ناتو از آماده باش بیش از ۵۰۰ هزار سرباز تحت نظارت این ائتلاف خبرداد سفر وزیر کشور به عراق نگرانی اسرائیل از حمله بعدی حوثی‌ها کاخ سفید: بایدن دوره ریاست جمهوری خود را کامل خواهد کرد حمله اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان (یکم مرداد ۱۴۰۳) واکنش رهبران جهان به انصراف بایدن از انتخابات آمریکا هریس پس از انصراف بایدن: ترامپ را شکست می‌دهم پزشکیان: تحریم‌کنندگان مردم ایران به دشمن ایران سلاح شیمیایی می‌دادند واکنش اوباما به انصراف بایدن از انتخابات آمریکا تغییر ساعت کاری ادارات سنندج و استان کردستان از فردا دوشنبه (یکم مرداد ۱۴۰۳) درخواست جمهوری‌خواهان از بایدن برای استعفا از ریاست‌جمهوری نتانیاهو با بایدن در آمریکا دیدار می کند چه کسی جایگزین بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود + لیست گزینه های احتمالی واکنش ترامپ به انصراف بایدن از انتخابات آمریکا آغاز مذاکرات آتش‌بس غزه از پنجشنبه (۴ مرداد ۱۴۰۳) بایدن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انصراف داد + تصویر تداوم حملات موشکی-پهپادی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۳۱ تیر ۱۴۰۳) محبوبیت ترامپ بعد از سوءقصد نافرجام افزایش یافت حمله ارتش رژیم صهیونیستی به برج دیده‌بانی ارتش لبنان | ۲ نظامی لبنانی زخمی شدند (۳۱ تیر ۱۴۰۳) نماینده آیت الله سیستانی با آیت الله علم الهدی دیدار کرد
سرخط خبرها

ادامه اختلافات در شورای امنیت درباره معافیت مقامات طالبان از ممنوعیت سفر

  • کد خبر: ۱۲۲۴۲۰
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
ادامه اختلافات در شورای امنیت درباره معافیت مقامات طالبان از ممنوعیت سفر
منابع دیپلماتیک گفتند که اختلاف بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر تمدید معافیت ممنوعیت سفر برای برخی از مقامات طالبان افغانستان ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت که طبق قطعنامه‌ای که سال ۲۰۱۱ توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، ۱۳۵ تن از رهبران طالبان مشمول تحریم‌هایی شدند که شامل مسدود کردن دارایی‌های آنها و ممنوعیت سفر است.

اما سازمان ملل ۱۳ تن از این رهبران را از لیست افراد ممنوع السفر معاف کرد تا به آنها اجازه دهد با مقامات کشورهای دیگر در خارج از افغانستان ملاقات کنند.

این معافیت که به شکل مرتب درحال تمدید است، عصر جمعه منقضی شد اما این بار پس از مخالفت ایرلند با تمدید یک ماهه آن، دیگر به طور خودکار تمدید نشد.

به گفته منابع دیپلماتیک، چندین کشور غربی مایل هستند فهرست افراد مستثنی شده از ممنوعیت سفر را کاهش دهند تا طالبان را به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود طی یک سال گذشته، به ویژه در زمینه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، مجازات کنند.

دولت آمریکا اخیراً اعلام کرد یک حمله پهپادی در کابل انجام داده که در جریان آن ایمن الظواهری، رهبر القاعده کشته شده است.

در میان مخالفت برخی کشورهای غربی، چین و روسیه اما از تمدید معافیت ۱۳ رهبر طالبان بدون هیچ تغییری حمایت می‌کنند.

چین که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، هفته گذشته اعلام کرد "این معافیت‌ها همچنان ضروری هستند" و هشدار داد که ارتباط دادن مساله حقوق بشر با سفر مقامات طالبان به خارج "نتایج عکس" دارد.

در همین راستا، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که اعضای شورای امنیت مشابه نشست روز جمعه، روز دوشنبه بر سر تمدید این معافیت یا کاهش فهرست مذکور و مشخص کردن کشورهایی که معاف‌شدگان، مجاز به رفتن به آن‌ها هستند دچار اختلاف شدند و باید به مذاکرات خود برای دستیابی به راه حلی در این زمینه ادامه دهند.

تا مشخص شدن تکلیف فهرست معاف شدگان و تمدید یا عدم تمدید آن، هیچ یک از مقامات طالبان که در فهرست تحریم‌ها هستند از جمله امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت طالبان نمی‌توانند به خارج از افغانستان سفر کنند. متقی در ماه‌های اخیر چندین بار برای گفتگوهای دیپلماتیک به قطر سفر کرده است.

انتهای پیام

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->