بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

تاثیر یلدا بر بازار

  • کد خبر: ۱۲۱۴۷
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
تاثیر یلدا بر بازار
در آستانه شب یلدا، بازار اقلام پر مصرف هم این روزها دچار تلاطم شده است. افزایش قیمت و کاهش تقاضا منجر به وارد شدن شوک شده است که در بعیضی موارد منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، در آستانه شب یلدا به بررسی وضعیت اجناس مختلف در بازار روز مشهد پرداخته‌ایم.

معضل شکر و قیمت شیرینی شب یلدا


رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد گفت: قیمت تمام شده تولید انواع شیرینی به دلیل تورم، دستمزد کارگران و شرایط قیمتی برخی کالا‌ها افزایش یافته، اما در مجموع کمیسیون نظارت بر بازار خراسان رضوی امسال هیچ مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش قیمت انواع شیرینی در بازار نداشته است.

محمد فرزانی افزود: اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد تقاضای خود را مبنی بر افزایش نرخ شیرینی به کمیسیون نظارت ارایه داده، اما آن نهاد هنوز موافقت نکرده است.  

وی یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده شیرینی را تحمیل هزینه‌های حمل و نقل شکر ذکر و بیان کرد: تا دو ماه پیش سازمان صنعت، معدن و تجارت حواله شکر طرح تنظیم بازار را از طریق شرکت غله به دست شیرینی‌سازان‌ می‌رساند، اما از زمانی که توزیع شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران واگذار شده، این حواله به سختی و با هزینه بالا به دست قناد‌ها می‌رسد.  

رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد ادامه داد: سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی دارای کارخانه شکر هستند و می‌توانند شکر مورد نیاز قنادان این مناطق را تامین کنند، اما قناد‌های مشهدی ناچارند حواله شکر طرح تنظیم بازار خود را از شرکت «کشت و صنعت نیشکر هفت تپه» در خوزستان تامین کنند.

وی گفت: تامین شکر از کارخانه هفت تپه باعث تحمیل هزینه حمل و نقل به شیرینی‌سازان می‌شود که قیمت تمام شده تولید شیرینی را افزایش می‌دهد و چاره‌ای جز افزایش نرخ برای قناد‌ها باقی نمی‌گذارد.  

فرزانی افزود: پیشتر سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حواله شکر طرح تنظیم بازار را بسیار عالی توزیع می‌کرد، اما رویه جدید مبنی بر توزیع شکر توسط انجمن صنفی قند و شکر ایران فقط هزینه تمام شده تولید را افزایش داده که در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد چاره‌ای جز کاهش تعداد کارگران واحد‌های تولید شیرینی باقی نمی‌ماند، هم‌اینک نیز هر واحد صنفی شیرینی‌ساز برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کرده در حالی که نرم قانونی آن اشتغال ۲.۵ نفر به ازای هر واحد صنفی است.

رییس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان مشهد گفت: هرچند شب یلدا نزدیک است، اما خرید شیرینی توسط مردم در بازار مشهد شرایط خوبی ندارد و کاهش خرید چاره‌ای جز گذشتن قنادان از سود قانونی خود و تنزل دادن قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد.

شوک یلدا به قیمت‌های میوه

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: در میدان بار مشهد میوه به ویژه اقلام شب یلدایی فراوان است و به نظر می‌رسد همین فراوانی، قیمت‌ها را در شب یلدا تا حدی زیادی کاهش می‌دهد.

حیدر ساکن برجی افزود: هر کیلوگرم هندوانه هم‌اینک از ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار ریال، هر کیلوگرم انار از ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار ریال، هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال از ۱۸ هزار تا ۳۵ هزار ریال، هر کیلوگرم پرتقال تامسون جنوب از ۳۲ هزار تا ۷۵ هزار ریال، هر کیلوگرم نارنگی از ۳۵ هزار تا ۵۵ هزار ریال و هر کیلوگرم موز از ۱۰۵ هزار تا ۱۲۵ هزار ریال در میدان بار مشهد عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: حداکثر سود قانونی فروش این اقلام میوه در سطح خرده‌فروشی ۳۰ درصد است که به نرخ میدان بار در سطح میوه‌های فروشی‌های سطح شهر افزوده می‌شود.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد به کاهش خریداران میوه اشاره و بیان کرد: قیمت کنونی میوه‌ واقعی است و نمی‌توان آن‌ها را گران دانست، با این حال قیمت میوه‌ تا شب یلدا روند کاهشی خواهد داشت.  

ملاک سفره‌خانه‌ها،  قیمت پارسال 

رییس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌های سنتی مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: عموما سفره‌خانه‌های سنتی در شب یلدا بسیار مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرند تا غذا‌های سنتی ایرانی را در این شب در فضایی کاملا سنتی صرف کنند.

