اذعان روزنامه صهیونیستی معاریو به کنترل حماس بر غزه ناوشکن انگلیسی از دریای سرخ می‌رود واکنش مغرضانه آمریکا به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۶ تیر ۱۴۰۳) سعید جلیلی عصر امروز با رهبر انقلاب دیدار کرد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دیدار رئیس‌جمهور منتخب با رهبر معظم انقلاب نشست مردمی مسعود پزشکیان در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد + فیلم (۱۶ تیر ۱۴۰۳) حمله جنگنده‌های آمریکایی- انگلیسی به خاک یمن (۱۶ تیر ۱۴۰۳) رئیس جمهور منتخب با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کرد + فیلم علی اکبر ولایتی انتخاب پزشکیان به ریاست جمهوری را تبریک گفت + متن پیام آیت‌الله علم‌الهدی: شرط هیئتی‌بودن، نوکربودن و نوکرماندن است | شهید رئیسی، مصداق خادم بااخلاص اباعبدالله(ع) بود پیام تبریک سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی به رئیس‌جمهور منتخب پیام تبریک مصطفی پورمحمدی به مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ پیام تبریک سعید جلیلی به مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ پیام تبریک رئیس قوه‌قضائیه به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب مردم تبریک نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری منتخب ایران (۱۶ تیر ۱۴۰۳) قالیباف خطاب به پزشکیان: مجلس، خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند سرلشکر سلامی در پیامی به مسعود پزشکیان: سپاه آماده تقویت تعامل و همکاری با دولت است میزان مشارکت مردم مشهد در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد + جزئیات (۱۶ تیرماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا مراسم پیاده‌روی اربعین امسال برگزار می‌شود؟ | مرزهای عراق برای تردد زائران باز شد

  • کد خبر: ۱۲۳۴۶۵
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
  • ۲
آیا مراسم پیاده‌روی اربعین امسال برگزار می‌شود؟ | مرزهای عراق برای تردد زائران باز شد
با شدت گرفتن درگیری‌ها در عراق این سئوال پیش می‌آید که وضعیت پیاده روی اربعین چه خواهد شد؟ در این گزارش آخرین اظهارات مسئولان کشور درباره وضعیت مرزها و برگزاری مراسم پیاده روی اربعین منتشر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرمانده مرزبانی کشور گفت: تا زمانی که امنیت در عراق برقرار شود، مرز بسته خواهد بود.

مرز عراق همچنان بسته است

سردار احمدعلی گودرزی با اشاره به وضعیت مرزهای ایران در پی بروز ناآرامی و درگیری‌های داخلی عراق، گفت: از دیشب که این اتفاقات رخ داد فرماندهی انتظامی در مرز عراق، نیروهای خود و تجهیزات اپتیک را افزایش داده و تقویت کرده است. دستورات لازم نیز برای هوشیاری کافی نسبت به این اتفاقات صادر شده است.

وی تاکید کرد: مرزهای ما کاملا بسته است و امکان جابجایی کسی به کشور عراق و یا برعکس آن از کشور عراق به داخل مرزهای ایران وجود ندارد.

سردار گودرزی اظهار کرد: این شرایط تا زمانی که آمادگی لازم از سوی کشور عراق برای بازگشایی مرز وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت. امیدواریم این وضعیت به زودی حل شود.

آماده‌باش خودروها برای بازگشت زوار از مرز "خسروی"

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از آماده‌باش ناوگان حمل و نقل عمومی استان برای بازگشت زوار از مرز خسروی خبر داد.

فریبرز کرمی با اشاره به تحولات داخلی عراق و احتمال موج بازگشت زوار از مرزها از جمله مرز خسروی، اظهار کرد: خودروهای سواری در پایانه مرزی خسروی آماده هستند تا زواری که از مرز خسروی وارد کشور می شوند را به مقاصد مورد نظر ببرند.

وی ادامه داد: در صورتی که حجم بازگشت زوار زیاد باشد و خودروهای سواری جوابگو نباشد، در کوتاهترین زمان اتوبوس‌های بین شهری را به پایانه خسروی اعزام می‌کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه به هیچ عنوان اجازه افزایش کرایه حتی در صورت ازدحام زوار داده نمی‌شود، از نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی که به زوار ارائه خدمات دارند، خبر داد.

