افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) خبر مهم وزیر کار برای حقوق کارگران (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ادامه جلسه شورای عالی کار برای مزد۱۴۰۳ به بعد از افطار موکول شد
سرخط خبرها

فرار از مالیات با کارت به کارت

  • کد خبر: ۱۲۰۷۴۴
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
فرار از مالیات با کارت به کارت
قانون‌گریز‌ها در خراسان رضوی و مشهد ۸۶ هزار کارت‌خوان را غیر فعال کرده‌اند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «امکان دارد مبلغ را کارت به کارت کنید یا نقدی بپردازید؟» و بعد هم خیلی مؤدبانه شماره کارت یک غریبه را به تو می‌دهند تا پول را به حساب او واریز کنی. این مکالمه پر تکرار این روز‌ها بین مشتری‌ها و فروشنده‌های مشهدی است. دلیل این درخواست هم واضح است؛ کاهش مبلغ تراکنش دستگاه برای فرار از پرداخت مالیات.

اسفند سال قبل بود که شهرآرا در گزارشی به این موضوع که به تازگی بین اصناف مختلف ظهور کرده بود پرداخت، اما حالا این درخواست در مشاغل مختلف، از دندان پزشکی تا نانوایی و طلا فروشی گسترش پیدا کرده است. این افراد گرچه زمان را برای متصل نکردن دستگاه کارت خوان خود به پرونده مالیاتی کش دادند، بالاخره مهلتشان در اسفند سال گذشته به پایان رسید و برای جلوگیری از غیرفعال شدن کارت خوان خود، مجبور به اتصال آن به پرونده مالیاتی شان شدند.

۸۶ هزار کارت خوان غیر فعال شد

کاهش تمایل فروشندگان به استفاده از دستگاه‌های کارت خوان، در گزارش اقتصادی تیرماه شاپرک نیز که به تازگی منتشر شده مشهود است.
بر اساس این گزارش، حدود ۸۶ هزار دستگاه کارت خوان فروشگاهی (معادل ۱۲ درصد مجموع کارت خوان ها) از ابتدای سال تاکنون در خراسان رضوی و مشهد غیرفعال شده است. دلیل حذف این میزان کارت خوان از چرخه فعالیت نیز دلیلی ندارد جز مالیات. از زمانی که سازمان امورمالیاتی اعلام کرد که در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، همه دارندگان کارت خوان باید هرچه سریع‌تر برای الصاق آن به پرونده‌های مالیاتی قبلی یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند، سرعت کاهش استقبال از دستگاه‌های کارت خوان افزایش یافت.

کاهش ۵.۴ درصدی مبلغ تراکنش‌ها

یک نکته دیگر در این گزارش وجود دارد که هرچند به صورت آمار کشوری مطرح شده است، اما نشان می‌دهد فروشندگان دیگر تمایلی به استفاده از دستگاه‌های کارت خوان ندارند؛ دلیل این موضوع هم کاهش ۴/۵ درصدی مبلغ تراکنش‌ها در تیر نسبت به خرداد است (البته کاهش قدرت خرید مردم نیز می‌تواند دلیل دیگر این کاهش
باشد).
از ضعف در سرعت اینترنت و اختلال خطوط مخابراتی بگیرید تا نقص فنی دستگاه کارت خوان، بهانه‌ای است برای آن دسته از صاحبان مشاغل که بعد از اجرایی شدن قانون لزوم اتصال دستگاه کارت خوان به سازمان مالیاتی، نمی‌خواهند حساب دخل وخرجشان برای سازمان روشن شود و میزان تراکنش‌های دستگاهشان افزایش یابد.