ابوالفضل دهستانی افزود: امسال هیچ افزایش قیمتی در ارائه خدمات سفره‌خانه‌های سنتی و سایر واحد‌های فروش غذا‌های سنتی مانند "کله پاچه یا جگر" اعمال نشده و هرگونه افزایش قیمت در این خصوص پیگیری قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: با حمایت دادستانی مشهد همه سفره‌خانه‌داران، دیزی‌سراها، کله پز‌ها و جگرکی‌ها ملزم هستند خدمات خود را طبق نرخنامه رسمی را عرضه کنند و در صورت دریافت هرگونه شکایت مردمی در این خصوص، با متخلف در کمتر از ۲۴ ساعت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

رییس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌های سنتی مشهد گفت: پیگیری موسسه صنعتی گوشت مانع افزایش قیمت غذا‌هایی از جمله کله پاچه، جگر و دیزی در سطح بازار مشهد شد.  

طرح نظارتی ویژه شب یلدا

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز پیرامون بازار شب یلدا  گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا با همکاری اتحادیه‌ها از ۲۰ آذر ماه جاری در مشهد آغاز شده و تا سوم دی ماه ادامه دارد.  

امیر دلداری افزود: در این طرح طبق شیوه‌نامه ابلاغی ستاد تنظیم بازار کشور و وظایفی که این ستاد برای اتاق اصناف تعیین کرده، اتحادیه‌ها برای کنترل و نظارت بر بازار در کنار بازرسان اتاق اصناف قرار می‌گیرند و در واقع در خط مقدم هستند.

وی ادامه داد: براین اساس بازرسی و نظارت در سطح بازار مشهد بر سه محور «رصد و پالایش بازار با هدف جلوگیری از کمبود هرگونه کالا و پیشگیری از افزایش قیمت‌ها، رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردم و همچنین بازرسی روزانه از بازار» قرار گرفته است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: هر زمان که احساس کمبود کالا و افزایش قیمت در بازار وجود داشت، این موضوع به ستاد تنظیم بازار مشهد اعلام می‌شود تا بلافاصله قیمت‌ها مهار شوند. بازرسان اتاق اصناف در کنار کارشناسان اتحادیه‌ها در قالب یک گروه تخصصی به صورت نوبتی از واحد‌های صنفی سطح شهر بازدید می‌کنند. ۵۰ گشت مشترک در همین چارچوب پیش‌بینی شده و بازرسان از ساعت هشت تا ۲۱ هر روز مشغول فعالیت نظارتی خود خواهند بود.

وی افزود: اجرای گشت‌های مشترک همراه با شعبه سیار تعزیرات حکومتی به ویژه در خصوص کنترل قیمت اقلامی مانند آجیل و خشکبار، شیرینی و میوه است تا بلافاصله پس از احراز تخلف حکم توسط تعزیرات صادر و منجر به پلمب واحد می‌شود.  در کنار این اقلام، قیمت کالا‌هایی مانند کیف و کفش، طلا و جواهر، پوشاک نیز تحت نظارت قرار دارد.  

دلداری ادامه داد: هم‌اینک یک گروه بازرسی به صورت ثابت در میدان بار مرکزی مشهد مستقر است و اعضای آن تا زمانی که میدان‌بار درحال فروش است شرایط را تحت کنترل دارند. در آستانه فرارسیدن شب یلدا اتحادیه بارفروشان مشهد میوه را به صورت عرضه مستقیم و ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین‌تر از قیمت در سطح خرده فروشی در چهار بازار شهرداری مشهد به فروش می‎رساند.  

وی گفت: اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد نیز قرار است چند واحد صنفی را با نصب بنر‌های متحدالشکل تدارک ببیند که میوه را با ۲۰ درصد تخفیف در شب یلدا عرضه کنند.  

پویش‌های مردمی  

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی همچنین اظهارداشت: هم‌اینک سه پویش «بدون قیمت نخریم، گران نخریم،  ارزان بفروشیم» از سوی رسانه‌ها و واحد‌های صنفی شکل گرفته تا جو روانی بازار ناشی از افزایش نرخ بنزین را از بین ببرند.  این پویش‌ها برای مهار قیمت‌ها در شب یلدا نیز فعال خواهند بود.

وی افزود: در راستای راه‌اندازی پویش «بدون قیمت نخریم» و نظارت بازرسان اصناف بر بازار، از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون ۵۵۰ پرونده تخلف بابت عدم درج قیمت بر روی کالا‌ها در مشهد تشکیل شده است.

دلداری گفت: مردم در صورت مشاهده عدم درج قیمت بر روی کالا و هر نوع گرانفروشی‌ می‌توانند مراتب را از طریق شماره ۱۲۴ و ۳۱۷۳۰ یا با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۱۳۴۱۲۴ گزارش دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

به ازای هر ۲۹ مصرف‌کننده در خراسان رضوی یک واحد صنفی وجود دارد. جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد جمعیت صنفی کشور و سهم صنوف تولیدی این استان از بازار کشور ۲۲ درصد است.

۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی خراسان رضوی فعالیت دارند. در مجموع ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی در خراسان رضوی دایر هستند. ۴۸ درصد از این صنوف توزیعی هستند و فعالیت حدود ۱۷ درصد از این تعداد تولیدی، ۱۶ درصد خدماتی و بیش از  ۱۸ درصد خدمات فنی است.

همچنین ۵۱۳ اتحادیه صنفی در ۲۶ شهرستان استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->