کرمی خاطرنشان کرد: همچنین امکان ورود مسافربرهای شخصی نیز به محوطه پایانه وجود ندارد و از همین رو مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.

وی همچنین از فراهم شدن امکان اسکان برای زوار در پایانه مرزی خسروی خبر داد.

از روز گذشته(دوشنبه) مرزهای چهارگانه کشورمان جهت تردد زوار کشورمان به عراق بسته شد.

اسکان موقت زائران در مرزهای شلمچه و چذابه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در کشور عراق زائران تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند.

برپایه اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده با اشاره به تحولات و اتفاقات در کشور عراق اظهار کرد: به محض اطلاع از اتفاقات عراق، برای سامان‌دهی وضعیت زائران اربعین حسینی دست به کار شدیم و تمهیدات لازم برای اسکان زائران و نیز بازگشت آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان ادامه داد: همه چیز روال عادی دارد و خدمات‌دهی موکب‌ها و پذیرایی و میزبانی از زائران اربعین در مرزهای استان ادامه دارد.

او اضافه کرد: در مرز شلمچه برای اسکان چهارمیلیون نفر و در مرز چذابه برای یک میلیون نفر ظرفیت اقامت موقت در نظر گرفته شده که تمام این مراکز اسکان موقت به صورت رایگان در خدمت زائران اربعین حسینی است.

ارسطوزاده گفت: هم‌اکنون با مدیرکل امور مجلس و استان‌های وزارتخانه در محل مرز شلمچه درحال بازدید میدانی و بررسی وضعیت زائران ایرانی هستیم.

او با اشاره به اینکه زائران تا اطلاع ثانوی از مراجعه به مرز خودداری کنند افزود: خوشبختانه زائران مشکلی در اقامت و نیز برای بازگشت ندارند و وسایل نقلیه عمومی برای بازگشت زائرانی که قصد برگشت به شهرهای خود را دارند، آماده‌سازی شده‌اند.

ارسطوزاده خاطرنشان کرد: موضوعات مرتبط با مسایل بهداشتی، تامین غذا، اسکان و اقامت و نیز حمل و نقل زائران به صورت کامل در حال بررسی است و تا این لحظه گزارشی درباره مشکلات زائران نداریم و همه آن ها در سلامت کامل هستند و در مراکز اقامتی موقت، اسکان داده شده‌اند.

حضور زائران ایرانی در محله‌های امن عراق | مسیرها در این کشور هنوز شرایط تردد ندارد

میراحمدی،معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: کسانی‌که در داخل عراق هستند در محله‌های امنی حضور دارند.

وی ادامه داد: به آن‌ها گفته‌ایم در همان محل‌هایی که هستند حضور داشته باشند چراکه مسیرها هنوز از نظر ما شرایط لازم برای تردد ندارد.

میراحمدی گفت: مسافران ایرانی نبایستی فعلاً به مرزها مراجعه کنند.

وضعیت پروازهای ایران به عراق

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد هماهنگی برای انجام دو پرواز فوق‌العاده جهت بازگرداندن ایرانیان در عراق، در حال انجام است و ساعت دقیق این پرواز به‌زودی اعلام می‌شود.

به‌دنبال ایجاد ناآرامی‌ها و تحولات سیاسی اخیر در عراق، از روز گذشته مرزهای ایران به سمت این کشور بسته شده و سازمان هواپیمایی هم اعلام کرد که حداقل تا امشب هیچ پروازی به سمت نجف و بغداد نخواهیم داشت. حسن خوشخو -معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- نیز گفت که هماهنگی برای انجام دو پرواز فوق‌العاده جهت بازگرداندن ایرانیان در عراق، در حال انجام است و ساعت دقیق این پرواز اعلام می‌شود.

در این راستا حسام قربانعلی - سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرواز بازگشت زائران ایرانی که در عراق هستند، گفت: اگر وزارت کشور و وزارت امور خارجه مقدمات کار را برای بازگرداندن زوار آماده کنند، هواپیمای جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که پرواز بازگشت زوار از عراق را در اسرع وقت انجام دهد.

وی با بیان اینکه زمان این پرواز هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست این پروازها توسط کدام شرکت هواپیمایی انجام شود، اما هواپیمای جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی حداکثری به زوار برقرار خواهد کرد.

