه ما مدیران را بر اساس ظاهر آن‌ها می‌سنجیم و به ظرفیت و توانمندی‌ها توجهی نداریم.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران و ایران درخصوص تلاش مجلس برای افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت گفت: ما ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم و ۲۳ هزار میلیارد تومان هم هزینه جاری کشور است، در شرایطی که از فروش نفت هم محروم شده ایم دولت باید این مبلغ را از کجا باید تأمین کند؟ ضمن اینکه وقتی نیمی از واحد‌های تولیدی در کشور تعطیل هستند، لذا باید از فعالان این عرصه مالیات بگیریم.

جعفریان با تاکید بر لزوم دریافت مالیات از همه درآمد‌ها و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی عنوان کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۱۲۰ نفر درآمد میلیاردی از سود سپرده دارند و ۴۰ هزار بنگاه اقتصادی هم داریم که از سپرده‌های بانکی سود می‌گیرند، اما از این افراد مالیاتی دریافت نمی‌شود.

*استقلال سازمان امور مالیاتی ضروری است

ابراهیم رزاقی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: بخش خصوصی تولید کننده در حال ورشکستگی و در بحران به سر می‌برد و از سویی دیگر بخش خصوصی دلال و واردکننده هم به اسم تولید از بانک تسهیلات می‌گیرد و در واردات و احتکار هزینه می‌کند. متاسفانه افراد این حوزه شناسایی نشده و مالیاتی هم از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

این اقتصاددان با انتقاد از عدم نظارت موثر قوه مقننه بر قوه مجریه گفت: قوه مجریه کاملاً سرخود عمل می‌کند و به کسی هم پاسخگو نیست.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان تفکر سرمایه داری را کنار گذاشته و به فکر توسعه باشند گفت: مسئولان باید جهادی و ساده زیست باشند و به تعبیر امام راحل (ره) باید از کوخ نشینان و مستضعفان جامعه انتخاب شوند تا درد فقرا را بفهمند.

این استاد دانشگاه با اشاره به راهکار‌های دریافت مالیات از افرادی که فرار مالیاتی دارند مطرح کرد: راهکار اولیه، استقرار مدیران جهادی و ساده زیست در مسئولیت‌های مختلف کشور است و در کنار این موضوع استقلال سازمان امور مالیاتی و خرید اطلاعات نیز ضروری است.

رزاقی با بیان اینکه یکی از مدیران سازمان امور مالیاتی به برخی استانداران، فرمانداران و یا کارکنان برخی بانک‌ها پاداش‌هایی داده اظهار داشت: مسئول نظارت بر این مسائل کدام ارگان و نهاد است؟

اقتصاددان با اشاره به اینکه نظام سرمایه داری از زمان دولت سازندگی همچنان در حال پیاده شدن در کشور است گفت: نتیجه ادامه چنین رویکردی ۳۰ میلیون بیکار و قرار گرفتن اکثر مردم ایران در زیر خط فقر است بطوریکه مردم احساس می‌کنند حکومت برای ثروتمندان است نه فقرا. چگونه می‌شود که مردم دو سال پیاپی تورم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کنند، اما دولت حقوق‌ها را فقط تا ۱۵ درصد بالا می‌برد؟!

وی مطرح کرد: ما ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم، اما سوال اینکه این درآمد‌ها صرف چه کاری می‌شود؟ آیا نمی‌توان از تولید حمایت کرد تا نیاز به دلار کمتر شود؟ به جای یورو و دلار می‌توان از طلا در مبادلات استفاده کرد. ما با این وضعیت ذلیل آمریکا هستیم چراکه هر زمان اراده کنند ما را تحریم می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چگونه سهمی که دولت برای افزایش مالیات از بخش تولیدی در بودجه ۹۹ تعیین کرده حاصل خواهد شد؟ گفت: دولت راه‌های ساده‌ای را برای این کار در پیش می‌گیرد از جمله اینکه قیمت دلار را بالا ببرد و یا از سازمان‌های بیمه‌ای و فعالیت‌های مختلف وام بگیرد تا درآمدش را افزایش دهد بدون اینکه به عواقب بعدی آن توجه داشته باشد.

*مالیات بر ثروت هنوز جایگاه خاصی در ایران ندارد

ابراهیمی در مصاحبه با رادیو گفتگو بیان کرد: دریافت مالیات با آرامش از اصناف و بازار، که یک سیستم سنتی دارند بسیار آسانتر و بیشتر خواهد بود تا اینکه با فشار برخورد کنیم.

همچنین علیزاده، مالیات را از هزینه‌های اجرایی و مدیریتی کشور‌ها خواند و گفت: کشور ما نیز با وجود دسترسی مناسب به نفت، اما می‌تواند در حوزه مالیات به خوبی عمل کند و از وابستگی‌ها به نفت بکاهد.

وی با بیان اینکه ایجاد شفافیت در مالیات از فشار تورم‌های لحظه‌ای می‌کاهد افزود: دریافت مالیات شفاف و بر اساس ضوابط موجب گسترش مساوات و عدالت در درآمد‌ها و هزینه‌های تولید به ویژه در حوزه بازرگانی، توزیع و رونق تولید و حذف واسطه‌ها خواهد شد.

در پایان این برنامه رادیویی، حاجی میر اظهار کرد: سهم مالیات در اداره دولت‌ها سهم قابل توجه و مهمی است. طبق آمار و اطلاعات موجود، سهم مالیات در بودجه سال ۹۹ توسعه پیدا کرده است.

مشاور مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه مالیات بر ثروت همچنان جایگاه خاصی در ایران ندارد مطرح کرد: اگر این نوع از مالیات به بخش درآمدی دولت اضافه و تعریف شود سهم عمده‌ای در توسعه نظام مالیاتی ایجاد خواهد شد.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->