شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

سازمان ملل از طالبان خواست درباره ادامه تعطیلی مدارس دخترانه تجدید نظر کند

  • کد خبر: ۱۲۶۰۶۲
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
سازمان ملل از طالبان خواست درباره ادامه تعطیلی مدارس دخترانه تجدید نظر کند
نمایندگی سازمان ملل در افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان از طالبان خواست تا در این خصوص تجدیدنظر کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما در گزارش جدید خود اعلام کرد که طی یکسال گذشته دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان از تحصیل محروم ماندند.

یوناما در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از ادامه تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان از طالبان درخواست تا اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ کند.

مارکوس پوتزل، سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در این خصوص گفت: «یکسال غم انگیز از محرومیت دختران افغانستان از تحصیل گذشته است و این اقدام از سوی طالبان هیچ توجیهی وجود ندارد.»

وی افزود: محرومیت از تحصیل دختران به این قشر جامعه و همچنین آینده افغانستان ضربه جبران ناپذیر وارد خواهد کرد.

یوناما همچنین ضمن تاکید بر اینکه محرومیت از تحصیل دختران نمونه آشکار نقض و تبعیض علیه زنان در افغانستان طی یکسال گذشته بوده است، از طالبان درخواست کرد تا اجازه آموزش دختران در افغانستان را فراهم کند.

نمایندگی سازمان ملل در گزارش خود همچنین گفته است که بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان باعث تقویت روحیه دختران و امیدواری مردم این کشور به آینده خواهد بود.

سازمان ملل همچنین هشدار داده است که ادامه تعطیلی مدارس باعث عمیق شدن بحران‌ها در افغانستان و گسترش فقر، ناامنی و انزوای این کشور را در پی خواهد داشت.

این نهاد بین‌المللی همچنین گفته است که در صورت تغییر سیاست طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه، جامعه جهانی از این کشور و هیات حاکمه حمایت خواهد کرد.

طالبان بیش از یکسال می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

از طرف دیگر ادامه تعطیلی مدارس دخترانه با واکنش داخلی و جهانی گسترده مواجه بوده و جامعه جهانی بارها خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان نیز از جمله سیاستمداران این کشور است که بارها خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شده و این اقدام را به نفع آینده افغانستان عنوان کرده است.

در آخرین اظهار نظر کرزی در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی بار دیگر از طالبان خواست مدارس دخترانه را در افغانستان بازگشایی و زمینه تحصیل را برای تمام مردم این کشور فراهم کند.

کرزی در رشته توئیتی نوشت: دسترسی به تعلیم و آموزش از جمله اساسی‌ترین حقوق انسان هاست که ملت‌ها را به تعالی و رفاه می‌رساند.

کرزی گفته است: «آرزو دارم علمای کرام، بزرگان و متنفذین کشور، تعلیم و تحصیل جوانان عزیز ما، اعم از دختران و پسران، را تشویق کنند.»

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین از طالبان درخواست کرده است تا مدارس راهنمایی و متوسطه دخترانه را در سراسر افغانستان بازگشایی کند و زمینهٔ تعلیم و آموزش را برای تمام کودکان افغان فراهم کند.

پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان ( اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.

حکومت سرپرست در افغانستان پس از روی کار آمدن اعلام کرد که مدارس دخترانه با مکانیسم و شیوه جدیدی بازگشایی می‌شوند اما علی‌رغم گذشت بیش از یکسال همچنان دختران از رفتن به مدارس در این کشور محروم هستند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->