قربانعلی درباره هزینه پروازهای برگشت توضیح داد: این کار در چارچوب دستورالعمل‌ها و حقوق مسافربری است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شود. فرآیند مالی فعلا در دستور کار قرار نگرفته است، اما تلاش هما، انجام وظیفه برای آرامش زوار و خدمت‌گزاری است.

انتقال مسافران ایرانی از عراق به کشور

همچنین میراکبر رضوی -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همکاری شرکت‌های هواپیمایی اقدامات لازم در خصوص انتقال هموطنان به کشور در حال انجام است، گفت: با توجه به تحولات داخلی عراق و محدودیت‌های اعمال‌شده در خصوص رفت‌وآمد به کشور عراق، سازمان هواپیمایی کشوری در راستای مسئولیت اجتماعی خود، نسبت به بازگرداندن ایرانیانی که قصد بازگشت از عراق به کشور را دارند، اقدامات و برنام‌مه‌ریزی‌های لازم را به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور حتم تا اوضاع عراق به ثبات نرسد، مجاز به انتقال مسافران به این کشور نیستیم. همچنین عراقی‌هایی که در ایران هستند می‌توانند به کشورشان بازگردند.

رضوی گفت: با توجه به هماهنگی به عمل آمده با انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مسافران ایرانی دارای بلیت در فرودگاه نجف در صورتی که پروازشان با آن شرکت هواپیمایی موجود نبود می‌توانند با سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به کشور بازگردند. همچنین چنانچه مسافری بلیت نداشت، می‌تواند در فرودگاه نجف با مراجعه به دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایرانی نسبت به تهیه بلیت اقدام کند.

تسنیم نوشت: مرزهای عراق به روی زوار ایران باز شد

رسانه‌های عراق گزارش دادند که مرزهای عراق به دنبال بازگشت آرامش به این کشور به روی زوار ایرانی باز شده است.

امیدواریم با بازگشت آرامش به عراق، پایانه‌های مرزی بازگشایی شود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و جانشین ستاد اربعین استان یزد با اشاره به مسدود شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق با توجه به حوادث اخیر در این کشور، ابراز ایمدواری کرد طی چند روز آینده با رفع مشکلات و بازگشت آرامش به کشور عراق، پایانه‌های مرزی برای زائران بازگشایی شود.

«علی اکبر عزیزی» با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عنایت به وقوع تحولات و ناآرامی‌های کشور عراق و همزمان با شروع سفرهای مردمی برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به استحضار مردم شریف و عزاداران حضرت سید الشهدا علیه السلام می رساند که بنا به تصمیم ستاد مرکزی اربعین تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق فعلا مسدود شده و هرگونه خروج از مرز امکان پذیر نیست.»

وی ادامه داده است؛ «از زائرینی که قصد سفر به کشور عراق و شرکت در راهپیمایی اربعین را دارند تقاضا می شود تا اطلاع ثانوی از مراجعه به پایانه‌های مرزی ایران و عراق جدا خودداری کنند و از مردم عزیز تقاضا می‌ شود اخبار صحیح در مورد تصمیمات ستاد اربعین را صرفاً از مبادی رسمی مورد تایید وزارت کشور و ستاد اربعین دنبال کنند.»

عزیزی در پایان این اطلاعیه ابراز امیدواری کرد که «طی چند روز آینده با رفع مشکلات و بازگشت آرامش به کشور عراق، پایانه‌های مرزی بازگشایی، تا زائران و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بتوانند در این راهپیمایی بزرگ شرکت کنند.»

مرزهای عراق برای تردد زائران باز شد

رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از بازگشایی مرزهای این کشور برای عبور زائران خبر داد.

خبرگزاری رسمی عراق(واع) در این باره نوشت که عمر الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه های مرزی عراق اعلام کرد که تردد زائران از مرزها از سرگرفته شده است.

پیش از این نیز پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد که فعالیت گذرگاه های مرزی عراق برای تردد زائران اربعین از سرگرفته شده است.

پیش از این به دلیل تحولات عراق و هرج و مرج ایجاد شده در برخی مناطق این کشور، مرزهای ایران و عراق بسته شده بود.

اطلاعیه جدید استانداری ایلام | مرز باز است اما تا حصول اطمینان از امنیت زائران خروج امکان‌پذیر نیست

استانداری ایلام با اشاره به باز بودن مرز مهران اعلام کرد: اگرچه مرز بین‌المللی مهران باز است، اما با توجه به شرایط داخلی کشور عراق تا زمانی که از امنیت زائران اطمینان حاصل نشود اجازه خروج از کشور به زائران اربعین حسینی داده نمی‌شود.

