سرخط خبرها

خانه گرم برای شب‌های سرد

  • کد خبر: ۱۲۰۸۱
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
خانه گرم برای شب‌های سرد
گرم خانه شماره ۳ در طرق راه اندازی شد
سعید جلائیان
خبرنگار شهر آرا محله
هر چه به انتهای فصل پاییز نزدیک می‌شویم هوا سردتر و استخوان سوزتر می‌شود و سختی تحمل این هوا به ویژه در شب‌ها برای آن دسته از شهروندانی که خانه آن‌ها خیابان است و سر پناهی ندارند سخت و طاقت‌فرساتر است به ویژه اگر آسمان شهر سفره برکتش را بگشاید و از شهر با باران و برف پذیرایی کند. خوشبختانه چندین سال است از سوی سازمان بهزیستی، شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد مراکزی برای این افراد ایجاد می‌شود که چراغ یکی از این مراکز چندی پیش در شب‌های شهرک طرق روشن شد.
به همت اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری تا امروز در مشهد هفت گرم‌خانه راه‌اندازی شده است که یکی از آن‌ها به درخواست اعضای شورای اجتماعی محله ایوان و با همکاری مجموعه ورزشی شهدای طرق و شهرداری منطقه در مساحت ۵۰ متر مربع در این محدوده ایجاد شده است. تقاضای احداث گرم‌خانه در دور جدید شورای اجتماعی ایوان طرق مطرح شد و با پیگیری‌های این شورا به ثمر نشست. البته کمبود‌هایی همچون نبود حمام در این گرم‌خانه احساس می‌شود که کار تجهیز آن در دستور کار قرار دارد.

پیگیری شورای اجتماعی محله ایوان
برزکار، عضو شورای اجتماعی محله ایوان، از پیگیری‌های این شورا برای اختصاص مکانی به کارتن خواب‌های طرق می‌گوید: چند سال پیش در طرق افراد کارتن خواب به آرامستان موسی بن جعفر (ع) می‌رفتند و شب را آنجا به صبح می‌رساندند. با دیدن این شرایط شورای اجتماعی ایوان تصمیم گرفتیم مکانی را برای این افراد اختصاص دهد و با پیگیری که کردیم غسال‌خانه این آرامستان را برای آن‌ها تجهیز کردیم. سال گذشته متأسفانه نتوانستیم مکانی را برای این افراد ایجاد کنیم، اما در دور جدید شورای اجتماعی زمانی که متوجه شدیم شهرداری مشهد مراکزی به نام خانه سبز دارد با اکثریت آرا پیگیری دایر کردن یکی از این مراکز را در دستور کار خود قرار دادیم و با پیگیری‌هایی که خانم علیپور، کارشناس فرهنگی شهرداری منطقه و آقای محبی، مدیر مرکز رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری، انجام دادند خانه سبز، مرکزی را برای افراد کارتن‌خواب در طرق تجهیز و دایر کرد. برزکار از تأثیر ایجاد این مکان برای افراد بی‌سرپناه می‌گوید: ایجاد گرم‌خانه در طرق تأثیر خوبی روی افکار عمومی گذاشته است. تمامی ساکنان این شهرک از اقدام شهرداری برای ایجاد مرکزی برای کارتن‌خواب‌ها خوش‌حال هستند البته اطلاع‌رسانی تا حدودی ضعیف بود که قرار است تراکت‌هایی در مساجد طرق برای اطلاع عموم نصب کنیم.

دستگیر نخواهند شد!
در بین کارتن‌خواب‌ها شایعاتی مطرح است که اگر به گرم‌خانه‌ها و مراکز خانه سبز بروند دستگیر می‌شوند، به همین علت است که در روز‌های ابتدای این گرم‌خانه شاهد استقبال کم کارتن‌خواب‌ها هستیم. عضو شورای اجتماعی ایوان درباره این شایعات می‌گوید: متأسفانه شایعه‌ای بین اهالی طرق به‌ویژه کارتن‌خواب‌ها مطرح است که اگر معتادان به اینجا بروند بازداشت و به مراکز ترک اعتیاد انتقال داده خواهند شد. در واقع این موضوع به هیچ عنوان درست نیست و هیچ کسی در اینجا دستگیر نخواهد شد. به زودی با گذشت چند روز از فعالیت این گرم‌خانه این حقیقت برای کارتن‌خواب‌ها به اثبات خواهد رسید و ما شاهد حضور بیشتر آن‌ها در این مکان خواهیم بود. برزکار با اشاره به امکانات گرم‌خانه ادامه می‌دهد: در بازدید‌هایی که از این گرم‌خانه داشتیم شرایط کارتن‌خواب‌ها بسیار خوب است و آن‌ها از شرایط این مکان راضی هستند البته چند نقص کوچک مانند ایجاد حمام باقی مانده است که امیدواریم به زودی حل شود. عضو شورای اجتماعی محله ایوان از برنامه‌های آینده این شورا برای کارتن‌خواب‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: در نزدیکی همین مکان جلسه‌هایی برای افرادی که از چنگ اعتیاد نجات پیدا کردند، برگزار می‌شود که در صورت افزایش تعداد کارتن‌خواب‌ها ما آن‌ها را به این جلسه‌ها هدایت می‌کنیم و در صورتی که از اعتیاد نجات پیدا کردند تلاش خواهیم کرد برای آن‌ها اشتغال‌زایی کنیم.

۷ مرکز سرپناه شهرداری مشهد
حمیدرضا محمدی، مسئول پذیرش آقایان در خانه سبز و ناظر گرم‌خانه‌های شهرداری مشهد، درباره راه‌اندازی گرم‌خانه طرق به شهرآرامحله می‌گوید: اکنون شهرداری مشهد ۷ گرم‌خانه دارد که در‌های آن به روی افرادی که بی‌سرپناه هستند باز است و با غذای گرم از آن‌ها پذیرایی می‌شود. محمدی با اشاره به گرم‌خانه طرق ادامه می‌دهد: این گرم‌خانه در مجموعه ورزشی طرق در ساختمانی با ۳ اتاق و با گنجایش بیش از ۳۰ نفر احداث شده است. در‌های این گرم‌خانه از ساعت ۱۶ تا ۸ صبح به روی آقایان گشوده است و این مکان تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت دایر خواهد بود. ناظر گرم‌خانه‌های شهرداری مشهد درباره اطلاع‌رسانی انجام شده در طرق برای این گرم‌خانه بیان می‌دارد: متأسفانه اطلاع‌رسانی آن چنان که باید انجام نشده و تنها یک بنر در فضای مجموعه ورزشی نصب شده است، اما به زودی تعدادی بنر دیگر در شهرک طرق برای معرفی این مکان نصب خواهد شد.

مشارکت برای پناه بی‌پناهان
محمدی در پایان خطاب به شهروندانی که علاقه‌مند هستند برای ایجاد سرپناه برای افراد کارتن‌خواب می‌افزاید: ما این آمادگی را داریم اگر شهروندان تمایل داشته باشند در مکان‌های مازادی که دارند گرم‌خانه احداث کنیم، تنها کافی است با ما تماس بگیرند و ما مکانی را که آن‌ها در اختیارمان قرار دهند، تجهیز خواهیم کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->