بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

تنور داغ نان برای میزبانی از زائران دهه آخر صفر در مشهد

  • کد خبر: ۱۲۵۵۳۸
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تنور داغ نان برای میزبانی از زائران دهه آخر صفر در مشهد
در دهه پایانی ماه صفر، روزانه ۲ قرص نان به ازای هر زائر و مجاور شهر مشهد پخت می‌شود.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «خیالتان راحت؛ هیچ مشکلی در تأمین آرد و نان در دهه پایانی صفر وجود ندارد.» با هر مسئولی که در این حوزه وظیفه‌ای بر عهده دارد صحبت می‌کنیم، این جمله را با کمی پس وپیش شدن کلمات می‌شنویم و در ادامه هم آماری ردیف می‌شود از افزایش ساعات کار نانوایی ها، میزان تأمین آرد، نانوایی‌های سیار و.... خلاصه قرار است که همه پای کار باشند تا تنور نانوایی‌ها در روز‌های پایانی صفر و با ورود خیل عظیم زائران و عشاق امام رئوف (ع) داغ بماند و برای مجاوران هم دغدغه‌ای ایجاد نشود.

البته این‌ها فعلا در مقام حرف و برنامه است که فقط تا حدودی پیش زمینه‌های آن فراهم شده و نتیجه آن در روز‌های آینده مشخص خواهد شد. حالا این حرف و سخن‌ها را اینجا ثبت می‌کنیم و در روز‌های آینده، پیگیر نحوه اجرایی شدن آن خواهیم بود. پیش بینی ورود زائران به مشهد بین ۵ تا ۸ میلیون نفر متغیر است؛ البته بدیهی است که همه این میهمانان در یک روز وارد یا خارج نمی‌شوند. حالا به گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، طبق برنامه ریزی ها، برای هر زائر، دو قرص نان با وزن چانه ۲۸۰ گرم در هر روز در نظر گرفته شده و به همین اندازه نیز برای تأمین آرد برنامه ریزی شده است.

آرد و نان دهه آخر صفر تأمین است

مدیر نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره تأمین نان در دهه آخر صفر به شهرآرا گفت: پیش بینی‌های لازم برای افزایش سهمیه آرد و ساعات پخت نانوایی‌های منتخب انجام شده است. همچنین برای تأمین نان مورد نیاز زائران دهه آخر صفر هماهنگی‌های لازم با همه مراجع از جمله شورای هیئات مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است و برای تأمین آرد و نان جای هیچ گونه نگرانی نیست. به گفته ناصر شعربافیان، سهمیه آرد ۳۰۰ نانوایی منتخب اضافه شده است و ۵۰۰ نانوایی دیگر نیز طی امروز و فردا برای دریافت سهمیه مازاد از طرف اتحادیه صنف نانوایان به اداره کل غله معرفی خواهند شد. ساعات پخت این نانوایی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. او افزود: سهمیه آردی برای مواکب و سایر مراجع که امکان پخت نان دارند، در نظر گرفته شده است و ۱۲ نانوایی سیار نیز در این ایام فعال خواهند شد.

مدیر نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه برای تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌ها در دهه آخر صفر، ظرفیت قابل ملاحظه‌ای در نظر گرفته شده است، افزود: با پیش بینی ‎های انجام شده و دریافت مجوز‌های لازم از وزارت جهاد کشاورزی، هیچ محدودیتی برای توزیع مازاد آرد به منظور تأمین نان دهه آخر صفر وجود ندارد.

شعربافیان در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از تخلفات به ویژه در حوزه آرد با توجه به حجم توزیع آن در این روز‌ها چه برنامه‌ای درنظر گرفته شده است، گفت: طرح ویژه نظارتی دهه آخر صفر را کلید زدیم و این آرد‌ها را گام به گام توزیع خواهیم کرد. اکنون ذخیره سازی آرد به اندازه کافی انجام شده است و با نظارت در نحوه عملکرد، در نانوایی‌ها توزیع خواهد شد.

ریز و درشت برنامه‌های تأمین نان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز با اشاره به فعالیت ۱۰۸ واحد نانوایی در محدوده‌های منتهی به حریم حرم مطهر رضوی به شرح اقدامات انجام شده به منظور افزایش ظرفیت تولید نان در این دهه پرداخت (که خلاصه آن را در اینفوگرافی صفحه می‌بینید) و افزود: استقرار ۱۵۰ نانوای خیّر با ۵۰ تنور خانگی و ظرفیت پخت حداقل ۱۰ هزار قرص نان لواش روزانه، اختصاص هزارو ۸۰۰ کیسه آرد به شورای هیئات مذهبی برای مواکب مستقر در مسیر‌های منتهی به شهر مشهد که تا مقدار ۲ هزارو ۵۰۰ کیسه قابلیت افزایش دارد، استقرار ۱۲ دستگاه کانکس سیار نانوایی از طرف شورای هیئات مشهد، محاسبه ریز تراکنش‌های ۳۵۰ واحد نانوایی برای افزایش پخت با دستگاه‌های جدید نانینو و اختصاص ۱۷ هزارو ۵۰۰ کیسه آرد به متصدیان نانوایی برای پخت فوق العاده (به جز نانوایی‌های مستقر در رینگ حرم مطهر رضوی)، بازگشایی سه واحد نانوایی غیر فعال در حریم مطهر رضوی و اختصاص سهمیه آرد برای رفاه حال زائران و مجاوران فقط گوشه‌ای از این اقدامات است.