مرزهای مهران، قصرشیرین و چذابه به روز زائران اربعین باز شد

سه مرز مهران، قصرشیرین و چذابه به روی زائران اربعین باز شد و زوار می توانند با مراجعه به این مرزها به کشور عراق و عتبات عالیات سفر کنند.

 

وزیر کشور: زائران حداقل یک روز صبر کنند بعد به مرزها بروند

وزیر کشور گفت: صرف اعلام باز شدن مرزهای زمینی کافی نیست و ما باید از امنیت کامل زوار خود اطمینان حاصل کنیم. مذاکره با طرف عراقی و همچنین سفارت ایران در آن کشور جریان دارد.

وی افزود: به‌محض اطمینان یافتن از برقراری امنیت کامل زوار، تردد از مرزهای زمینی صورت خواهد گرفت. موکب ها می‌توانند از مرزها برای استقرار امکانات و تجهیزات‌شان عبور کنند.

از سرگیری پرواز ایرلاین‌های ایرانی به نجف

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: پرواز شرکت‌های هواپیمایی داخلی به شهر نجف از سر گرفته شد.

وی افزود: فرودگاه امام آمادگی انجام پروازهای داخلی ابطال شده به دلیل ناآرامی‌ها اخیر کشور عراق و پروازهای برنامه‌ای را دارد.

ورود زائران به عراق تا اطلاع ثانوی متوقف شده است

سخنگوی گمرک: خروج زائران از مرزها به سمت عراق تا عادی‌تر شدن شرایط در این کشور متوقف شده. هیچ محدودیتی برای ورود زائران به ایران وجود ندارد.

مردم برای سفر زمینی به عراق صبر کنند

وحیدی وزیر کشور گفت: وضعیت در عراق در حال آرام شدن است و امیدواریم وضعیت هرچه زودتر به حالت عادی برگردد و نگرانی‌های بوجود آمده کاملا مرتفع شود.

وی افزود: موکب‌ها می‌توانند از مرزها برای استقرار امکانات و تجهیزاتشان عبور کنند، اما مردم عزیز کشور منتظر حصول امنیت کامل باشند و این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

آخرین اخبار ستاد اربعین حسینی از مرزها | فردا مرزهای زمینی بازگشایی خواهند شد

میراحمدی، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: احتمالا فردا در ساعات ابتدایی، چگونگی بازگشایی مرز‌ها و زمان آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی افزود: به استحضار زائرین عزیز رسانده شده است که حرکت به سمت مرز‌ها نکنند، اما چشم انداز فردای ما و جمع بندی مقامات امنیتی کشور این است که فردا بازگشایی مرز‌های زمینی را اعلام کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: آمار ثبت نام در سامانه سماح از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گذشته است و میزان ثبت نام قطعی در این سامانه به یک میلیون و ۲۶۲ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: در جلسه امروز تصمیمات مهمی در حوزه حمل و نقل گرفته شد. وزارت راه و شهرسازی، ۹ هزار دستگاه برای عبور و مرور زائران فراهم آمده است. دیگر تصمیمات نیز توسط مسئولان کمیته حمل و نقل به اطلاع زائران امام حسین (ع) خواهند رساند.

شروع ثبت‌ نام اربعین مهاجران دارای پاسپورت اقامتی

اتباع افغانستانی دارای پاسپورت با اقامت تبدیل وضعیت، پاسپورت با اقامت دانشجویی، همچنین اتباع دارای دفترچه اقامت و افرادی که از جامعه المصطفی العالمیه اقامت دارند؛ در استان تهران از طریق سایت نوبت‌دهی کانون و در سایر استان‌ها با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر کفالت به محل سکونت، جهت اخذ نوبت ثبت نام برای دریافت دفترچه سفر ویژه اربعین اقدام نمایند.

 

بیشتر بخوانید:
درخواست سفارت ایران در عراق از زائران: فعلا به بغداد، کاظمین و سامرا سفر نکنید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
خودتان فهمیدین چی نوشتین هر سطری نوشتین مرز بسته شد مرز باز شد بسته است باز است
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
اخرنفهمیدیم باز شد یا نشدخودتون فهمیدین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->