کارت به کارت، از نانوایی تا طلا فروشی

تصویر یک تراکنش اینترنتی موفق با مبلغ ۲ هزار تومان را نشانمان می‌دهد تا باور کنیم موضوع کارت به کارت حتی به نانوایی‌ها هم سرایت کرده است. محمدی ساکن منطقه الهیه است و برایمان تعریف می‌کند نانوایی محله آن‌ها روی یک برگه کوچک با خودکار شماره کارت نوشته و هر چند روز یک بار به بهانه خرابی دستگاه از مشتری‌ها می‌خواهد که وجه نان را کارت به کارت کنند. تصور کنید این درخواست علاوه بر وقت گیر بودن باعث افزایش هزینه برای خریدار آن هم در یک خرید جزئی می‌شود؛ مثلا برای ۲ هزار تومان نان ۲۲۰ تومان از حسابتان کسر می‌شود؛ این در حالی است که به گفته این همشهری، دستگاه کارت خوان نانوایی هیچ مشکلی نداشته است. اگر این موضوع فقط یک بار و در یک جا تکرار می‌شد، می‌توانستیم ماجرا را به گردن اتفاق و شانس بیندازیم، اما وقتی تبدیل به تجربه‌ای مشابه بین تعدادی از شهروندان مشهدی می‌شود، دیگر پای بخت و اقبال وسط نیست.

وقتی یک نانوایی درخواست کارت به کارت کند، دیگر از طلافروش چه انتظاری می‌توان داشت. این تجربه بین مخاطبان روزنامه شهرآرا پر تکرارتر است که طلافروشان پس از پایان معامله و هنگام پرداخت پول بعد از گفتن «مبارک باشد» و تعارفات معمول، تقاضای خود را برای کارت به کارت مطرح می‌کنند.

هاشمی، یکی از شهروندان مشهدی، درباره تجربه خرید طلا از پاساژ خسروی می‌گوید: دو هفته قبل یکی از طلافروشان معروف در این پاساژ بعد از نوشتن فاکتور، کارت من را به شاگردش داد تا از دستگاه کارت خوان پایین پاساژ، وجه را کارت به کارت کند و وقتی دلیلش را پرسیدیم، با خنده گفت: بگذارید کمی مالیات ما کمتر شود.

این تجربه‌ها کم نیست. یکی دیگر از مخاطبان ما از دندان پزشکی می‌گوید که برای دریافت هزینه درمان، شماره کارت‌هایی با نام‌های متفاوت به بیماران می‌دهد. لباس فروشی در خیابان راهنمایی، مرکز انجام درمان‌های بهداشتی و زیبایی و ... تجربه‌های متفاوتی است که مشهدی‌ها درباره کاهش تمایل فروشندگان به استفاده از دستگاه‌های کارت خوان برای شهرآرا تعریف می‌کنند.

مراقب حساب خود باشید

همان طور که گفتیم برخی فروشندگان با مهندسی حساب خود، شماره کارت فرد دیگری را برای واریز پول می‌دهند و اگر پول نقد هم بگیرند، آن را به حساب شخص سومی واریز می‌کنند. کسانی که پول این افراد وارد حسابشان می‌شود، بد نیست بدانند شاید به این زودی‌ها برایشان مشکلی ایجاد نشود، اما اگر گردش مالی حسابشان به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یابد، سازمان مالیاتی به سراغشان خواهد آمد و اگر نتوانند ثابت کنند که این ورودی‌ها ربطی به درآمدشان نداشته است، مالیات و جریمه آن از جیبشان خواهد رفت.

جریمه ۳۰ درصدی برای درخواست کارت به کارت

همان موقع که کارت به کارت به یک روش برای فرار مالیاتی تبدیل شد، مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی به شهرآرا گفت: آن دسته از واحد‌هایی که اظهارنامه مالیاتی را به طور شفاف ارائه نمی‌کنند و در ازای خدمات و فروش از مشتریان، درخواست انجام کارت به کارت می‌کنند، جریمه ۳۰درصدی بدون بخشش، پرداخت خواهند کرد.

به گفته احمدرضا مدبرنیا این دیدگاه که سازمان مالیاتی بدون رسیدگی و فقط براساس تعداد و مبلغ تراکنش، مالیات دریافت می‌کند و افراد می‌توانند از طریق غیرفعال کردن دستگاه‌های کارت خوان یا متصل نکردن آن به پرونده‌های مالیاتی یا کاهش تعداد تراکنش‌ها ازطریق درخواست پول نقد و کارت به کارت قانون را دور بزنند، صحیح نیست. همین امر موجب بروز شائبه‌هایی می‌شود که پرداخت‌ها در محل دیگری انجام می‌شود و در این صورت، سازمان جریمه‌های سختی برای این عده از افراد درنظر می‌گیرد.

فرار از مالیات با کارت به کارت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->