محمد میری دیسفانی با اشاره به فعالیت همه روزه نانوایی‌های اطراف رینگ حرم مطهر رضوی گفت: اختصاص ۴۵۰ کیسه سهمیه آرد به نانوایی مستقر در کمپ غدیر، انتخاب ۸۰۰ واحد نانوایی منتخب برای افزایش زمان کار تا ساعت ۲۳، استفاده از ظرفیت مدارس مسیر‌های منتهی به حرم مطهر برای نصب تنور‌های سیار نانوایی و تخصیص آرد به هیئات و مواکب، از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده در این روز‌ها خواهد بود.

به گفته او مقرر شده است در کنار بازرس‌های جهاد کشاورزی از توان بازرس‌های بسیج اصناف، اتحادیه نانوایان، اتاق اصناف و شورای هیئات مذهبی نیز استفاده شود. همچنین پیرو مصوبه کارگروه آرد و نان، مقرر شد قرارگاهی در محل شورای هیئات مذهبی، به منظور نظارت مستمر بر فعالیت نانوایان منتخب و تهیه و توزیع نان راه اندازی شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد اضافه کرد: در چهار خیابان ورودی به حرم مطهر ۱۲۰ بازرس در قالب ۶۰ تیم و برای مسیر‌های خارج از محدوده حریم حرم مطهر رضوی ۸۰ نفر در قالب ۴۰ تیم، بر فعالیت ۵۰۰ واحد صنفی عرضه ارزاق عمومی و ۸۰۰ واحد نانوایی منتخب نظارت می‌کنند.

روزانه ۲ قرص نان برای هر زائر

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد درباره برآورد تأمین نان مورد نیاز زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی در دهه آخر صفر گفت: ورود ۵ تا ۸ میلیون زائر امام رئوف (ع) به مشهد در دهه پایانی ماه صفر و به ویژه در پنج روز دوم این دهه برآورد شده است که البته باید در نظر داشته باشید که این آمار طی روز‌های مختلف متفاوت است؛ درمجموع طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای هر زائر، دو قرص نان با وزن چانه ۲۸۰ گرم در هر روز در نظر گرفته شده و به همین اندازه نیز آرد تأمین شده و به حدود ۵۰۰ نانوایی در رینگ ۲ و ۳ و ۴ بارگاه مطهر رضوی امانت سپاری شده است تا در صورت نیاز از آن‌ها برای تأمین نیاز رینگ اول کمک گرفته شود.

احمدرضا کشتگر افزود: اکنون حواله آرد‌ها در حال صدور است تا بتوانیم از زائران به خوبی پذیرایی کنیم. برای نظارت بر توزیع، نانوایان طبق سامانه یکپارچه آرد کشور خرید می‌کنند و بر اساس دستگاه نانینو رصد می‌شوند و اگر تخلفی کنند، از سهمیه آن‌ها در مهر کم خواهد شد.

تولید روزانه ۳۵۰ هزار نان حجیم در مشهد

در روز‌هایی که تقاضا برای نان افزایش پیدا می‌کند، یکی از گزینه‌هایی که کمی از بار درخواست‌ها می‌کاهد، نان‌های حجیم است. رئیس انجمن نان حجیم خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه ۱۳۸ واحد تولید نان حجیم در استان فعال است، گفت: از این تعداد ۷۳ واحد در مشهد مستقر هستند. ضمن اینکه قرار است به زودی چند واحد دیگر نیز در مشهد به بهره برداری برسد.

محمدحسین افشاری با بیان اینکه ظرفیت تولید نان حجیم در مشهد ۳۵۰ هزار عدد است، افزود: علاوه بر این، نان حجیم از سایر تولیدی‌های شهرستان‌های استان و همچنین از دیگر استان‌ها به مشهد وارد می‌شود؛ از این رو در تأمین نان حجیم در ایام آخر دهه صفر مشکلی نخواهیم داشت.
به گفته او برنامه ریزی شده است که نان حجیم به میزان مناسب در اختیار موکب‌های مستقر در مسیر‌های منتهی به مشهد قرار بگیرد. وی افزود: همچنین برخی از اعضای انجمن در کنار تولید نان حجیم، نان لواش هم به صورت صنعتی تولید می‌کنند. این آمادگی وجود دارد که توزیع نان لواش هم در روز‌های آینده افزایش پیدا کند.

تنور داغ نان در شهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->